Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Om det går så hade jag gärna lånat pärmen. Kunde lagt upp det på min hemsida bland alla gamla tidningsartiklar.
Det finns säkert många som är intresserade av att läsa det.
Jarmo, du flyttar styrningen från avgas mot cylindern för att centrera kanalen eller hur?
Precis så gjorde vi på B20 46-40 toppar hos KG på 80 talet, kanalerna blev mycket rakare men ventilerna kom närmre cylinderväggen.
Man kulle flyttat avgas mot insug lika mycket och flyttat hela toppen i sidled. Önskar att det var mer bgods i 531:an.
Hörnet på cylinderväggssidan behöver läggas i för att få samma radie som på andra sidan, det hjälper flödet.
Erland
Det finns säkert många som är intresserade av att läsa det.
Jarmo, du flyttar styrningen från avgas mot cylindern för att centrera kanalen eller hur?
Precis så gjorde vi på B20 46-40 toppar hos KG på 80 talet, kanalerna blev mycket rakare men ventilerna kom närmre cylinderväggen.
Man kulle flyttat avgas mot insug lika mycket och flyttat hela toppen i sidled. Önskar att det var mer bgods i 531:an.
Hörnet på cylinderväggssidan behöver läggas i för att få samma radie som på andra sidan, det hjälper flödet.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Ja det var rolig 'kaffelektyr' för massa år sedan.. tror det var runt -93 jag läste genom de där.
Gubben vad jag vill minnas hade goda kontakter på gamla r-sport avdelningen.
rätt över gatan bodde juh parveln också som skrev den där ramsan i KG katalogen.
Kvalitets grejer. .bla bla..
Väldigt mycket info i pärmarna om gamla Gr.A bilarna också.
Gubben vad jag vill minnas hade goda kontakter på gamla r-sport avdelningen.
rätt över gatan bodde juh parveln också som skrev den där ramsan i KG katalogen.
Kvalitets grejer. .bla bla..
Väldigt mycket info i pärmarna om gamla Gr.A bilarna också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=28533" onclick="window.open(this.href);return false;
Darin Morgan har också använt en fena i insugkanal precis på samma ställe, heh. Han säger att det är för wåtflödes skull men han har kanske haft turbulens också..
Jag såg en fena första gången i David Wizards gammal ford sohc book, till ford jag har gjort det också men där det ska vara närmare fläns, men kanal är också kortare i ford.
Har gjort en fena eller liknande till flertal Harley Davidsson tc toppar också, S/S trimtoppar har det redan original.
Darin Morgan har också använt en fena i insugkanal precis på samma ställe, heh. Han säger att det är för wåtflödes skull men han har kanske haft turbulens också..
Jag såg en fena första gången i David Wizards gammal ford sohc book, till ford jag har gjort det också men där det ska vara närmare fläns, men kanal är också kortare i ford.
Har gjort en fena eller liknande till flertal Harley Davidsson tc toppar också, S/S trimtoppar har det redan original.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Turbulens har du så fort luften sätter fart, det blir turbulent flöde då.
Avlösning och vakar är det du menar när luften inte kan följa kanalens form.
Kan du kolla om det går att låna och kopiera pärmen eller ge mig kontaktuppgifter så jag kan prata med innehavaren själv?
Det låter som om det fanns intressant läsning där.
Erland
Avlösning och vakar är det du menar när luften inte kan följa kanalens form.
Kan du kolla om det går att låna och kopiera pärmen eller ge mig kontaktuppgifter så jag kan prata med innehavaren själv?
Det låter som om det fanns intressant läsning där.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Jarmo Y skrev:531 har 48/38 ventiler, insugstyrning flyttad 2.2mm, toppen är också flyttad, finns 6mm mellan vägg och ventil, avgasstyrning inte flyttad. Djup insugsäte, kanske 2mm under ytan så tallrik kommer inte över decket förran ca. 14mm. Djup venturi 0.91. 44mm fläns, golvet är original till svängen.
Ingenting har svetsat, förbränn,rum behöver inte svets nu när jag flyttade ventilen mot flänsen, men innersväng blev däremot hemskt, vågar inte göra mjukare radie, fena hjälpte turbulens men vad tycker bromsbänk om fenan
Flöde är 2mm mellanrum: 48. 87. 132. 179. 221. 251. 263. 258.
Ventil öppnar 15.3mm, hittades billigt catcamskam.
Jarmo var hit med fen-toppen ikväll, nästan identiska siffror. 44, 88, 134, 179, 220, 251, 261, 261, 266, 267
Håller samma flöde till 42" vp, max i bänken.
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Jag har ju 50mm på min topp men Jarmos kommer inte ikapp förrän vid 12mm så jag undrar om den fortfarande har 45 grader?
Eller om det beror på att min ventil är större och att den är flyttad mer i sidled totalt?
Erland
Eller om det beror på att min ventil är större och att den är flyttad mer i sidled totalt?
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Nej, jag flyttade mot avgasventil och lite sned mot kanal. Innerradie är ganska rak, inte rund men kanal blir ganska uniform på långa avståndet före förbränn.rum, och när avlösning-det är det rätta ordetErland Cox skrev:
Jarmo, du flyttar styrningen från avgas mot cylindern för att centrera kanalen eller hur?
.Erland

Pga fena och därmed minsta dia jag tror att toppen skulle passa bättre nu till 2.4 motor, inte 2.9.
280hk/2.4 kan vara möjligt, förbränn.rum passar till 96 borr, jag har 94mm rör i flödesbänk(Andre mäts med samma rören) jag ritade toppen efter den så radial är inte helt rätt än i toppen. Insug har inte heller fått, flänsen är inte färdigmått än.
I finland vi har 2050cc klassen på rc, inte 2.4, skulle vara intressant att göra ett topp till 2.4 klassen.
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Hej Jens, om du tittar i våran tråd, har vi haft lös kammutter, och det har raklat till sej et litet spel imellan kamdrev och kam, som blir typ 2,5 mm ute vid tänderna på kamdrevet. (kammen har altså varit backat ungefär 2,5 grader i det sista...
)
Vi har kjört med det gamla sprängbläcket i metall, som skal hålla kammutteren om den raslar lös. Jag tror at bläcket har varit lite buligt när vi drog momentet, och på det viset lurat oss lite. Sedan har det släpt lite på muttern så den har kommit lös..
Kjör du med detta, eller drar du bara kammutteren med locktite?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster

Vi har kjört med det gamla sprängbläcket i metall, som skal hålla kammutteren om den raslar lös. Jag tror at bläcket har varit lite buligt när vi drog momentet, och på det viset lurat oss lite. Sedan har det släpt lite på muttern så den har kommit lös..
Kjör du med detta, eller drar du bara kammutteren med locktite?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Jag drar bara med Loctite men jag ser till att ingen gammal Loctite kommer i kläm.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
uppdate! nu är nya motorn på gång att dynas. ska starta den i kväll eller tidigt i morgon om allt går enligt planen. ska va klar på måndag kväll för sen ska en sug B20 upp i bänken. (lars i malå)
först blir det inkörning och fin mappning sen dubbel koll att allt fungerar på grund tryck 1.7bar.
jag ska försöka uppdatera lite här på forumet om det är intressant ?
först blir det inkörning och fin mappning sen dubbel koll att allt fungerar på grund tryck 1.7bar.
jag ska försöka uppdatera lite här på forumet om det är intressant ?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
Klart det är intressant
!

I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: sön jan 23, 2011 4:04 pm
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
vi läs jag hoppas såklart på nya rekordnoteringar lycka tillJens Gustavsson skrev:uppdate! nu är nya motorn på gång att dynas. ska starta den i kväll eller tidigt i morgon om allt går enligt planen. ska va klar på måndag kväll för sen ska en sug B20 upp i bänken. (lars i malå)
först blir det inkörning och fin mappning sen dubbel koll att allt fungerar på grund tryck 1.7bar.
jag ska försöka uppdatera lite här på forumet om det är intressant ?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Jensas B20: 568hk. nya toppen
B20 is da shit!
Erland
Erland