beemern skrev:
lite osäker på vad du menade nu, ska jag ställa in vipporna på 1,27mm på bladmåttet?. så du tror att jag ska satsa på 336gr kammen?
Nej, menar att kammen kanske inte är så vass, beror på hur det har mäts. Om du har camcard så du kan titta värdena vad det står där. Om det finns grader på 0.050" eller 1.27mm på kortet, då det värdet är viktigare.
Jag kan tro att din 336gr är vid 0.4 eller 0.5mm mätspel men du ser det på kortet.
Jag har en camcard här jag har mätat, vid 0.4mm mätspel kammen är 352 gr. alltså mycket råare kanske än din kam.
Vid 1mm finns 300 gr.
1.27mm eller 0.050" värdet jag har inte men kanske 294 gr/0.050"
Vid 5mm mätspel finns 207 gr.
Så du ser det beror på att vilket mätspel kammen har.
Jag tror inte att din kam är lika hård än dethär kam..ventil öppnar 16.7mm, 4-cylinders kam.
som sagt är jäkligt kass ang de där med att räkna och så som de står ovan men jag förstår lite vad du menar, skulle vara intressant att kolla vad kammen ger för siffror, saken är bara den att jag har inte köpt den än, ska beställa grejer från usa om 1-2 månader framåt och vet ju inte om jag ska skippa kammen eller inte, kostar ca 3000kr där och 6000kr här i sverige så känns lite taskigt att köpa en men så är det helt kassa siffror på den så jag måste ha en annan, eller ev då slipa om den.
http://www.agap.se" onclick="window.open(this.href);return false; kan göra moderna profiler efter önskemål till M10.
Problemet ligger mycket i vad man kan göra med tillgänglig bas-cirkel och vipparms-geometri.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
och då var vi tillbaka till det här med att räkna .
om vi tar det från början då, vilken ände ska man börja i?, ska jag få hjälp att räkna ut en grym kam för mina effektmål och sen bygga insug med storlek på spjäll och trattlängd ut efter det eller? hade ju varit väldigt mycket lättare att köpt en färdig men helt klart att jag hellre får hjälp att räkna ut en bättre kam och slipa till för mina mål.
Bäst måste väl vara om du får fram en kam först? Å sedan portar toppen efter den å bygger insug å grenrör å stämmer av allt rätt. Så hade ja gjort iaf ..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
jo det lät ju mest vettigt i mina öron, men då jag aldrig hållit på med att räkna ut kammar förr så tar jag mer än gärna hjälp till det på något vis.
min önskan är att komma så nära eller över 250hk som det går och om det blir på mindre varv än 336gr kammen vill ha så gör det absolut ingenting.
egentligen, kan jag bara "slänga ihop" en kam utan att veta vad toppen flödar? skulle jag inte ha flödestestat den innan portning för att ha en humm om vad den kan flöda, så inte man gör en kam som flödar mer än vad toppen orkar med, fast det kanske inte är möjligt?. eller till och med lämna in och få toppen färdigportad samt flödestestad och efter det fixa kam efter det flödet?
haha mycket tankar nu men frågar man inget så vet man ju inget . måste ju lära mej någon gång.
Hejsan Bemmern du kan ju ringa till Reine på Agap och berätta om din motor så räknar han ut vad du behöver för kamaxel
Reine är väldigt trevlig och hjälpsam att prata med så han kan jag varmt rekommendera!!!
mvh/Jörgen
Toppen har för stor kanalarea original i förhållande till lyftet och ventildiametern.
Dessutom har insugen en dålig ingångsvinkel mot kanalen.
Ska det bli bra får man plasta upp en båge i golvet så att det blir en snygg sväng från flänsen hela vägen till ventilsätet.
Är kanalen fortfarande för stor så får man lägga igen sidorna men kanalarean vet man först när man har lyftet på ventilen.
Att göra kanalen större låter knappast rätt.
okej men förstora för för vilket lyft då? för mycket lyft för att ens vara möjligt att ha eller för de kammar som nämndes tidigare?.. känns mer eller mindre som att jag skiter i detta snart och bara slänger ihop de gamla 70tals receptet och hoppas på så mycket hk som möjligt för detta blir man ju inte klok på..
Ser ut som du skulle kunna ha rejält mycket större insugsventiler med så mycket material runt om. Hör med agap om kamprofiler, får du tag i en bra kam så kan säkert Erland hjälpa dig lite med kanalerna och du kommer få en riktigt bra grund för en vass motor och ett mycket bredare register än med 70-tals konceptet.
Detta är den kanalarea som krävs på minsta stället i insugningskanalen:
285 FPS Velocity CSA= 1.713 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
Det motsvarar 1105 kvadratmm. vilket motsvarar ett runt hål på 37,5mm.
Det motsvarar ganska exakt ingångsarean på en gammal BMW topp så kanalen behöver upp i storlek.
Minsta arean är ungefär 925 kvadratmm så det finns möjlighet att slipa en båge i taket så att man får en fin övergång från insug till ventil.
Golvet får man plasta upp för samma bågform.
Du klarar dig med betydligt mindre duration än den kammen har, måste bara veta vad durationen är på ventilen.
Runt 275 grader vid 0,050" på ventilen in är vad som behövs till det lyftet.
Required Intake Flow between 203.5 CFM and 214.6 CFM at 28 Inches
Required Exhaust Flow between 154.5 CFM and 168.8 CFM at 28 Inches
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Low Average Best
Peak HorsePower 215.6 224.5 228.9 233.3
Peak Torque Lbs-Ft 184.3 191.9 195.7 199.5
HorsePower per CID 1.662 1.731 1.765 1.799
Torque per Cubic Inch 1.421 1.480 1.509 1.538
BMEP in psi 214.3 223.2 227.6 232.0
Carb CFM at 1.5 in Hg. 306 341 358 375
Target EGT= 1254 degrees F at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test
Octane (R+M)/2 Method = 102.3 to 101.0 Octane required range
Air Standard Efficiency = 62.22586 % for 11.000:1 Compression Ratio
Peak HorsePower calculated from Cylinder Head Flow CFM only
600 RPM/Sec Dyno Test Lowest Average Best Potential
Head Flow Peak HP = 230.1 245.3 260.4
----- Engine Design Specifications -----
( English Units ) ( per each Valve Sq.Inch area )
Engine Size CID = 129.682 Intake Valve Net Area = 2.611
CID per Cylinder = 32.420 Intake Valve Dia. Area = 2.688
Rod/Stroke Ratio = 1.810 Intake Valve Stem Area = 0.077
Bore/Stroke Ratio = 1.149 Exhaust Valve Net Area = 1.774
Int Valve/Bore Ratio = 0.511 Exhaust Valve Dia. Area = 1.851
Exh Valve/Bore Ratio = 0.424 Exhaust Valve Stem Area = 0.077
Exh/Int Valve Ratio = 0.830 Exh/Int Valve Area Ratio = 0.688
Intake Valve L/D Ratio= .258 Exhaust Valve L/D Ratio= .301
CFM/Sq.Inch = 75.7 to 79.8 CFM/Sq.Inch =83.5 to 91.2
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Intake Valve Lift inch= .463
Curtain Area -to- Valve Area Convergence Exhaust Valve Lift inch= .384
Intake Valve Margin CC's Exhaust Valve Margin CC's
1.00 CC = 0.0227 1.00 CC = 0.0330
0.50 CC = 0.0114 0.50 CC = 0.0165
0.25 CC = 0.0057 0.25 CC = 0.0082
0.10 CC = 0.0023 0.10 CC = 0.0033
------- Piston Motion Data -------
Average Piston Speed (FPM)= 3570.00 in Feet Per Minute
Maximum Piston Speed (FPM)= 5818.87 occurs at 75.543 Degrees ATDC
Piston Depth at 75.543 degree ATDC= 1.3896 inches Cylinder Volume= 234.4 CC
Maximum TDC Rod Tension GForce= 2640.11 G's
Maximum BDC Rod Compression GForce= 1496.97 G's
- Induction System Tuned Lengths - ( Cylinder Head Port + Manifold Runner )
1st Harmonic= 37.394 (usually this Length is never used)
2nd Harmonic= 21.223 (some Sprint Engines and Factory OEM's w/Injectors)
3rd Harmonic= 14.817 (ProStock or Comp SheetMetal Intake)
4th Harmonic= 11.662 (Single-plane Intakes , less Torque)
5th Harmonic= 9.462 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
6th Harmonic= 7.960 (Torque is reduced, even though Tuned Length)
7th Harmonic= 6.870 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
8th Harmonic= 6.043 (Torque is greatly reduced, even though Tuned Length)
Note> 2nd and 3rd Harmonics typically create the most Peak Torque
4th Harmonic is used to package Induction System underneath Hood
Plenum Runner Minimum Recommended Entry Area = 2.170 to 2.442 Sq.Inch
Plenum Runner Average Recommended Entry Area = 2.495 Sq.Inch
Plenum Runner Maximum Recommended Entry Area = 2.549 to 3.016 Sq.Inch
Minimum Plenum Volume CC = 337.2 [typically for Single-Plane Intakes]
Minimum Plenum Volume CID= 20.6 [typically for Single-Plane Intakes]
Maximum Plenum Volume CC = 2125.1 [typically for Tunnel Ram Intakes]
Maximum Plenum Volume CID= 129.7 [typically for Tunnel Ram Intakes]
------- Operating RPM Ranges of various Components -------
Camshaft Intake Lobe RPM = 6761 Exhaust Lobe RPM = 6309
Camshaft's Intake and Exhaust Lobes operating RPM range = 4648 to 6648
Note=> Lobe RPMs are only BallPark estimations
Current (Intake Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 6321 RPM
Current (Exhaust Valve Curtain Area -VS- Time) Choke RPM = 6526 RPM
Intake Valve Area + Curtain Area operating RPM Range = 4579 to 6579 RPM
Intake Valve Diameter RPM Range = 4321 to 6321
Intake Flow CFM @28in RPM Range = 5034 to 7034
___________________________________________________________________________
Best estimate RPM operating range from all Components = 4960 to 6960
Note=>The BEST Engine Combo will have all Component's RPM Ranges coinciding
___________________________________________________________________________
--- Cross-Sectional Areas at various Intake Port Velocities (@ 28 in.) ---
176 FPS at Intake Valve Curtain Area= 2.778 sq.in. at .478 Lift
182 FPS at Intake Valve OD Area and at Convergence Lift = .463
224 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 2.177 sq.in. at 6800 RPM
350 FPS Velocity CSA= 1.394 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.480 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.570 sq.in. at 6800 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.628 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.713 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
260 FPS Velocity CSA= 1.878 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.953 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 2.035 sq.in. at 6800 RPM Largest Intake Port Entry CSA
220 FPS Velocity CSA= 2.220 sq.in. at 6800 RPM Largest Intake Port Entry CSA
210 FPS Velocity CSA= 2.325 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
200 FPS Velocity CSA= 2.442 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
174 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.228 sq.in. at .462 Lift
210 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .384
259 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.499 sq.in. at 6800 RPM
435 FPS Velocity CSA= 0.892 sq.in. at 6800 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 1.107 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 1.176 sq.in. at 6800 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.247 sq.in. at 6800 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.293 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.361 sq.in. at 6800 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.552 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.616 sq.in. at 6800 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.724 sq.in. at 6800 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 1.847 sq.in. at 6800 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 2.042 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 2.155 sq.in. at 6800 RPM Torque Loss + Reversion