Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

du.. du behöver itne vara orolig.. ALLA läser din tråd ;)

316628 visningar hittils...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Det där blev jävligt snyggt! Nu får du fan fixa igång bilen snart så du kan böörna!!
Om mellan en till två veckor kommer VÄRMEN o SOLEN igen! Så skit i grannarnas bilar nu o ta tag i din egen! ;)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Igår regnade det, och tom. snöade på kvällen :doh:

Men idag ser det bättre ut än så länge..

Klockan till bypasspjället är färdig, ca 5mm mer slag och en jättemjuk fjäder i.
Bara för att hålla ordning på grejerna innuti.

Bild

Nu öppnar spjället fullt, och det vid ca 0,5 bar.
Det ska nog fungera bra, hoppas jag..

Leta kontaktstycken..

Bild

Hanar finns det hur mycket som helst, men hittar man någon hona så är det fel modell eller dysfunktionell på något annat vis.
Story of my life :doh:

Till slut så:

Bild

Bild

Det är alltså en magnetventil för att styra bypasspjället, jag har väl mer eller mindre bestämt att det nog behövs till slut..

Knölat dit en kupéfläkt, ska det hålla på att regna hela tiden är det väl bäst att ha en.

Bild

Värme har jag redan..

Ett par roliga brytare fick det bli:

Bild

Bild

Bild

Det är tänkt att man ska välja laddtryck med dem, man kan ha 3 olika tabeller :wink:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

alla vi som en gång monterat sånna brytare för laddtrycket vet att det i slutändan bara är ett läge som används ändå :hihi:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det dröjer nog lite innan jag skulle våga mig på de värre ladden skulle jag tro.
Ja ja, jag kanske är lite feg :roll:

Hur som, idag skiner solen och fåglarna vrålar, dags att skrämma dem lite :hihi:

Ut på provkörning, spjället märks tydligt att det fungerar nu.
"Fjuupp" låter det, och så ser man att tryckmätarna visar samma.

Tänkte att jag skulle testa lite på fyran, fäller ner och får sådant jäkla toksläpp :shock:
Kollade senare i loggen, upp till 5618 varv är det en normal ökning (174km/tim om jag räknat rätt).
0,5 sec. senare har jag 6881 varv..

Jag kände att jag behöver en ordentlig hjulinställning och en bredare väg :whistle:

49% spridarduty vid 5618v och 1bar laddtryck, 60% vid 6881v, dock går den lite fett, men det borde betyda att det fungerar tycker jag..

När jag tankade (det går åt helt sjuka mängder bränsle :o ) såg jag att det var onormalt lite olja i tanken.
Kollade runt, men såg inga läckage.
Bestämde mig iaf. för att ställa in min planerade längre provkörning och åka hem för säkerhets skull.

Kunde inte låta bli att gasa lite på vägen hem :roll: , märkte att det rök till och kändes halkigt.

När jag kom hem såg jag det här:

Bild

Kladdigt..

Bild

Prickig bak..

Misstänkte först luftningen från oljereturen till turbon, men kunde snart konstatera att det kom framifrån:

Bild

Närmare bestämt verkar det komma härifrån:

Bild

Säkerhetsurluftningen om det blir övertryck i vevhuset.
Det har alltid varit vaccum förut, höll koll på mätaren under bromsningen.

Dock var det mer normal nivå på oljan i tanken nu än vid macken.

Så här ser det alltså ut efter en dylik nysning:

Bild

Bild

Blir till att bygga en burk åt oljan att hamna i om det händer igen..
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kökarmicke »

Om jag var du skulle jag dra en rejält grov slang bak till torrsump-tanken istället med en backventil på som kan öppna om det blir övertryck i motorn och sedan ventilera själva tanken istället, så åker jag på min bil. Har en an12 mellan motorn å tanken med 3/4 backventil på, ca 70-80cm slang å de har räckt till för mina drygt 900hk. Så typ en an16 eller nåt borde väl räcka dit bak till trunken?
Lyckas du me dedär på bana eller strippen lär både du och andra va lite olyckliga på dig :shock:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det var ju en bra lösning, tackar för den :thumbright:
Att jag inte tänkte på det.. :doh:

Höll på och funderade på en tank med en liten sugslang till för att automatiskt tömma ev. olja som skulle hamna där..
Men risken finns ju alltid att tanken skulle bli full eller skvätta ut endå om det blir bra skjuts på oljan som kommer farande.

Jag har 32mm nu, ska nog försöka fortsätta med det isf.
An 12-16 känns lite klent om det krisar..
Dock blir det ju bättre fart i slangen så den blir mer "självtömmande" förhoppningsvis..

Men för mig blir det mer typ 4-6m om jag ska ta mig till tanken utan att något hänger ner under bilen. Försöker få trösklarna som lägsta punkt så långt det är möjligt :wink:
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimplaren »

Läskigt mkt olja detdär! trevlig att motorn/setup verkar fungera nu :)
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kökarmicke »

Då kan de nog bli lite klent jo, såg att stenström hade någon liknande lösning som mig på sin dragracemotor när jag trynade runt i depån på tävlingarna ifjol, men slangen såg ut att vara typ 30-35mm grov på hans
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Ja det ser ut att vara en hel del olja, och det borde det ju egentligen inte finnas att skicka ut.

Jag menar, den här "nödventilationen" sitter på tråget, men så högt upp som möjligt.
Alltså måste det ju vara en skaplig skvätt olja i tråget för att den ska komma ut den vägen.

Jag tycker också att det verkar vara över lag sämre vaccum i motorn nu än tidigare.
Jag varmkörde och körde en sväng efter att jag tvättat bilen, sedan var det mindre olja i tanken igen.

Lossade då en anslutning på ett sugsteg:

Bild

Det kom ut rejält med olja, litervis.

Tänkte att det skulle ju kunna vara oljesilarna som blivit täppta med spån( :( ) så jag skruvade bort en:

Bild

Inte en enda spåna, det kändes ju iaf. bra.

Kunde lika gärna byta olja:

Bild

Nyckel till oljepluggen, 41mm :hihi:

I oljepluggen hittade jag en spåna (är en grop i pluggen där det samlas)
En ganska 4 kantig grej som såg ut att snarare ta släppt någonstans ifrån.

Tja, vet inte vad jag ska tro om det här. Det verkar ju som pumpen suger sämre än vad den gjort, men jag ser ingen uppenbar anledning till varför.

Slänger upp lite bilder jag tog när jag tvättat bilen, var ju ett tag sedan det var lite helhetsbilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Silver är ju lite kul sådär, ser rätt ok ut även när den är skitig.
Men när man tvättar ser man vilken skillnad det blir :)

Det får bli ett par bonusbilder inne också:

Bild

Bild

Har börjat bygga om avgasröret också, det hade blivit för kort:

Bild

Bild

Märkte det förra helgen när jag försökte fixa ett litet avgasläck..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Nu börjar det ju hända grejer, bilen får se dagsljus! :D Snygg som fan, hoppas nu problemen slutar hopa sig..
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Erikwdt »

Börjar bli dax för studiebesök... :wink:
NU KÖR VI!!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Nu blev det en omgång flexrör till:

Bild

Det finns ett par på långden redan, under passagerarstolen. (under golvet)
Dock är de inte så flexibla på längden, så det verkar inte räcka till riktigt.

Bild

Jag var lite slö, och ville inte gärna plocka ur hela röret.
Så det fick bli en skarv med migen på plats på varje rör :?
Det får duga..

Efter täthetskontroll blev det lindning:

Bild

Tyvärr hade jag bara sådant jäkla kinabandage, som ryker och dammar och har sig :thumbdown:

Nu blev det uttag för mottrycksmätning:

Bild

Tänkte först bara dra upp rör och plugga med en slangstump, men det såg för illa ut :doh:
Det fick bli en tur till staden för att handla ett par nipplar att bygga ett fäste av:

Bild

Det där blev bättre tycker jag.
TheMan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön apr 01, 2012 9:53 am
Ort: Gotland

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av TheMan »

Fyfan vilket ballt bygge! :) Har kollat igenom hela tråden nu under dagen lite då och då :P Är mäckta imponerad av orken och drivet! :)
Leo Andersson
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Fint bygge!

Hur länge hade bilen stått när du tömde tråget?
På boost så rann det sakteliga från oljebehållaren genom pumpen ner i tråget när motorn var avstängd, men tog ett tag. Kan säkert bero på vilken pump man har. Du kan testa att ha motorn igång en stund, stänga av den och direkt efter släppa avrinningen på tråget. Är det mindre kan du ha samma fenomen.
Läste inte detaljerna kring vevhusvent, på min hade jag två sugsteg i motorn och ett i toppen, inget annat. Då jag blivit allerisk mot avgaser och vevhusvent ledde jag gaserna tillbaks till motorn före luftfiltret, det fungerade fint förutom på tomgång då gaserna smet ut genom filtret.
För de som vill påpeka nackdelarna med denna setup så kan jag nämna att den gav 640hk på strax över 1.1bar på bf98 på en 2.65 liters volvorödmotor med dubbla bottnade mitsubishi 16t. Sen om den tålde en grad eller två mindre i tändning pga detta spelade mindre roll, det vägde ej upp migrän i flera dagar efteråt annars.

Mats
Skriv svar