May "fire ball" Jaguars vansinnes topp, MONOLOGTRÅDEN

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

May "fire ball" Jaguars vansinnes topp, MONOLOGTRÅDEN

Inlägg av tobmag »

Ja och så går det vidare med Jagga projektet, har nästan beslutat mig för att använda dessa toppar i alla fall då det blir besvärligt med kolvar till heron topparna.
Som ni ser så är förbränningsrummet jävligt skumt gjort för att få ner bränsleförbrukning och emmisionvärden.
Går att köra väldigt högkomp, ligger på 12,5:1 orginal.

Men vad gör man med dessa för att få lite mera flås igenom dessa?
orginal ventiler, insug 41mm utbl 34,5
cylinderdiameter blir 96mm, ungefär vid den innre skitranden som är 95mm...
Slaget är 83mm så ca 610cc/cylinder

Alla förslag välkomna.


Mvh//Tobmag

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av tobmag den tis jun 12, 2012 8:08 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

:shock:

Ingen av forumets topplocksgurus som törs sig på denna??
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: May "fire ball"

Inlägg av Erland Cox »

Runda av alla kanter ner till avgassätet och fundera ut ett sätt att få dit större ventiler, minst 44-37 och gärna större.
Utan att dom hamnar för nära cylinderväggen. Går det?

Erland
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Ja i och med att borret går från 90 till 96 så ska det gå att få dit större ventiler.
Avgassätet är stort nog för att få dit 37mm utan problem. blir dock jäkligt trång mot "ytterkanten"
Enligt verkstadshandboken ska sätet för insug vara 44mm i ytterdia men ser faktikst mindre ut, måste kontrollmäta.

//Tobmag
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Re: May "fire ball"

Inlägg av Peter schmidt »

I england bygger alla på heron topparna när dom trimmar, tydligen så får dom ut mer effekt på dom.
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Jo det vanligaste är väl att använda Heron topparna men man får ju kolvar som ser ut som badkar...

Finns dom i USA och Australien som använt May topparna med bra resultat..
Heron topparna börjar bli svåra att få tag på så fler och fler går över till dom senare...

Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Nä ytterdia på sätesringen på insugen var bara 42,5 så blir och byta...

Lyckligtvis passar B20 ventiler perfekt, blir lite för lång på avgassidan med May toppen
sitter dubbla fjädrar orginal och KG's ventiltallrikar för dubbelfjäder passar med lite mod med.

Har beställt en byrett så jag kan mäta volymen i toppen innan jag börjar slipa.
Tänkte även bygga en enkel flödesbänk med hjälp av avgasutsugen.
Mest för att se om man gör några framsteg med flödet eller om det går bakåt.
Finns ju några portar/förbränningsrum att prova på :-)

//Tobmag
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Erland eller nån.

Iom att det är lite tunt med material vid sätesringen på insugssidan så är frågan på min yttermått på ett säte till 44 resp 46 mm ventil?

Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Har mätit vidare lite och det finns 4mm gods ut mot förbränningsrummet från säteskanten på insuget.

Stoppar jag dit en 44mm på insuget så har jag 5mm kvar till cylinderväggen alltså 12% av ventildiametern, men räcker mina 42,5mm som säte? Ser lite klent ut.

Vidare så var sätet på avgassidan hela 38mm vid ytterkant...


Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Hmmm verkar som jag lagt tråden fel....

Verkar som jag hamnat i "monolog" avdelningen :whistle:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: May "fire ball"

Inlägg av caterpillar »

fortell liite om prosjektet/ redigere litt i topic; hva motorn ska brukes til å så vidre; så ska du se at det blir lite mer respons; desuten hva har du tenkt å bruke motorn til....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Ja topic kan man kanske ändra men endå över 500 som läst tråden.

Jag håller på med ett street race projekt, bilen är en Jaguar XJS från 78
Bilen är väl ganska kass som racebil då den väger ca 1700kg...men är man Jaggafrälst..
Motorn som sitter i är en 5,3L V12 motor med D-jet insprut och en TH400 låda.
Detta ska naturligtvis ur och ersättas med en nyare 6.0L V12 som kommer strokas och borras till 7.0L
Slag blir 81mm och 96 i borr, rod ratio 1,91. Stakar och kolvar kommer från Cheva 305
Komp kommar att hamna på ca 11,5:1 med en klämspalt på ca 1,7mm
Topparna finns i 2 varianter Heron eller denna May variant. Jag har båda att tillgå.
Jag har valt den senare för att förenkla kolvval och design.

Kammarna kommer att slipas om men mer är 10,5mm i lyft går inte att få ur orginalkammarna.
Har redan idag ett par omslipade av AGAP som funkar fint i min XJ12a.
Orginal insug sågas upp för att få dit trattar och ett större plenum plus att TB flyttas till framkanten av plenumet. TB blir 80mm per sida.

Insprutning blir mest troligt ett MS3 semi seq och wasted spark. Kan även bli seq med COP om dom får till koden och dom extra kort som behövs för att driva 12 spridare och 12 spolar.

Bränsle blir E85

Lådan blir en till och börja med orginal 4L80E låda, kommer endast stalla om convertern, styrning av den blir ett GPIO som länkas via CAN bus till MS3an, lådan ska ju palla minst 500 kusar orginal.
Har 2st så skulle den första rasa så kan jag alltid uppgradera den andra, ganska billiga att modda för att palla +1000hp

Länk till min redan något ombyggda XJ12a.
http://www.garaget.org/?car=221968" onclick="window.open(this.href);return false;

Fortfarnade obesvarad fråga, vad är minsta ytterdia på sätet till en 44mm alt 46mm ventil.
Sätet idag är bara 42,5mm i ytterdia. Och med säte menar jag den lösa säteringen som sitter i alutoppen.

Mvh//Tobmag
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: May "fire ball"

Inlägg av Amazonic »

är sätesringen 42,5mm så kan du inte ha mkt större ventil än 42,5mm
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: May "fire ball"

Inlägg av tobmag »

Amazonic skrev:är sätesringen 42,5mm så kan du inte ha mkt större ventil än 42,5mm
Jo men vet åxo att ibland klämmer man in större ventiler än vad sätet är, beror väl lite på vart tätningsytan hamnar på ventilen.
En 44mm ventil är ju bara 1,5mm större än sätet så det skulle innebära att yttre kanten av tätningsytan hamnar 0,75mm in på tallriken....

Ska man nu byta säte så kan jag lika gärna dra dit ett som får plats med en 46mm ventil.
kommer dock lite nära cylinderväggen, endast 4mm spel så en 44mm kanske flödar lika bra?


Mvh//Tobmag
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: May "fire ball" Jaguars vansinnes topp, låt oss förbättr

Inlägg av Pacman »

Finns ju ingen mening med att sätta i större ventil än vad sätet medger. Man vill ju ha så lite skrot i vägen som möjligt så man försöker ha så liten ventil som det bara går med avseende på flöde. Större ventil medger större hål i sätet vilket ger mer flöde.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar