Monterade även på bromsskivor och bromsok

Fyller ut fälgen ganska bra

Både ja och nej, hjulet hamnade så för bakre röret inte är tillräckligt långt utjusterat. Svårt att se på bilden men det främre röret pekar bakåt just nu. Samtidigt kommer jag behöva göra så det pekar något framåt för att få det i mitten om jag inte flyttar fram infästningen i motorbalken, men detta ändrar ju inte cambern någonting? Är längden på främre röret och infästningen i fjäderbenstornet som bestämmer den, eller tänker jag galet?awes skrev:Jag tror din sista bild visar precis det jag undrade över.
Anders
Är jag som blandar ihop camber och caster. Jag menar caster vinkel förståss.Daniel Ireståhl skrev:Både ja och nej, hjulet hamnade så för bakre röret inte är tillräckligt långt utjusterat. Svårt att se på bilden men det främre röret pekar bakåt just nu. Samtidigt kommer jag behöva göra så det pekar något framåt för att få det i mitten om jag inte flyttar fram infästningen i motorbalken, men detta ändrar ju inte cambern någonting? Är längden på främre röret och infästningen i fjäderbenstornet som bestämmer den, eller tänker jag galet?awes skrev:Jag tror din sista bild visar precis det jag undrade över.
Anders
Tack så mycket, alltid roligt att folk hittar till tråden! Ärligt talat så är det inte på jobbet jag har tillgång till dessa maskiner utan det är på skolan. Men till hösten kommer jag och några kompisar skaffa en egen lokal med maskiner. Då kan man jobba 24/7 med bilenJiimpan skrev:Minns inte vad ja sökte på när jag hitta din tråd, men helt klart intressant och mycket fina arbeten.
Får man fråga vad du jobbar med som har tillgång till så roliga maskiner ?
Hur som hellst fint jobb och lycka till med bilen!
hej försöker skruva isär en sån där låda men får inte isär den?Daniel Ireståhl skrev:Tack för detBabs skrev:grymt imponoread av både bygge och smideskonstenAlltid roligt att höra.
Helgens uppdatering,
Blocket och gördel fick sig en sista tvätt...
...innan det fick sig lite färg. Trevligt!
Kolvarna fick sig även en liten omgång, mycket skit som satt fast på dem.
Nu är nästan allt förberett för ihopsättning. Behöver köpa nya topplocksbultar och lite andra små grejer, sen så
Daniel Ireståhl skrev:Tack så mycket, alltid roligt att folk hittar till tråden! Ärligt talat så är det inte på jobbet jag har tillgång till dessa maskiner utan det är på skolan. Men till hösten kommer jag och några kompisar skaffa en egen lokal med maskiner. Då kan man jobba 24/7 med bilenJiimpan skrev:Minns inte vad ja sökte på när jag hitta din tråd, men helt klart intressant och mycket fina arbeten.
Får man fråga vad du jobbar med som har tillgång till så roliga maskiner ?
Hur som hellst fint jobb och lycka till med bilen!
En liten update kan vara på sin plats men det är mest småsaker som blivit gjorda.
Alex och Kalle fick en oerhört bra idé, "Skulle man inte kunna plocka ut en 3D modell av en Volvo 242 från t.ex Forza Motorsport 3?". Vi började undersöka saken och det var faktiskt inte så krångligt. Efter en hel del forumsläsande och läsande av guider osv så kan ni se resultatet nedan, en högupplöst modell i skala 1:1, kanonbra att ha om man vill bygga något och sedan kolla att allting passar eller får rum innan man springer ut i garaget och börjar tillverka saker.
Sen har det hänt lite småsaker, bland annat tillverkade jag en längre justerskruv till främre länkarmarna då den nuvarande blev för kort och det blev ingen justermån kvar.
Har även tillverkat reaktionsstagen till främre krängningshämmaren. Höger och vänstergängat i varsin ände för att lätt korrigera längden på plats. Tillverkade även vänster och högergängade svetshylsor till kommande momentstag och panhardstag.
Utrustade oljepluggen med en tempsensor.
Här kommer en liten förhandsvisning på hur instrumentpanel kommer bli i bilen.Bromsvåg till vänster och diverse knappar, bromsvågen kommer bara sitta där till en början för att lätt kunna justera in bromsarna.
Det stämmer att modellen är en .stl fil. Det går göra om den till en yt-modell men upplösningen blir inte lika bra. Men jag använder mest modellen för att kontrollera att saker och ting får plats, sen kan man alltid plocka ut referenspunkter.turb00le skrev:Enda skitet med den där 3D modellen är att det är en "STL", gissar at du inte får tag på en enda yta på bilen?
Jag har även den där modellen nånstans, kommer försöka göra en skalmodell av bilen nån dag.