Foder i B230, massa bilder! ny bromsing, turbo i botten

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av norrback »

Tror ni inte att sprickan har lätt att fortsätta neråt och uppåt då den har fått början? Undrar om det skulle va bättre att bearbeta bort allt mellan deck och botten så det inte finns sprickor som kan fortsätta?
power
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av MGP »

norrback skrev:Tror ni inte att sprickan har lätt att fortsätta neråt och uppåt då den har fått början? Undrar om det skulle va bättre att bearbeta bort allt mellan deck och botten så det inte finns sprickor som kan fortsätta?
Spricken stoppar där pga dom är tjock i botten och toppen, annars hadde spricken gått helt ner på en gång, men dom stoppar dar, pga derifrån och helt ner e blocker mycket tjock, så d var där jag gjorde o-ring sporet.

Om jag hadde tatt bild på blocken jag borrade bort allting i hadde ni sätt, men d gjorde jag inte, d va dumt :(

Men nesta block jag gjör kommer jag inte at borra håll i, men anvenda mindre borr, fodra om til 92mm lr nån ting. så kan man anvenda allting som fins til en 230 block i en "ny" b21 :)

Om man ska ladda 3+ bar liksom :)

Mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av tobmag »

Flikar in igen med en gammal fundering angående cylinderfoder, ingen som provat att använda hydraulicylinderrör att göra foder av? finns ju i massa "färdiga" dimentioner så vore ju ganska enkelt att svarva till å stoppa i blocket dessutom förhållandevis billiga per meter.

//Tobmag
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av Gustav »

Försök leta på amerikanska sidor.
Dom fodrar mycket med stålfoder. ska tydligen fungera fint.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av Kadett4wd »

har för mig det krävs speciella kolvringar till stålfoder.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Boxer Service
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Kontakt:

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av Boxer Service »

Yes sir :idea:

Hårda cyl/foder= mjuka kolvringar
Mjuka cyl/foder= hårda kolvringar


/Rolf
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av tobmag »

Finns det ingen i Sverige som tillverkar foder, visst en del motorfirmor men hade hellre anlitat en bra mekanisk verkstad...
Ska man ha 12 likadana så är kanske en gammal handvevad svarv inte så himla bra?
Finns förståss dom som kan även idag men vill ha rätt från början

//Tobmag
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av stecka »

Jag tror att mcxpress gör sina foder själv när dom fodrar om mc och skotermotorer.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av Mattias J »

Behövs det egentligen?
Kan man inte göra som Kadett4wd gjort med sitt?

Bild
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av MGP »

Fyller betong over frost pluggarna nu, och då blir d betong over där d gikk håll, så då skulle d vare en ekstra sikring mot vatten lekasj.

Bilder kommer i kveld....
MG Performance
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av MGP »

final bore
Bild
deckar foderna jamnt med blocket
Bild
knacker kanten så man får i kolv ringarna lite lättare
Bild
klar for honing
Bild
Stress plattan på, 1år gammal CNC diamant hon maskin från Rottler, den gillar jag :)
Bild
Klar tils missbruk :) ingen skiland på cylinder loppen med och utan stress plattan, samma mått (110nm 12.9 bult)
Bild

Sen kommer updates efter bromsing.
MG Performance
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av caterpillar »

ser knallbra ut....!! gromt å ha tilgang til slike maskiner......!
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av DreRacing@ »

snyggt tosk :)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av fugazi »

Ser ju otäckt bra ut...
Vad har ni för diameter på "fly-cuttern", hur många skär (radie på skäret?), varvtal/matning?
Vad blir det för ytjämnhet?
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Foder i B230, massa bilder!

Inlägg av Kristoffer Helle »

Kadetts lösning? skruvar så det inte forderet ska sprikka under höga cylindertrykk?

(hvis så, hur mycket torst man skruva til? så inte blocket sprikker? er ju inte tjokt gods i en motor..)

på jobbet så gjör dom mycket cylinder foder. men dom blir härdade.
Hur fungerar det i en gatmotor? bruka mjuka ringar och gasa på?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar