Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 28/3 Framvagn börjar ta form!

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Har börjat montera framvagnen i helgen,

Bild

Bild

Bild

Monterade även på bromsskivor och bromsok

Bild

Fyller ut fälgen ganska bra ;) Dock ska hjulet justeras fram så det hamnar mer i mitten.

Bild
awes
För mycket laddtryck

Volvo 242 -82 Update 1/4 Montera framvagn

Inlägg av awes »

Jag tror din sista bild visar precis det jag undrade över.

Anders
Anders
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 1/4 Montera framvagn

awes skrev:Jag tror din sista bild visar precis det jag undrade över.

Anders
Både ja och nej, hjulet hamnade så för bakre röret inte är tillräckligt långt utjusterat. Svårt att se på bilden men det främre röret pekar bakåt just nu. Samtidigt kommer jag behöva göra så det pekar något framåt för att få det i mitten om jag inte flyttar fram infästningen i motorbalken, men detta ändrar ju inte cambern någonting? Är längden på främre röret och infästningen i fjäderbenstornet som bestämmer den, eller tänker jag galet?
Jiimpan
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jiimpan »

Minns inte vad ja sökte på när jag hitta din tråd, men helt klart intressant och mycket fina arbeten.
Får man fråga vad du jobbar med som har tillgång till så roliga maskiner ?
Hur som hellst fint jobb och lycka till med bilen!
awes
För mycket laddtryck

Inlägg av awes »

Daniel Ireståhl skrev:
awes skrev:Jag tror din sista bild visar precis det jag undrade över.

Anders
Både ja och nej, hjulet hamnade så för bakre röret inte är tillräckligt långt utjusterat. Svårt att se på bilden men det främre röret pekar bakåt just nu. Samtidigt kommer jag behöva göra så det pekar något framåt för att få det i mitten om jag inte flyttar fram infästningen i motorbalken, men detta ändrar ju inte cambern någonting? Är längden på främre röret och infästningen i fjäderbenstornet som bestämmer den, eller tänker jag galet?
Är jag som blandar ihop camber och caster. Jag menar caster vinkel förståss. :doh:
Anders
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Jiimpan skrev:Minns inte vad ja sökte på när jag hitta din tråd, men helt klart intressant och mycket fina arbeten.
Tack så mycket, alltid roligt att folk hittar till tråden! Ärligt talat så är det inte på jobbet jag har tillgång till dessa maskiner utan det är på skolan. Men till hösten kommer jag och några kompisar skaffa en egen lokal med maskiner. Då kan man jobba 24/7 med bilen ;)

En liten update kan vara på sin plats men det är mest småsaker som blivit gjorda.

Alex och Kalle fick en oerhört bra idé, "Skulle man inte kunna plocka ut en 3D modell av en Volvo 242 från t.ex Forza Motorsport 3?". Vi började undersöka saken och det var faktiskt inte så krångligt. Efter en hel del forumsläsande och läsande av guider osv så kan ni se resultatet nedan, en högupplöst modell i skala 1:1, kanonbra att ha om man vill bygga något och sedan kolla att allting passar eller får rum innan man springer ut i garaget och börjar tillverka saker.

Bild

Sen har det hänt lite småsaker, bland annat tillverkade jag en längre justerskruv till främre länkarmarna då den nuvarande blev för kort och det blev ingen justermån kvar.

Bild

Har även tillverkat reaktionsstagen till främre krängningshämmaren. Höger och vänstergängat i varsin ände för att lätt korrigera längden på plats. Tillverkade även vänster och högergängade svetshylsor till kommande momentstag och panhardstag.

Bild

Utrustade oljepluggen med en tempsensor.

Bild

Här kommer en liten förhandsvisning på hur instrumentpanel kommer bli i bilen. :) Bromsvåg till vänster och diverse knappar, bromsvågen kommer bara sitta där till en början för att lätt kunna justera in bromsarna.

Bild
simpa_volvo
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -83, vitmotor och ZF -lådan svetsad

Inlägg av simpa_volvo »

Daniel Ireståhl skrev:
Babs skrev:grymt imponoread av både bygge och smideskonsten
Tack för det :thumbright: Alltid roligt att höra.

Helgens uppdatering,

Blocket och gördel fick sig en sista tvätt...
Bild
Bild
...innan det fick sig lite färg. Trevligt!
Bild
Bild

Kolvarna fick sig även en liten omgång, mycket skit som satt fast på dem.
Bild

Nu är nästan allt förberett för ihopsättning. Behöver köpa nya topplocksbultar och lite andra små grejer, sen så :)
Bild
hej försöker skruva isär en sån där låda men får inte isär den? :thumbdown: du har inte lust att skicka den där skissen på lådan? :)
Toommi
För lite laddtryck

Inlägg av Toommi »

Daniel Ireståhl skrev:
Jiimpan skrev:Minns inte vad ja sökte på när jag hitta din tråd, men helt klart intressant och mycket fina arbeten.
Tack så mycket, alltid roligt att folk hittar till tråden! Ärligt talat så är det inte på jobbet jag har tillgång till dessa maskiner utan det är på skolan. Men till hösten kommer jag och några kompisar skaffa en egen lokal med maskiner. Då kan man jobba 24/7 med bilen ;)

En liten update kan vara på sin plats men det är mest småsaker som blivit gjorda.

Alex och Kalle fick en oerhört bra idé, "Skulle man inte kunna plocka ut en 3D modell av en Volvo 242 från t.ex Forza Motorsport 3?". Vi började undersöka saken och det var faktiskt inte så krångligt. Efter en hel del forumsläsande och läsande av guider osv så kan ni se resultatet nedan, en högupplöst modell i skala 1:1, kanonbra att ha om man vill bygga något och sedan kolla att allting passar eller får rum innan man springer ut i garaget och börjar tillverka saker.

Bild

Sen har det hänt lite småsaker, bland annat tillverkade jag en längre justerskruv till främre länkarmarna då den nuvarande blev för kort och det blev ingen justermån kvar.

Har även tillverkat reaktionsstagen till främre krängningshämmaren. Höger och vänstergängat i varsin ände för att lätt korrigera längden på plats. Tillverkade även vänster och högergängade svetshylsor till kommande momentstag och panhardstag.

Utrustade oljepluggen med en tempsensor.

Här kommer en liten förhandsvisning på hur instrumentpanel kommer bli i bilen. :) Bromsvåg till vänster och diverse knappar, bromsvågen kommer bara sitta där till en början för att lätt kunna justera in bromsarna.

Tjenare, fränt bygge tummen upp :).
Håller själv på med en 242 så tänkte kolla ifall du skulle kunna skicka modellen. Har letat länge efter en cad modell av 242.

// Tommie
knurre
Lite mer laddtryck

Re: Volvo 242 -82 Update 15/4

Inlägg av knurre »

motivationshöjjartråd utan dess like! Jag är grymt fascinerad utav din smideskonst, keep up!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 16/7 Nu på egna ben, nästan ;)

Verkligen dags för en update, dock liten men alltid något :D

Har inte hänt jättemycket på bilen de sista månaderna då jag har varit tvungen att prioritera annat samt att motivationen inte har varit på topp. Håller på att flytta till nytt garage i dagarna tillsammans med fyra andra polare, kommer bli riktigt gött garagehäng :)

Eftersom jag ska flytta bilen till nytt garage var jag tvungen att fixa till det sista på hjulupphängningen fram för att kunna rulla upp bilen på en släpkärra, förberedde bilen genom att ställa den på hjuldollys för att lätt kunna rulla ut den då den står längst in i nuvarande garage. Bilen har stått på pallbockar i ca 10 månader nu och första gången den för stå på egna ben med nya hjulupphängningen fram. Tänkte inte först på detta utan hissade sakta ner bilen för att sen upptäcka att bilen blev låg, väldigt väldigt låg. Kan tillägga att jag fick ett STORT leende på läpparna när jag såg den på backen igen :) Hade glömt att justera in någon lämplig höjd på fjäderbenen därav olika höjd.

Tycker det blev sjukt bra, dock ska den höjas lite på vänstersidan men högersidan blev riktigt bra. Se själv och bedöm :)

Bild

Bild

Som sagt kom hjulet betydligt bättre på vänstersidan.
Bild

Låååååg :P
Bild

Att en sån liten grej kan ge en så grymt med motivation, är riktigt sugen på att börja ta tag i bilen igen på allvar!!

Kommentera gärna så jag får ännu mer motivation ;)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 15/4

Inlägg av Toffe »

Imponerande arbete, och allt tålamod med datorn som ni trixar å ritar å donar! De är ju en annan alldeles för dampig för å klara av! Sjukt fint gjort. har läst tråden i smygt länge utan å lämna spår.
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Sjukt snyggt. Jobba på nu så du kan köra med. Mvh
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Fett som fan! Nu gäller det bara att fixa bakvagnen lika snyggt. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
turb00le
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av turb00le »

Enda skitet med den där 3D modellen är att det är en "STL", gissar at du inte får tag på en enda yta på bilen?
Jag har även den där modellen nånstans, kommer försöka göra en skalmodell av bilen nån dag.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

turb00le skrev:Enda skitet med den där 3D modellen är att det är en "STL", gissar at du inte får tag på en enda yta på bilen?
Jag har även den där modellen nånstans, kommer försöka göra en skalmodell av bilen nån dag.
Det stämmer att modellen är en .stl fil. Det går göra om den till en yt-modell men upplösningen blir inte lika bra. Men jag använder mest modellen för att kontrollera att saker och ting får plats, sen kan man alltid plocka ut referenspunkter.

Har kommit in i nya garaget nu, bjuder på en bonusbild tills vidare ;)

Bild
Skriv svar