Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Inlägg av Elias »

Hallå !

Vissa av er som tycker att diesel är lite häftigt kanske mins mitt förra projekt , En 325tds med trimmad motor som var för gatbruk / vardagsbil. Denna byttes bort i slutet av sommaren 2011.

Nu i juletider var jag iväg och hämtade mig en ny e36 325 tds touring , svart även denna ;)

Info :
- Svart touring.
- Årsmodell -96 = nya motorn som tål att trimmas mer än den tidigare innan -95.
- 22900mil !
- Rostfri.
- Coilovers.
- Rödvita "kristall" bakljus.
- Oneblock angeleyes fram med svarta bakgrunden.
- M-front. Dock skadad så kommer att bytas ut mot en likadan.
- M-speglar.
- Dimljus "kristall".
- El-hissar och el-taklucka.

Framtidsplaner :
- Bränsle kommer bestå av Mercedes radpump som ska byggas av Dieselmeken och leverera 170+cc åtminstone.
- Alu ic med kring utrustning.
- m20 sväng , m20 start , 618 , puck lamell.
- Tb70-01 turbo. Har även ett -03 avgashus utifall -01 blir för litet ihop med merca pumpen.
- Portat 524 grenrör var tanken ifall jag skulle bygga med 524td pump ala 125cc. Men nu när det kommer byggas med merca istället så kommer jag nog behövs skaffa mig ett lite mer gediget grenrör, Återkommer här vartefter.
- Bygga om insuget.
- Bygga om vevhusvent.
- Rensa all inredning inklusive mattor och onödig metall.
- Bur.
- Bortkapad reservhjulsbalja och batteribalja som kommer ersättas med rak plåt var på fuelcellen kommer att stå. (Om någon av er trimmar diesel så vore jag tacksam om någon har koll på utifall jag kommer behöva en separat pump som trycker fram till huvudpumpen , Eller kommer radpumpen orka suga själv).
- Ev bygga coils även bak istället för separat som det är i "coilover paket".
- 3" avgas som kommer mynna med ett 4,5" ut genom högerdörren.
- Plastrutor bakåt till iaf, får se lite där.

osv osv ..

Varför envisas jag med o bygga på bmw diesel motorn när man vet att mercedes är mycket lättare , billigare och säkert kort ? , Joo vem fan ska annars slå dom som säger att bmw diesel inte går att trimma på fingrarna ! , (ja ja ja , jag vet att jag kommer använda mig av merca radpump .. Men max trimmad 524td pump , been there done that .. ! )
Förra jag byggde hann att gå närmare 1000mil med 122cc soppa och ett varvstopp på 7000varv som var välbesökt ! still going bortsätt från turbo ras o sånt trams :) Så nu ska jag se hur långt man kan gå innan en kolv tittar ut genom blocket eller liknande fenomen ..

Har smågrejjat lite sedan runt årsskiftet någon gång så jag sammanfattar lite.

Bilder :

Bilen
Bild

Bild

Tb70-03 med -01 huset till vänster.
Bild

Fronten bortplockad. Kylningsrören till servooljan kommer att fimpas och bara kopplas förbi för att spara plats åt ic-rör.
Bild

Rensat o redo att lossa pumpen ! Har dock lånat ut pump-avdragaren så får avvakta lite.
Bild

Balja finns till salu om någon är intresserad av onödig vikt ! ;)
Bild

Bild

slipade rent kanten , klippte jack för att kunna böja upp en kant som den kommande skivan kan svetsas i.
Bild

Bild

kommer använda mig av original kanten som redan sitter på rambenet.
Bild

Lite delar , Har även köpt sådan liten manick som gör att man inte kan låsa bakhjulet helt o hållet genom att både dra i handbromsen + bromsa med foten .. Inte för att jag vet hur den fungerar , Men hinner nog ta reda på det innan det blir dags att montera.
Bild

Ganska rent , värmepaketet ska också ut. Hur det blir med röret som stången sitter i vet jag inre riktigt än. Får höra med han som ska bygga buren vad han tycker är vettigast. Aldrig haft någon bil med bur tidigare.
Bild

Kapade ur lite, Men har nu i efter hand kommit fram till att de ska kapas ännu mer i förebyggande syfte utifall man uppgraderar till större turbo eller motor.
Bild

Sådär kommer den att sitta ifall att jag kör med 524 grenröret , osäker än så länge .. Men kommer iaf kapas ur mer.
Bild

Bonusbild på sommarbilen som rullades ut nu i helgen :) , Sedan förra året har bakljus bytts och karbon-läppar monterats i M-paketet.
Bild

Återkommer vartefter när jag har mer att bjuda på ! :)

//Elias
Senast redigerad av Elias den tis maj 15, 2012 9:09 pm, redigerad totalt 3 gång.
Modlendingen
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 20/3

Inlägg av Modlendingen »

Kult med Dieseltrim :thumbright: Køyr på med masse bilder :mrgreen:
Brewmaster
För mycket laddtryck

Inlägg av Brewmaster »

Hur mycket effekt siktar du på?
Vad är "realistiskt" att plocka ut?
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dieselmerc »

fastän jag är mb frälst så ska det bli fränt! ska bli kul å se hur mkt bmw tål! tror du kommer få bättre effekt med M pumpen motför rotorpumpsskiten! bara höja laddtryck!!
och var är sugeffekten i bmw dieslarna?
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
simpa_volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av simpa_volvo »

hej har en fråga? :P
ska stoppa i en 525 tds motor i en 740 och undrar om du vet om det finns nått oljetråg med bulan bak som passar tds motorn? :lol: motorn kommer annars väldigt långt fram :doh:
1800
För mycket laddtryck

Inlägg av 1800 »

325 tds har bulan bakåt..
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Modlendingen : Kul att ett dieselprojekt uppskattas även här :D !

Brewmaster : Med den förra som kördes med rotorpump ala 125cc @ 1500-7000varv och allt runt ikring som behövs vid trimning, men helt oöppnad motor som gått 33000mil. Med denna sparkade jag ifrån en Dahlbäck trimmad A5 ala 310hk / 650-700nm , så fort jag fick laddet vill säga ;) , hade ju inte fullt ladd fören vid 5000varv någon stans. Sedan vad det innebär för effekt är svårt att säga då jag aldrig stått i en bänk. Men till folk som frågat sa jag att jag hade på rätt sida av 250hk sträcket. Så med radpump vill jag åtminstone ligga på rätt sida av 300hk i bänken. Angående vrid vågar jag inte yttra mig än ..

Dieselmerc : Kommer bli grym skillnad med radpump ! , har dock inte löst biten vad de gäller förtändningen , på rotorpump så justerar de ju i pumpen med varvet och på radpump justeras det på drevet med varvet .. så får se vartefter. Ev bygger jag utan justering på varvet o ställer pumpen på satans förtändning redan innan :)
Hur menar du med sugeffekten ? :)

simpa_volvo : Från 325 som han innan skrev , jag har ett tråg till övers. Kontakta mig i pm om du är intresserad :)
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Dieselmerc »

enklast blir ju att köra med stumt drev som 603an! hur mycket effekt har dom där motorerna sug/alltså utan turbo? eller om du vet vid vilket laddtryck dom har maxeffekt orginal?
simpa_volvo
För mycket laddtryck

Inlägg av simpa_volvo »

Elias jaa jag är intresserad :D
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Update 4/4 -12

Nu har jag vart igång o skruvat lite !!

I måndags skrotade jag ner min reservdelsbil o körde den till skroten. Det jag behöll var framvagn , bakvagn , M-paketet , tråget och lite små skit.

I tisdags lyftes motor / låda ur bilen , golvet i bagaget svetsades färdigt och grundades , tvättade bort 22000mils sot o skit från motorn och lika så motorrummet !

I dag , plocka ja av lådan o kopplingen. Kommer förmodligen bli svarvat m30 med m51 startkrans, med Sachs 765 plattan + puck lamell.
Höger fjäderbenstorn fram kapades iordning och svetsades. Bakvagnsinfästningarna förstärktes uppifrån.

Morgondagen kommer spenderas med o svetsa stag mellan fjäderbenen bak och ner till bakvagnsinfästningen , Var över hos en kompis idag o snodde lite ideer :)

Bilder :

Reservdelsbilen som skrotades ner.
Bild

En i reserv.
Bild

- Tisdag

Måttade till o svetsade nya golvet i bak.
Bild

Bild

Grundat.
Bild

Här kommer jag att svetsa någon form av öglor i framtiden så man kan spänna fast batteriet.
Bild

SE SÅ UNDERBART , nästan så man längtar efter diff ras ;)
Bild

Tvätt !
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och denna bilden var den sista jag tog i Tisdags !
Bild

- Onsdag och start på ny kula.

Kapade lite mer i fjäderbenet och eldade sedan ihop det.
Bild

Bild

Slipat o grundat.
Bild

Lite halvkass bild då det var svårt att ta kort ner i ett hål .. Men det ska iaf föreställa förstärkt bakvagnsinfästning , har svetsat alla skarvar till "balken".
Bild

Höger sida svetsad o grundad.
Bild

Det var allt för idag , återkommer ev imorgon om jag inte är allt för trött när jag kommer in från garaget !

//Elias
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Inlägg av TobbeJohansson »

Hallå där. Det blir helt klart hög ballhets-faktor på denna kärran :thumbright:
kommer att följas :) Mer dieselpower åt folket :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 4/4

Inlägg av Elias »

Update 23/4

Vart lugnt i garaget den senaste tiden , pga lathet och annat ivägen ;)

Började riva lite i motorn idag , så nu är de dags att införskaffa sig en merca pump o börja modda / måtta för att få den att lira ihop med tds drevet och blocket. Det ända jag är osäker på egentligen är hur jag nollar botten och pumpen tillsammans utan svänghjulet på plats .. och även hur mercapumpen ska stå för att vara "nollad" .. Tacksam för svar och ideer !

Har även hunnit kapa bort de fästena som baksätet sitter fast i uppe vid fjäderbenstornen bak.

Bild :

Bild

Återkommer vartefter :) !
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 23/4

Inlägg av Dieselmerc »

på pumpen har du en plugg på sidan storlek 17, bakom den ska du se typ ett streck ( - ) typ så när pumpen är i noll,
är inte markeringen för noll på bmw motorn på svängdämparen? isf he bara på noll och kolla på kammen så den också är i noll(1ans nockar ska stå upp i luften annars är du ett varv fel)
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 23/4

Inlägg av Elias »

Dieselmerc : Bmwn har jag koll på , var just radpumpens nollning som var oklart för mig :) , Tack så mycket för infon !!

-----------------------------------------

Update 15/5 -12

Idag har det svetsats fjäderbensstag / förstärkning till bakvagnen. Trots att svetsarna inte är i någon toppklass eller så , så är jag nöjd med resultatet :)

Bilder :

Svetsplatta , 3mm gods.
Bild

Måttat , kapat , måttat , kapat osv , inget roligt att ta kort på. Så knäppte en bild när det var färdigsvetsat istället.
Bild

Och där är även golvet färdigsvetsat !
Bild

Bild

//Elias
Modlendingen
För mycket laddtryck

Re: Bmw 325 tds LB nr: "II" || Back and Worse ! 15/5

Inlägg av Modlendingen »

Noe nytt her da? :)
Skriv svar