Amazon b20 förgasarturbo / Bilder

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)

Inlägg av CalleSandis »

På anvisningen till btr:en står det att man skall ta turbotrycket som mottryck men vars i systemet rekommenderar ni att ta ifrån? När jag byggde snik 144an för två år sedan tänkte jag inte desto mer på det utan tog vars det var enklast alltså i plenum. Känns som att det är bättre ju närmare turbon man tar för då blir bränsletrycket högre? Är ute nu i garaget så är tacksam för snabba svar!
MVH
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av RuneDK »

Er det en malpassi btr til karburator-turbo? Så må du ikke tage det i plenum, btr skal kun se tryk, ikke vakuum.
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av CalleSandis »

Ja malpassi för förgasarturbo. Hur menar du inte är det väl vakuum i plenum. Jag har tagit ur plenum tidigare till btr och det har funkat bra men då har det inte varit så höga effekter kanske kring 160 hk b20. Nu när det blir högre effekter är det då nödvändigt att ta mot trycket närmare turbon för att få högre bränsletryck?
MVH
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja,det är en bra ide! då får du högre bränsletryck bara när det behövs bäst.
hur mycket bestäms av tryckfallet i systemet. men om det inte räcker(brukar bli ca1hg extra vid max effekt)
så kan du experimentera med att rikta uttaget så det "blåser"in i slangen som går till btr:en

/F
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av CalleSandis »

Då gör jag så att jag tar så nära som möjligt.
MVH
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av RuneDK »

Det er ligemeget hvor du tager det, bare du tager det FØR gasspjældet/karburatoren.

Malpassi regulatoren laver 0,2 bar ved 0,0bar. Derfor hvis du sætter slangen på efter gasspjældet og får -0,7 bar, så laver regulatoren 0,0 bar, altså brændslet fløder bare tilbage i tanken uden at komme ind i karburatoren.

Om du tager det tæt på turbo eller tæt ved gasspjæld er ligemeget, bare du tager det FØR gasspjæld!
Har selv haft sådan en, polo 1,3 turbo med pierburg 2e karburator og 1,1bar ladetryk :D
Bild
Bild

Skidt-bilen! ;) 4.000kr incl turbo-ombygningen, og kørte 7 måneder :D
Jeg kørte med Saab K-jet elektrisk brændstofpumpe
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av CalleSandis »

Jag har inte sagt att jag skulle ta mottrycket till btr efter spjäll men det spelar ingen roll.

Känns som att det börjar närma sig lite nu iaf men allt hade gått lite fortare om man hade högre lön än studiebidrag :doh:
MVH
Gasholtn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån jan 09, 2012 8:01 pm

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av Gasholtn »

litt offtopic..
jeg skal kjøre med den orginale bensinpumpen, ikke elektrisk hvordan blir det med retur da ? hvis det går såklart skal jeg bare blende den ? eller får ikke forgasseren nok bensin da ?
Alt går... Det umulige tar bare litt lengere tid!
Marcusarle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:15 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av Marcusarle »

Dags för mer bilder carl! ;)
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av CalleSandis »

Bild
Såhär ser det ut nu.
Bild
såhär drog jag rör till wg vad tror expertisen här på forumet?
Bild
Här syns de olika uttagen för doping, också hur wg rör ser ut från andra hållet.
Bild
Nya insugsröret blev mycket bättre än första versionen.
Bild
Ja såhär ligger det till alltså. Har monterat oljekylare men glömde naturligtvis ta bilder på detta :doh:
Skall jag använda vanlig epoxy för att limma in röret i flottörlocket för jag gissar att det inte går att svetsa i det materialet? Någon som har nåt tips.
Går det bra att köra med 80 graders termostat? Jag vet att en del kör utan. Kanske kan ta bort termostaten och köra termostat till elfläkten?
Har börjat kollat lite på mätare och såg depo racing mätare är det någon kvalite i dem?
Laddtrycksmätaren har jag tänkt köra en industrimätare gelefylld i redig storlek som jag kom över.

Kul att du vill se bilder Marcus håll till godo med detta kommer mer till helgen har så kallad motivation nu senaste dagarna;)
Avslutar med att tacka Industriprogrammet för helsvetsning av grenrör!
MVH
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av opelkrut »

skit fränt bygge! ska själv bygga förgasarturbo! :) fast då med mc gasare! :) det ser ut som att du kan vrida upp kompressor huset på turbon lite för att få bättre vinkel till silicone slangen! :)
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / BTR funderingar

Inlägg av CalleSandis »

Det där är enda sättet för att det inte ska ta i huven tyvärr ser ju förjävligt ut och vet inte det kanske rent utav hämmar i flöde men men.
MVH
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Amazon b20 förgasarturbo / Bilder

Inlägg av fredde_vit_pv »

då blir det perfekt med ett uttag innan böjen! :hihi:

/F
CalleSandis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am

Re: Amazon b20 förgasarturbo / Bilder

Inlägg av CalleSandis »

Menar du i den lilla böjen mellan turbo och ic? Undrar om det blir tryck där på tomgång? Det skall väl vara så lite som möjligt vid tomgång för att man skall kunna ställa btr att ha så högt tryck över laddtryck som möjligt utan att förgasaren flödar vid tomgång?
MVH
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Amazon b20 förgasarturbo / Bilder

Inlägg av fredde_vit_pv »

ja precis! varenda böj , kant eller diameterförändring ger tryckfall/flödesförluster.(ökat bränsletryck på högre flöde)
nu såg jag att du verkar ha en sjysst laddkylare men den ger ändå ett litet tryckfall(alla fattar inte det :wink: )
att sätta uttaget vid utgången från turbon. det garanterar att tryckkompenseringen ökar lite med
ökat flöde! ett dåligt system ger mer tryckfall! vinkeln och insticket kan i extremfall skapa ejektorverkan(undertyck)
eller extra tryck! det som brukar kallas dopning när det leds in i flottörhuset för att övertrycksätta det med luft.
tryckfallet i systemet gör inte så jättestor verkan på hela turboanläggningen/effekten speciellt om turbon är tillräckligt stor för
effektmålet!

/F
Skriv svar