RC2400 Nya skodabygget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

250 hästar på hjulen? Det var rejält. Vad innebär klass 2 för en som inte kan reglerna?

Erland
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Gren »

2liter vid flerventilsteknik eller 2,4 liter vid 2 ventiler/cylinder eller wankel max 2skivor och omräkning motorvolym x 1,5, ingen överladdning ,2hjulsdrift
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Fri topp, dvs EVO?

Erland
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av m00jons »

Fri topp, dvs EVO?
EVO är tillåtet, men det har inte han.
Han kör 531, har samma typ av spjällhus som jag, men kör med MBE sprut.
Vet inte så mycket i övrigt om motorn.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Det måste vara en jävligt bra topp för 250 på bakhjulen är mer än 275 hästar i motorn.
Hade varit kul att se din och hans bromskurva jämförda, spännande.


Erland
m00jons
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: tis jul 07, 2009 6:15 am
Ort: Avesta

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av m00jons »

Killen som vi bromsar hos har ingen dator kopplad till rullarna, man får manuellt anteckna effekten vid olika varvtal.
Bänken är väl inte heller kalibrerad på länge kan jag tänka mig, men man kan ju jämföra mellan olika bilar.

Det som var lite anmärkningsvärt dock var att han dagen innan bromsade en 2150 bil som gav 163kW vid 7000rpm
och även ca 95kW vid 4000rpm. Det är lika mycket om inte mer än vad vissa 2400 bilar ger i den bänken.

Men det brukar stämma bra från år till år när man kör där. plus att jag har bra kontakt med honom och får bra pris.
Imorgon kväll vet vi vad resultat blir för min bil. Ska anteckna temperatur och lufttryck också så det finns för kompensation.

Jag får lägga in om permision från sambon om det blir nån bromstävling med 531-topp framöver.
Skulle va kul att träffas samt testa vad den ger i en annan broms.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Rasmus Annander »

har bromsat min rallycross maskin idag.. hos highspeed

265hk o 285,5nm

244hk på bakhjulen

är mer än nöjd med resultatet =) :thumbright:

men har fått lite strul med kylningen så de måste byggas om endel och något fel på värmeväxlaren så den blandar i lite vatten i oljan :thumbdown:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6989
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Det var bra siffror. Du måste ha bra ordning på lådan och slutväxeln också för att ha så låga förluster.
269 hästar vid 7300 säger Dynomation att Mickes motor ska kunna ge.
Ska bli kul att se hur det stämmer mot verkligheten.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

fina siffror :thumbright: hur mycket effekt va det på lägre varv och hur va luften kompenserat för? håller ni fast på olika varv eller hur bromsar ni?
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Rasmus Annander »

jo lådan är helt ny.. o bakaxeln är i bra skick. låg på 8,2 i effekt förlust.. lägre än snittet sa han.. men de beror mycket på att jag har 5,85 utväxling med så de går lätt



jens.. de blev en liknande kurva som du fick.. väldigt död innan 4000varv rätt kort register mellan 4000-7500 men passar bra till min utväxling kommer ligga där på banan.
vet inte hur de kompenseras i bänken har dålig koll på de =) vi körde svep höll inte fast på något varv.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok, tråkigt att inte alla har kalibrerade bänkar och korrigerar för luften för det går aldrig att jämföra nått från varken andra bänkar eller på samma bänk. men du har säkert fått till grundbestyckning och tändning iallafall och det är viktigast just nu för dig före sesongen börjar :thumbright:

jag har varit med och bromsat i en sån bänk med en sugmotor bil den gav senare med exakt samma setupp minst 15 hk mindre på veven i våran kalibrerade bänk än vad den gav på hjulen. vill inte nedvärdera dina siffror bara säga att det tyvärr kan bli såna skillnader då man inte kalibrerar och kompenserar i värsta fall.

erland hur mycket flödade toppen med utan insug?

vad körde du med för grenrör?

hur långt va insuget och vilken dim på spjäll och trattarna?
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av wuffee »

Vem va de som gjorde din topp rasmus?
Nu vill de ju till att du presterar på banan me nu när du har en rökare till maskin ;)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Lill Grottis
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Lill Grottis »

Jens Gustavsson skrev:ok, tråkigt att inte alla har kalibrerade bänkar och korrigerar för luften för det går aldrig att jämföra nått från varken andra bänkar eller på samma bänk. men du har säkert fått till grundbestyckning och tändning iallafall och det är viktigast just nu för dig före sesongen börjar :thumbright:

jag har varit med och bromsat i en sån bänk med en sugmotor bil den gav senare med exakt samma setupp minst 15 hk mindre på veven i våran kalibrerade bänk än vad den gav på hjulen. vill inte nedvärdera dina siffror bara säga att det tyvärr kan bli såna skillnader då man inte kalibrerar och kompenserar i värsta fall.

erland hur mycket flödade toppen med utan insug?

vad körde du med för grenrör?

hur långt va insuget och vilken dim på spjäll och trattarna?
Jag vet att Highspeeds bänk korrigerar för lufttrycket.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Jarmo Y »

Rasmus Annander skrev:har bromsat min rallycross maskin idag.. hos highspeed

265hk o 285,5nm

244hk på bakhjulen

244 hk blev det också på hjulet till en folkracemotor jag gjorde 531 wingtopp :) men det var större, 2790cc med 48 dubbla dellortos (41mm choke). 244hk 310 nm på hjulet,
i motor det blev 264hk/6100 327nm/4400 korrigerad mot luft, värme och fukt.(PerformanceTrends mätutrustning)
7000 rpm finns 248hk och 7500 232hk kvar. Är säkert att toppen skulle vara bra på 2.4 motor.
Tävling är 4.5 alltså på fredag, över 300 bilar tävlar i samma klass, årets största folkracetävling här :thumbright:
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Rasmus Annander »

wuffe jag har byggt hela motorn själv :thumbright:

he he jo ska bara få färdigt bilen helt o köpa en massa däck..

sen lära mig hantera skiten med :lol:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Skriv svar