Prestanda 140 med trimmad B20?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Prestanda 140 med trimmad B20?

Inlägg av Bengan »

Vad kan man räkna med för prestanda i en bil med B20 på låt säga 170 hästar?? 0-100 och så?

Borde man kunna hamna i den effektregionen med frisk motor med Steg 3-topp, 45:or, extractor och bra avgassystem?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

En kompis hade en 2150 B20 som bromsades till 150 hk hos professorn i umeå. Han hade weber 50, 4-2-1 extraktor. timo topp, antingen vare en steg 2 eller 3:a, timo kam. å med skelletsvänghjul å sånt. Så skaru upp i 170 hk så krävs det bra prylar. Kan tillägga att professorn än aldrig hade bromsat en b20 sugis på över 180 hk, vid de tillfället, sedan om det var större volymer i motorn än 2150 som han även räknade in vet jag inte
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Låter ju ändå lite, va ligger en original E-motor på? 120+ ? Va de drivhjulseffekt eller på veven?

Effektsiffror kan väl iofs alltid ifrågasättas oavsett om dom är från fabrik eller från nån trim-nisse..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

ja även prestanda siffor därför går det inte att svara på riktigt.
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Det var på veven. Proffessorn bänk är visar nog ganska rätt, han e ganska klurig. Dom som vet vem professorn är kan nog intyga att han är sätt så kunnig med det han håller med.
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Jo jag tror ju inte han ljuger.. men jag tänkte mest om hans bänk kanske e sån att den mäter på nåt sånt sätt som gör att en "originalmotor" skulle visa betydligt mindre oxå..
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Prestanda 140 med trimmad B20?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bengan skrev:Vad kan man räkna med för prestanda i en bil med B20 på låt säga 170 hästar?? 0-100 och så?

Borde man kunna hamna i den effektregionen med frisk motor med Steg 3-topp, 45:or, extractor och bra avgassystem?
jag körde 14.9/152 med min 142 och vinterdäck med ett sugmotor grenrör och en gik 004 och 8.5:1, steg 3.1/5 topp.

den kanse gav ca 160hk i motorn vid 7000rpm.

vikt ca 1200kg
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

konstigt, jag har ca 150-160 dhk på min rallybil o de är steg 3 topp, r-kam, weber 45or och TG extraktor på en standard underdel..
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

140Rally skrev:konstigt, jag har ca 150-160 dhk på min rallybil o de är steg 3 topp, r-kam, weber 45or och TG extraktor på en standard underdel..
Är den bromsad då eller e det bara "uppskattade" hästar
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Användarvisningsbild
140Rally
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: tor mar 23, 2006 8:29 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av 140Rally »

den är bromsad 156 dhk innan den rustades och nu går den definitivt mkt bättre oxå!
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

Schlorven skrev:En kompis hade en 2150 B20 som bromsades till 150 hk hos professorn i umeå. Han hade weber 50, 4-2-1 extraktor. timo topp, antingen vare en steg 2 eller 3:a, timo kam. å med skelletsvänghjul å sånt. Så skaru upp i 170 hk så krävs det bra prylar. Kan tillägga att professorn än aldrig hade bromsat en b20 sugis på över 180 hk, vid de tillfället, sedan om det var större volymer i motorn än 2150 som han även räknade in vet jag inte
det tycker jag låter lite :? min b20 e borrad till 2,1L , weber 45:er med korta trattar , kammen ä jävligt vass men kommer inte ihåg namnet :doh: steg 3 rallytopp, 4-2-1 extraktor med 2,5 tums rör hela vägen , å sen lättat svänghjul. detta ger 175hk
så jag tycker häst antalet i hans motor låter lite?? :?
team weber power
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

att det låter lite kan bero på att kammen var helt slut när motorn bromsades
Sällan studsar en termos
Skriv svar