Justus Fiat 500 -69

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Justus Fiat 500 -69

Inlägg av subw000fer »

Roligt projekt, kul med originalmotor! :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Kul att det är uppskattat, ska bara se till att ro det i land också.

Riktigt original är faktiskt inte motorn, det här är en polsk 126 motor på ruskiga 650cc mot originalets 500. Originalmotorn står bredvid och ser vacker ut... :lol:

En fråga, är det någon som handlat från reservdelshuset.se? Har beställt lite wire och tillbehör därifrån men det är lite klent med feedback.
Annars väntar jag på toppen som posten verkar ha försnillat. Svänghjulet är klart så när kammen kommit så åker jag och hämtar det (samma firma).

Fick bara tre stötstänger från tyskland, men jag får väl peta i en av de gamla fram till nästa ras. Sen börjar det bli dags att ta tag i insuget.
Mvh
Justus Harling
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Posten är väl kul? Fick precis en avi om lyftare som legat på posten sen den 4:e.
Hoppas den dyker upp snart. Honda CBR 1000 o4 till 07 har kassett låda.
Man kan plocka ut lådan ur sidan på motorn men får göra eget hus.
Är nog inte dyr från ebay i USA. Hur ska du göra med backväxeln?

Erland
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende

Inlägg av Toni »

Kul projekt och rolig liten bil. Det blir dubbel "wow-effekt" när den kommer.
Den här rosa varianten såg jag på Meca strippen i Malmö för nåt år sen, ifall du funderar på en lite större motor...!

Bild

Bild
Det är en Cheva smallblock!!! Gick väl lite vingligt, om man säger så...
Senast redigerad av Toni den ons jan 18, 2012 9:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Erland Cox skrev:Posten är väl kul? Fick precis en avi om lyftare som legat på posten sen den 4:e.
Hoppas den dyker upp snart. Honda CBR 1000 o4 till 07 har kassett låda.
Man kan plocka ut lådan ur sidan på motorn men får göra eget hus.
Är nog inte dyr från ebay i USA. Hur ska du göra med backväxeln?

Erland
Just jäklar, backen... Kanske ska ta och kika på goldwing? Men jag har för mig att den har kardan så då är det väl en liknande låda som på bmw.

Posten är ett eget kapitel. Jag kan tydligen inte efterlysa paketet heller utan det måste du göra. Men vi väntar ett par dar till.
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Toni skrev:Kul projekt och rolig liten bil. Det blir dubbel "wow-effekt" när den kommer.
Den här rosa varianten såg jag på Meca strippen i Malmö för nåt åt sen, ifall du funderar på en lite större motor...!
....
Det är en Cheva smallblock!!! Gick väl lite vingligt, om man säger så...
Ska man fuska tycker jag den här är rätt rå...

http://www.youtube.com/watch?v=Rsixwiku ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=bx4l1hbb ... re=related
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Yey, nu har toppen hittat hem!

Småsunkig mobilbild:
Bild

Ser fint ut tycker jag. Nu blir det fredagkväll i garaget! 8)

btw, var det någon som handlat på reservdelshuset.se? Eller vet var man kan köpa 1,5mm wire, justerskruvar och hölje på löpmeter?
Mvh
Justus Harling
Benghaan
För mycket laddtryck

Inlägg av Benghaan »

Det finns typ att köpa på dom flesta ställen där som säljer motorcyklar, mopeder eller liknande.
Vi hade jätte mkt justernipplar eller vad man ska kalla det för även lösa höljen och vajer där jag jobbade förut (Northbike FD Two Wheels) i umeå
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Hmm, varför kan man inte citera det senaste inlägget?

Nåja, jag får kolla runt lite och se vad jag hittar, det är skönt om man kan beställa prylarna hem dock. Northbike höll på och uppdaterade sin webshop.

Har kört en vända i garaget ikväll, glömde naturligtvis kameran så det blev några mobilbilder bara.

Har skruvat ihop sakerna bara för att kunna mäta och klura lite och så började jag på det nya insuget, det är alltså inte rätt som sitter på på bilderna.

Bild
Skillnaden mellan k-nuts och vanlig m10 mutter, nyckel 12 istället för 17...

Bild

Bild
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Så, nu har jag haft lite tid att vara nere i garaget igen.

Har beställt och fått massor med godsaker: Catcams kammen har äntligen kommit, mitt bearbetade svänghjul, lite kontakter, mer kolfiber, lite kopplingar och slang för att montera ett oljefilter, rostfria rör och flänsar till ett nytt grenrör, en ny svets, alla wiredelar som jag beställt har också kommit. Just det en liten IC har också kommit.
Som vanligt lite dåligt med bilder men jag ska bättra mig.

Planen för senaste besöket var att få monterat filtret och sen hänga in motorn för att kunna hänga in motorn och fortsätta bygga tryckrör och plenum.
Nu var det ju såna där fina amerikanska färgglada kopplingar så naturligtvis hade jag ingen gängtapp som passade så det blev lite småpyssel med montering av kam, nya tryckare och stötstänger samt montering av vipparmsbryggan.

Jag täljde fram ett fäste för triggern som numera ska husera på svänghjulet också. Tre små bilder kan jag bjuda på.

Bild
Triggerfäste
Bild
Hopskruvat
Bild
Tråkigt...
Mvh
Justus Harling
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Justus skrev:Tråkigt...
Eller hur fränt som helst! Mycket roligt med annorlunda projekt. :thumbright:
Intressant blir det att se hur drivlinan gillar läget och hur turbon kommer upplevas.

Kusinen har en tråd om en Goggomobil här också, det är lite uppförsbacke med turbo-planer på den däremot.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=61012" onclick="window.open(this.href);return false;
Justus skrev:Hmm, varför kan man inte citera det senaste inlägget?
För att undvika onödiga citat, ofta räcker det med att man skriver namnet på den som man replikerar till.. t.ex "mattias: vad gör du i min tråd?"
Avancerade editorn "fullständig redigerare" tillåter däremot det, och det är ju bra för den kräver lite mer hjärnarbete innan man citerar av ren lathet.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Mattias, det var mer sprickan mellan ventilerna jag syftade på, måste plocka ner ventilerna igen för att kolla att sprickan inte går i kanalen också. Jag kan dock inte se något från ovansidan.

Som den forumstalker jag är har jag naturligtvis sett den fina goggomobilen, en sån är rätt högt upp på listan även om en Autobianchi Bianchina kanske vore något tuffare.

Kul att någon kikar!
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Sitter har ute pa jobbet och funderar pa om turbon kanske ar for stor... Ingen som har en GT15 eller IHI rb31 liggande? Eller nagon annan valdigt liten turbo...
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Test
Bild
Mvh
Justus Harling
Justus
Lite mer laddtryck

Inlägg av Justus »

Det ser ju ut att funka med bilder från google+, smidigt.

Det går långsamt fram här. Lite har dock blivit gjort.

Jag byggde ihop hela bilen och var redo för provstart men sprutet fick ingen varvtalssignal.
Jag trodde att det kanske var ett lite för stort gap och knackade ner givaren lite. Allt sitter ju numera på svänghjulet så det blev lite i blindo. Vred på nyckel och kras, givaren smulades sönder av svänghjulet...

Ut med skiten igen och nu tänkte jag passa på att bygga nya grenrör. Hade som plan att göra klart de nya insugsrören också men vi får se. Skulle vilja komma ut och gasa lite.

Bild
Nya grenröret nästan klart, slog sig en del vid helsvetsningen så jag får gå på och justera lite igen. Här ser man också att jag faktiskt lyckats få på oljefiltret och hur fullskitet vårt garage är.

Jag har även modifierat fästet för triggern lite så den kan justeras i sidled. Ska försöka komma ihåg att ta en bild på det nästa gång.
Borde kunna bli uppstart om nån vecka eller två. Däck av bakelit och nysnö känns som en perfekt kombination!
Mvh
Justus Harling
Skriv svar