Dala Open 19/5-2012

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Peppe L »

Krockar visserligen med erat race, men jag lägger in det ändå.
Anmälan är nu öppen!

http://race.2-takt.se/index.php?option= ... &Itemid=53" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

Är det inte dags att börja köra lite fler klasser även här nere i mellansverige?
Tycker norrlandsreglementet är bättre.

Om man skulle få för sig framöver att testa min bigblockhonda, kan man köra utan tävlan?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Peppe L »

Det kommer se annorlunda ut nästa år.
50cc-klass
70cc-klass
90cc-klass
Variator-klass

Ungefär nåt sånt...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

ok.. gör en outlaw också...
där enda kravet är... att utgångsobjektet är en mopedmotor :)
Sen är det fritt.(förutom säkerhetsregler)
de har juh såna klasser neråt i Europa samt i norrland :thumbright:

Det främjar hemsnickrarna =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Peppe L »

Fyra klasser räcker gott och väl.
Men, inte bara jag som bestämmer - vi får se i slutet av denna säsong vad vi kommer överens om.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

jo givetvis är det fler som bestämmer.
tycker dock stockholmsreglementet är gammalt och förlegat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Peppe L »

Håller med, har aldrig gillat det.
Det var kanske bra för 10 år sen men nu är det dags att gå vidare.
Perra.S
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: mån jun 08, 2009 10:58 am

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Perra.S »

Peppe L skrev:Det kommer se annorlunda ut nästa år.
50cc-klass
70cc-klass
90cc-klass
Variator-klass

Ungefär nåt sånt...
Med tanke på alla köpes-cylindrar som ger över 90cc (samt alla hemmapulare med 90cc+) så är väl den uppdelningen inte så genomtänkt? En öppen klass där allt är tillåtet skulle ju vara rätt bra.
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Christer Söderman »

Peppe L skrev:Det kommer se annorlunda ut nästa år.
50cc-klass
70cc-klass
90cc-klass
Variator-klass

Ungefär nåt sånt...
Det ska bli intressant och se vad veteran grabbarna ty om det.
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Peppe L »

Perra.S skrev:
Peppe L skrev:Det kommer se annorlunda ut nästa år.
50cc-klass
70cc-klass
90cc-klass
Variator-klass

Ungefär nåt sånt...
Med tanke på alla köpes-cylindrar som ger över 90cc (samt alla hemmapulare med 90cc+) så är väl den uppdelningen inte så genomtänkt? En öppen klass där allt är tillåtet skulle ju vara rätt bra.
En öppen klass är helt åt helvete tycker jag, nån gräns ska det finnas.
Vi kommer antagligen inte köra samma reglemente som stockholmsklubbarna, vi vill ha in en 70cc-klass det vill inte dom.
Men isåfall blir det Dalareglementet :mrgreen:

Vi kan ju säga att det kommer bli som nu, men ta bort veteran och promod.
PVC äcklen med variator får en egen klass då det inte går att jämföra en 30 år gammal motor med en 2012-års variatormotor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

varför emot öppen klass?
fast en öppen i min mening måste ha en grundplåt att stå på..
till exempel kravet - mopedmotor som ursprungligen varit max 50cc, mao behöver inte varit svensksåld.
sen högre säkerhetskrav som till exempel skivbroms på framhjulet.

Det begränsar juh faktiskt maskinerna rejält... det kommer inte flippa ur med 500cc crosscylindrar(för att överdriva lite)

Och är det för att man känner sig 'ifrånåkt' redan innan tävling så är det juh än fånigare...
Jag menar,, det finns juh andra klasser...

Nä bromsa inte utvecklingen.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av patrikh »

Peppe L skrev:...men ta bort veteran och promod.
PVC äcklen med variator får en egen klass då det inte går att jämföra en 30 år gammal motor med en 2012-års variatormotor.
Debatten om vilka klasser det ska vara eller icke vara verkar ju kunna stötas o blötas i evighet..

Personligen förstår jag inte varför veteran och promod ska tas bort? Det går ju inte att likställa en 3-4växlad veteranmotor med en 6vxl modern mopedmotor där du kan köpa "20hk" bolt on.
Det kommer nog bara resultera i att veteranåkarna skiter i att komma, visst det är bara på skoj alltihopa egentligen men det är ju inte kul att åka ut i första rundan mot en från början tekniskt överlägsen maskin.

Däremot är 50/70/90cc klassindelning egentligen bra tycker jag, bara det att det blir så många klasser om det är veteran och promod..

Anledningen till att stockholmsreglementet ser ut som det gör är väl för att det skulle vara enkelt och att i grund och botten så racades det för att det var kul. (med veteranmopeder)

Hur som helst är jag tacksam att det finns folk som orkar organisera dessa tävlingar så att man kan komma och leka lite, så egentligen ska man väl inte klaga så mycket..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

promod behöver juh bara vara en klass... alla kubiker upp till 90.
Sen en outlaw en 'promod' utan kubikgräns.

I slutänden är de tupp till var och en hur mycket kubik de vill ha.
Sen i min egna lilla dumma enfald trodde jag folk ville åka fortare och fortare, inte harva i samma region år efter år.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Roffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 21, 2010 9:48 pm

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Roffe »

Nu skall man väl inte gnälla för mycket då jag faktiskt är väldigt tacksam för att det finns eldsjälar som tar allt hårt arbete med att ordna rejs för alla oss som tycker att det är så roligt att få köra moppe.

Man kan se på reglementet utifrån flera olika aspekter och då menar jag hur man själv ser på det här med mopperejsande. Kör man för att man tycker det är kul, kör man för att det är kul och inspirerande att få testa sina egna idéer, kör man för att vinna eller vill man bara platta till kompisens trötta puch efter den där ogenomtänkta vadslagningen?

Nu har jag visserligen bara erfarenhet av att rejsa med två olika moppar, Gilera Touring och Honda MB5, men det är en väldigt stor skillnad mellan dessa två även om båda kan klassas in i veteran om man vill. Gileran kräver betydligt mera leta delar från andra märken, svetsa, fräsa, gör om gör rätt och lägg ner hela din själ jämfört med Hondan. Till Hondan finns det köpedelar på ett helt annat sätt om man vet vad som passar vilket gör det mycket enklare att snabbt och relativt enkelt få ihop en bra maskin.

Tittar man sen på betydligt modernare konstruktioner som går in i klassen promod så inser man att det är ännu enklare med att montera köpedelar och få snurr på grejorna.

Själv tycker jag att det är kul att rejsa och träffa folk, att få tänka och fundera, bygga och testa sina egna idéer. Men jag har nog svårt att ta all den extra tid det krävs för att få fart i en 50år gammal motorkonstruktion om man skall jämställas med moderna köpekoncept där plånboken styr mer än konstruktionskunskapen och där man relativt enkelt sätter ihop en vinnar maskiner med några enkla klick på Internet.

Jag vill med det få sagt att det är synd om ursprunget, dvs veteranmopparna, skall offras till förmån för fler kubikklasser samtidigt som jag helt och fullt stöder att det inte får bli för många klasser för då bir det också till sist mer eller mindre ointressant och för svårt att hålla reda på.

I värsta fall så får man väl låta dom gamla veteranliken stå kvar i vedboden och börja klicka sig runt på Internet och köpa ihop en modern snabb underhållsfri racer vilket förmodligen skulle innebära att jag fick mera fritid över. Frågan är väl hur kul det skulle vara bara. En sak är i alla fall säker, det skulle göra ont i veteran själen.

Men det är ju bara en lek i alla fall, eller hur :hihi:

Mvh Roffe Rosén
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dala Open 19/5-2012

Inlägg av Kadett4wd »

Klart det är en lek..
så är det,, och så ska det vara.

kan tyckas jag är lite färgad i min tyckande då jag har en 136cc hondamaskin.
givetvis är det lite så också.

Jag gillar att bygga och tänja gränser, anta utmaningar etc etc.
Att bygga en vass 50cc maskin av hondan föll inte mig i smaken.
Jag vill se hur långt man kan sträcka konceptet 'honda'.

Jag kör gärna utan tävlan, bara jag får en tid på maskin.
Det är den tävlan jag tycker är skoj.. mot mig själv.
Och på nå konstigt vis har jag en fetish för 'protouring', gammalt chassi med ny teknik.

Men det finns juh så många andra numera som vill kliva över 90cc gränsen.
Finns juh till exempel 110cc kit till AM6 som det går att få otroligt ryt i.

Och sedan uttrycka missnöje mot pvc raketer är också dumt..
Det ska vara roligt,, i alla åldrar och olika slags skrevraketer.
Blir man ifrånkörd av en variatormoppe så har man trimamt för lite... :)

Skulle väl vara askul att se en vass gammal Zundapp mot en Peugeot vaddenuheter mot varandra.
Där är norrlandsreglementet MYCKET bättre anser jag.

Hursom.. kunde man köra utan tävlan?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar