Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Vad hamnade ni på för optimal "lamelltjocklek"?
Och om någon hade utrustning som visar trycket i nån känd enhet, hur mycket var det isf?
Och om någon hade utrustning som visar trycket i nån känd enhet, hur mycket var det isf?
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Om jag inte minns helt fel nu så blir de bäst med en 8mm tjock Kep-lamell som jag åker med om man sänker svänghjulet 1mm runtom slitytan för lamellen, så optimal lamell bör väl va 9mm då för plant svänghjul
Kommer inte ihåg helt å hållet hur de va nu, men tror plattan gav just under 1500kg mellan 2,5-3,2mm komprimering, men jag har nog dedär uppskrivet nånstans i min projekttråd tror jag

Kommer inte ihåg helt å hållet hur de va nu, men tror plattan gav just under 1500kg mellan 2,5-3,2mm komprimering, men jag har nog dedär uppskrivet nånstans i min projekttråd tror jag
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Okej, det var intressant. Sachs verkar kränga en 7.9mm tjock lamell för dessa tryckplattor och avse det för plana svänghjul. Då tappar man ju en del tryck om man inte svarvar till det hela lite!
Tack för att du delade med dig av det =)
Tack för att du delade med dig av det =)
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Sachs rekommenderar mig veterligen endast lamell med tjocklek 9,3mm till denna plattan. Då med 0,25mm step på svänghjulet som t.ex. M30B35 har std.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Sedär, nu kommer det fler bud. Det låter ju mer realistiskt. Vet att när jag köpte min första 765 -05 så skulle man svarva för en lamelltjocklek på 9mm. Så när jag hörde om tunnare nu blev jag lite splittrad!
Fler som provtryckt och kommit fram till andra mått eller är de lika i kvaliten? Det borde de ju vara.
Fler som provtryckt och kommit fram till andra mått eller är de lika i kvaliten? Det borde de ju vara.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
optimalt mått beror ju på vad man är ute efter,max tryck eller livslängd med slitage inberäknat
plattorna brukar ge mest tryck bara någon 10dels mm innan lamellen blir för tunn!
/F

plattorna brukar ge mest tryck bara någon 10dels mm innan lamellen blir för tunn!
/F
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Där har du ju en nog så viktig poäng. Jag har aldrig själv provtryckt en tryckplatta och sett hur registret ser ut. Hur många tiondelar har man på sig ? Jag brukar köra vanliga sinterlameller till de är slut, nästan in till nitarna. Det måste ju vara över en millimeter det ändrar sig. Finns det någon medelväg att gå i detta dilemmat?
Fan att alla jänketryckplattor med justerbart bastryck är så alldeles för stora
Fan att alla jänketryckplattor med justerbart bastryck är så alldeles för stora

1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
om jag ska göra en grov uppskattning inte knuten till speciell platta så,
om plattan kan röras 5mm så maxar den vid 1.7mm, tappar 30% vid 2.5mm över det tappar den 50%
obs!inget att göra en inställning med men ungefär hur det brukar vara
om du har vilken solfjäder-skitplatta somhelst liggandes så känn på den i en pelarborr så förstår du garanterat!
(inte för att jag tror att du inte fattar men man känner hur den jobbar!
) och kom ihåg att trycka där lamellen ligger
och inte där urtrampningslagret trycker.
/F
om plattan kan röras 5mm så maxar den vid 1.7mm, tappar 30% vid 2.5mm över det tappar den 50%
obs!inget att göra en inställning med men ungefär hur det brukar vara

om du har vilken solfjäder-skitplatta somhelst liggandes så känn på den i en pelarborr så förstår du garanterat!
(inte för att jag tror att du inte fattar men man känner hur den jobbar!

och inte där urtrampningslagret trycker.
/F
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ni som provtryckt era 765 tryckplattor!
Saxat från sid 57 i min tråd när jag provade min "765" platta.
mm. måttet avser hur mycket plattan är komprimerad.
mm. måttet avser hur mycket plattan är komprimerad.
Presskraften ska man ta med en nypa salt, men mm. måtten är noggrant uppmätt.1,0mm 1100 kg
1,5mm 1290 kg
2,0mm 1510 kg
2,5mm 1600 kg
2,7mm 1600 kg Vid gissningsvis 2,8-3,0mm "knäar" plattan över och tappar ca. 1/3 del presskraft på bara några tiondels mm.
3,2mm 1100 kg
4,0mm 1100 kg
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo