Ja topic kan man kanske ändra men endå över 500 som läst tråden.
Jag håller på med ett street race projekt, bilen är en Jaguar XJS från 78
Bilen är väl ganska kass som racebil då den väger ca 1700kg...men är man Jaggafrälst..
Motorn som sitter i är en 5,3L V12 motor med D-jet insprut och en TH400 låda.
Detta ska naturligtvis ur och ersättas med en nyare 6.0L V12 som kommer strokas och borras till 7.0L
Slag blir 81mm och 96 i borr, rod ratio 1,91. Stakar och kolvar kommer från Cheva 305
Komp kommar att hamna på ca 11,5:1 med en klämspalt på ca 1,7mm
Topparna finns i 2 varianter Heron eller denna May variant. Jag har båda att tillgå.
Jag har valt den senare för att förenkla kolvval och design.
Kammarna kommer att slipas om men mer är 10,5mm i lyft går inte att få ur orginalkammarna.
Har redan idag ett par omslipade av AGAP som funkar fint i min XJ12a.
Orginal insug sågas upp för att få dit trattar och ett större plenum plus att TB flyttas till framkanten av plenumet. TB blir 80mm per sida.
Insprutning blir mest troligt ett MS3 semi seq och wasted spark. Kan även bli seq med COP om dom får till koden och dom extra kort som behövs för att driva 12 spridare och 12 spolar.
Bränsle blir E85
Lådan blir en till och börja med orginal 4L80E låda, kommer endast stalla om convertern, styrning av den blir ett GPIO som länkas via CAN bus till MS3an, lådan ska ju palla minst 500 kusar orginal.
Har 2st så skulle den första rasa så kan jag alltid uppgradera den andra, ganska billiga att modda för att palla +1000hp
Länk till min redan något ombyggda XJ12a.
http://www.garaget.org/?car=221968" onclick="window.open(this.href);return false;
Fortfarnade obesvarad fråga, vad är minsta ytterdia på sätet till en 44mm alt 46mm ventil.
Sätet idag är bara 42,5mm i ytterdia. Och med säte menar jag den lösa säteringen som sitter i alutoppen.
Mvh//Tobmag