RC2400 Nya skodabygget
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
250 hästar på hjulen? Det var rejält. Vad innebär klass 2 för en som inte kan reglerna?
Erland
Erland
2liter vid flerventilsteknik eller 2,4 liter vid 2 ventiler/cylinder eller wankel max 2skivor och omräkning motorvolym x 1,5, ingen överladdning ,2hjulsdrift
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Fri topp, dvs EVO?
Erland
Erland
EVO är tillåtet, men det har inte han.Fri topp, dvs EVO?
Han kör 531, har samma typ av spjällhus som jag, men kör med MBE sprut.
Vet inte så mycket i övrigt om motorn.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det måste vara en jävligt bra topp för 250 på bakhjulen är mer än 275 hästar i motorn.
Hade varit kul att se din och hans bromskurva jämförda, spännande.
Erland
Hade varit kul att se din och hans bromskurva jämförda, spännande.
Erland
Killen som vi bromsar hos har ingen dator kopplad till rullarna, man får manuellt anteckna effekten vid olika varvtal.
Bänken är väl inte heller kalibrerad på länge kan jag tänka mig, men man kan ju jämföra mellan olika bilar.
Det som var lite anmärkningsvärt dock var att han dagen innan bromsade en 2150 bil som gav 163kW vid 7000rpm
och även ca 95kW vid 4000rpm. Det är lika mycket om inte mer än vad vissa 2400 bilar ger i den bänken.
Men det brukar stämma bra från år till år när man kör där. plus att jag har bra kontakt med honom och får bra pris.
Imorgon kväll vet vi vad resultat blir för min bil. Ska anteckna temperatur och lufttryck också så det finns för kompensation.
Jag får lägga in om permision från sambon om det blir nån bromstävling med 531-topp framöver.
Skulle va kul att träffas samt testa vad den ger i en annan broms.
/Micke
Bänken är väl inte heller kalibrerad på länge kan jag tänka mig, men man kan ju jämföra mellan olika bilar.
Det som var lite anmärkningsvärt dock var att han dagen innan bromsade en 2150 bil som gav 163kW vid 7000rpm
och även ca 95kW vid 4000rpm. Det är lika mycket om inte mer än vad vissa 2400 bilar ger i den bänken.
Men det brukar stämma bra från år till år när man kör där. plus att jag har bra kontakt med honom och får bra pris.
Imorgon kväll vet vi vad resultat blir för min bil. Ska anteckna temperatur och lufttryck också så det finns för kompensation.
Jag får lägga in om permision från sambon om det blir nån bromstävling med 531-topp framöver.
Skulle va kul att träffas samt testa vad den ger i en annan broms.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
har bromsat min rallycross maskin idag.. hos highspeed
265hk o 285,5nm
244hk på bakhjulen
är mer än nöjd med resultatet =)
men har fått lite strul med kylningen så de måste byggas om endel och något fel på värmeväxlaren så den blandar i lite vatten i oljan
265hk o 285,5nm
244hk på bakhjulen
är mer än nöjd med resultatet =)

men har fått lite strul med kylningen så de måste byggas om endel och något fel på värmeväxlaren så den blandar i lite vatten i oljan

har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det var bra siffror. Du måste ha bra ordning på lådan och slutväxeln också för att ha så låga förluster.
269 hästar vid 7300 säger Dynomation att Mickes motor ska kunna ge.
Ska bli kul att se hur det stämmer mot verkligheten.
Erland
269 hästar vid 7300 säger Dynomation att Mickes motor ska kunna ge.
Ska bli kul att se hur det stämmer mot verkligheten.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
fina siffror
hur mycket effekt va det på lägre varv och hur va luften kompenserat för? håller ni fast på olika varv eller hur bromsar ni?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
jo lådan är helt ny.. o bakaxeln är i bra skick. låg på 8,2 i effekt förlust.. lägre än snittet sa han.. men de beror mycket på att jag har 5,85 utväxling med så de går lätt
jens.. de blev en liknande kurva som du fick.. väldigt död innan 4000varv rätt kort register mellan 4000-7500 men passar bra till min utväxling kommer ligga där på banan.
vet inte hur de kompenseras i bänken har dålig koll på de =) vi körde svep höll inte fast på något varv.
jens.. de blev en liknande kurva som du fick.. väldigt död innan 4000varv rätt kort register mellan 4000-7500 men passar bra till min utväxling kommer ligga där på banan.
vet inte hur de kompenseras i bänken har dålig koll på de =) vi körde svep höll inte fast på något varv.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ok, tråkigt att inte alla har kalibrerade bänkar och korrigerar för luften för det går aldrig att jämföra nått från varken andra bänkar eller på samma bänk. men du har säkert fått till grundbestyckning och tändning iallafall och det är viktigast just nu för dig före sesongen börjar
jag har varit med och bromsat i en sån bänk med en sugmotor bil den gav senare med exakt samma setupp minst 15 hk mindre på veven i våran kalibrerade bänk än vad den gav på hjulen. vill inte nedvärdera dina siffror bara säga att det tyvärr kan bli såna skillnader då man inte kalibrerar och kompenserar i värsta fall.
erland hur mycket flödade toppen med utan insug?
vad körde du med för grenrör?
hur långt va insuget och vilken dim på spjäll och trattarna?

jag har varit med och bromsat i en sån bänk med en sugmotor bil den gav senare med exakt samma setupp minst 15 hk mindre på veven i våran kalibrerade bänk än vad den gav på hjulen. vill inte nedvärdera dina siffror bara säga att det tyvärr kan bli såna skillnader då man inte kalibrerar och kompenserar i värsta fall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
RC2400 242 bygger ny motor
Vem va de som gjorde din topp rasmus?
Nu vill de ju till att du presterar på banan me nu när du har en rökare till maskin
Nu vill de ju till att du presterar på banan me nu när du har en rökare till maskin

Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- Lite mer laddtryck
Jag vet att Highspeeds bänk korrigerar för lufttrycket.Jens Gustavsson skrev:ok, tråkigt att inte alla har kalibrerade bänkar och korrigerar för luften för det går aldrig att jämföra nått från varken andra bänkar eller på samma bänk. men du har säkert fått till grundbestyckning och tändning iallafall och det är viktigast just nu för dig före sesongen börjar![]()
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Rasmus Annander skrev:har bromsat min rallycross maskin idag.. hos highspeed
265hk o 285,5nm
244hk på bakhjulen
244 hk blev det också på hjulet till en folkracemotor jag gjorde 531 wingtopp

i motor det blev 264hk/6100 327nm/4400 korrigerad mot luft, värme och fukt.(PerformanceTrends mätutrustning)
7000 rpm finns 248hk och 7500 232hk kvar. Är säkert att toppen skulle vara bra på 2.4 motor.
Tävling är 4.5 alltså på fredag, över 300 bilar tävlar i samma klass, årets största folkracetävling här

- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
wuffe jag har byggt hela motorn själv 
he he jo ska bara få färdigt bilen helt o köpa en massa däck..
sen lära mig hantera skiten med

he he jo ska bara få färdigt bilen helt o köpa en massa däck..
sen lära mig hantera skiten med