RC2400 Nya skodabygget
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej och hå,
Här har det varit aktivitet medans jag gjort slut på bensin.
Tyvärr blev det inget filmat under dagen, men här kommer siffrorna.
Mina siffror först och kompisens efter. Hjuleffekt.
Lufttryck 1007hPa utetemp 15degC luftfukt 31%
Insugstemp enligt sprut 35degC
Har inga uppgifter på temperatur mm. med kompisens bil.
rpm kW kW
4000 88 88
5000 140 135
6000 160 164
6500 ??? 176
6900 ??? 182
7000 178 180
7200 184 ???
7500 ??? 172
8000 ??? 161
Jag körde själv i bänken därav inga siffror på högre varv, för feg.
Kan nämnas att jag var uppe på 186kW@7200 som mest, men tyckte det gick lite snålt då. Lambda på 0.90.
Det går antagligen att kräma nån kilowatt till genom att leana ut den lite, men jag vill hellre vara på säkra sidan.
Jag är helnöjd, tack Erland för en bra topp.
Nu blir det att testa på bana den 5maj.
Då går premiären på Svealandscupen.
/Micke
Här har det varit aktivitet medans jag gjort slut på bensin.
Tyvärr blev det inget filmat under dagen, men här kommer siffrorna.
Mina siffror först och kompisens efter. Hjuleffekt.
Lufttryck 1007hPa utetemp 15degC luftfukt 31%
Insugstemp enligt sprut 35degC
Har inga uppgifter på temperatur mm. med kompisens bil.
rpm kW kW
4000 88 88
5000 140 135
6000 160 164
6500 ??? 176
6900 ??? 182
7000 178 180
7200 184 ???
7500 ??? 172
8000 ??? 161
Jag körde själv i bänken därav inga siffror på högre varv, för feg.
Kan nämnas att jag var uppe på 186kW@7200 som mest, men tyckte det gick lite snålt då. Lambda på 0.90.
Det går antagligen att kräma nån kilowatt till genom att leana ut den lite, men jag vill hellre vara på säkra sidan.
Jag är helnöjd, tack Erland för en bra topp.
Nu blir det att testa på bana den 5maj.
Då går premiären på Svealandscupen.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Skönt att höra att du är nöjd. Provade du att flytta kammen något?
Brukar funka bäst med lite mer lyft på insug än avgas vid TDC, förställd.
Ska du tävla mot din polares bil? Det blir ju kul eftersom ni ligger så nära varandra i effekt.
Vad har han för topp och övriga grejer?
Vad är det för bromsbänk? Kalibrering? Mätte ni förlusterna?
Erland
Brukar funka bäst med lite mer lyft på insug än avgas vid TDC, förställd.
Ska du tävla mot din polares bil? Det blir ju kul eftersom ni ligger så nära varandra i effekt.
Vad har han för topp och övriga grejer?
Vad är det för bromsbänk? Kalibrering? Mätte ni förlusterna?
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Flödet på toppen var som nedan vid 28" vattenpelare, insug och avgas. 2mm mellan mätvärdena, 2 till 16mm.
Med insug och ett rör efter avgas.
52 - 39
101 - 82
147 - 107
189 - 130
220 - 153
233 - 172
240 - 184
241 - 190
Ett tag hade jag 241 vid 12mm, 244 och 248 sen tog jag upp förbränningsrummet 1mm och förlorade höglyftsflöde och tjänade lite mellanlyft så det skulle jag låtit bli. Förbränningsrummen är nyckeln till insugningsflödet.
Kanalen motsvarar ungefär 43mm rund kanal, kanske ner mot 42mm på minsta stället.
Hela bulan i kanalen ut mot cylinderväggen är igenlagd så kanalen är väldigt rak.
Den finns under CFD körning på Speedtalk: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=30828" onclick="window.open(this.href);return false;
Rätt intressant och lärorikt.
Erland
Med insug och ett rör efter avgas.
52 - 39
101 - 82
147 - 107
189 - 130
220 - 153
233 - 172
240 - 184
241 - 190
Ett tag hade jag 241 vid 12mm, 244 och 248 sen tog jag upp förbränningsrummet 1mm och förlorade höglyftsflöde och tjänade lite mellanlyft så det skulle jag låtit bli. Förbränningsrummen är nyckeln till insugningsflödet.
Kanalen motsvarar ungefär 43mm rund kanal, kanske ner mot 42mm på minsta stället.
Hela bulan i kanalen ut mot cylinderväggen är igenlagd så kanalen är väldigt rak.
Den finns under CFD körning på Speedtalk: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=30828" onclick="window.open(this.href);return false;
Rätt intressant och lärorikt.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Förlusterna kan mätas bara om man har elektronisk program och inertiamätning, han bromsade step by step i vattenbromsbänk med vanliga mätare? På inertiabänken den ska ge lite mindre siffror men man kan inte jämföra bänkar, bromsbänktävling är bästa sätt att jämföra motorer.Erland Cox skrev: Vad är det för bromsbänk? Kalibrering? Mätte ni förlusterna?
Erland
På riktig tävling betyder andra saker mer än motor.
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Är det Fredriks röda 740 2150cc du menar? Den går ju riktigt rart nu med nya motorn, skillnaden mot förra året är lätta JE-kolvar med tunna ringar och HSR 42or istället för mikuni 40mm vacuumförgasare. Nedstrokad b23 med hög komp och tight squish (0.5mm) verkar funka riktigt bra.m00jons skrev:Killen som vi bromsar hos har ingen dator kopplad till rullarna, man får manuellt anteckna effekten vid olika varvtal.
Bänken är väl inte heller kalibrerad på länge kan jag tänka mig, men man kan ju jämföra mellan olika bilar.
Det som var lite anmärkningsvärt dock var att han dagen innan bromsade en 2150 bil som gav 163kW vid 7000rpm
och även ca 95kW vid 4000rpm. Det är lika mycket om inte mer än vad vissa 2400 bilar ger i den bänken.
Men det brukar stämma bra från år till år när man kör där. plus att jag har bra kontakt med honom och får bra pris.
Imorgon kväll vet vi vad resultat blir för min bil. Ska anteckna temperatur och lufttryck också så det finns för kompensation.
Jag får lägga in om permision från sambon om det blir nån bromstävling med 531-topp framöver.
Skulle va kul att träffas samt testa vad den ger i en annan broms.
/Micke
Gav väl som mest 169 kW vid 7000rpm.

Grattis till bra effekt, ska bli kul o se dig köra i Arboga. Kommer nog vara där o skruva åt Fredrik.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Det blev inte av att flytta kammen något, tyckte det låg bra med registret.Skönt att höra att du är nöjd. Provade du att flytta kammen något?
Brukar funka bäst med lite mer lyft på insug än avgas vid TDC, förställd.
Ska du tävla mot din polares bil? Det blir ju kul eftersom ni ligger så nära varandra i effekt.
Vad har han för topp och övriga grejer?
Vad är det för bromsbänk? Kalibrering? Mätte ni förlusterna?
Erland
Man kanske skulle kunnat avancera den något, jag ställde som du rekommenderade.
Bromsbänken är av typen thelma, elbroms alltså. Effekten mättes i steady-state, inga svep.
Säkert kalibrerad nån gång då den var ny

Kan nämna att killen som har den sa att 2.4L EVO motorer brukar lämna strax över 190kW som mest. Vid 5000rpm ca 150kW.
Jag mätte aldrig några förluster.
Sen är det väl som Jarmo skriver att det är inte meningsfullt att jämföra siffror mellan bänkar. Det finns alltid nåt som skiljer.
Jag kommer köra samma tävlingar som kompisens bil. Men inte säkert att vi möts i samma heat.
Han kör också med 531 topp, samma borr och slag 97/80, vet ej vilken kam han har.
Samma storlek på spjällhus, troligen lite längre insug och även längre sekundärer på avgas.
Nu skulle man behöva lägga lika mycket pengar på väghållning bara, får bli på nästa lön

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Förresten, har ni Penta block eller något annat special i eran motor? Vanlig block med 97mm borr gick redan sönder igår, blir ingen race 4.5
Alla borrning har hål ca. 25mm under decket. Redan vid bromsning motor började krångla och igår på testkörning strax sönder.
Om någon har bra block till salu som håller så vi är intresserade.

Om någon har bra block till salu som håller så vi är intresserade.
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Hej,
Jag har ett vanligt B230F block från 1990 tror jag det var.
Har inte hört att nån har kört sönder vid 97mm borr.
Har själv haft en motor med 98mm borr som klarat sig.
/Micke
Jag har ett vanligt B230F block från 1990 tror jag det var.
Har inte hört att nån har kört sönder vid 97mm borr.
Har själv haft en motor med 98mm borr som klarat sig.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Vet du hur pass långlivad den motorn med 98 borr är..? 

Tommy Landholm
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Jag vet inte hur länge den håller, men den är fortfarande hel.
Däremot har toppen ramlat sönder. Plastade kanalerna med belzona1111 och körde E85.
Det håller kanske inte så bra som man tror. Plasten har lossnat och fått nån form av bubblor.
Det kan iof bero på att det blivit stora mängder E85 på plasten när motorn var grinig i vintras.
Ska plasta om det och montera toppen igen senare i sommar. Rolig busbil på isen, men med 98oktan framöver.
/Micke
Däremot har toppen ramlat sönder. Plastade kanalerna med belzona1111 och körde E85.
Det håller kanske inte så bra som man tror. Plasten har lossnat och fått nån form av bubblor.
Det kan iof bero på att det blivit stora mängder E85 på plasten när motorn var grinig i vintras.
Ska plasta om det och montera toppen igen senare i sommar. Rolig busbil på isen, men med 98oktan framöver.
/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Har kört en b20topp nu med biltema-epoxy i över 1 år i en bruksbil. Satt kvar så fint förutom att det lossnat lite i de lövtunnaste kanterna, men det gör alla plaster jag testat även med bensin.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Ja bilder på chassiet hade varit kul.
Erland
Erland
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Har helt glömt det,
Ska lasta för tävling imorgon, fixar det då.
Vänta er inga stordåd bara
/Micke
Ska lasta för tävling imorgon, fixar det då.
Vänta er inga stordåd bara

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6989
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: RC2400 242 bygger ny motor
Det ska bli kul att se hur det funkar. Hur registret stämmer ser man ju bäst på banan.
Men du kan lugnt varva 8000 om du bara satt ihop motorn rätt.
Eftersom det är 50 hästars skillnad mellan 4 och 5000 varv så ska du nog inte droppa ner långt under 5000.
Om du behöver mer botten så förställ kammen lite. 10 cm på sekundärrören ger 200 varvs lägre effekt.
Fast avgaslängder är inte så lätta att fixa på banan. Kör du 2,5" kollektor nu med ca 75cm ut i 3" avgas?
Enligt Dynomation kan man få mycket bredare register om man går från sekundärerna till en 1,75" strypning och sen konar upp till 2,5". Rätt storlek får provas fram för dator och verklighet skiljer.
Som bilden nedan



Bilden härifrån: http://www.burnsstainless.com/mergecollectorsmain.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Men du kan lugnt varva 8000 om du bara satt ihop motorn rätt.
Eftersom det är 50 hästars skillnad mellan 4 och 5000 varv så ska du nog inte droppa ner långt under 5000.
Om du behöver mer botten så förställ kammen lite. 10 cm på sekundärrören ger 200 varvs lägre effekt.
Fast avgaslängder är inte så lätta att fixa på banan. Kör du 2,5" kollektor nu med ca 75cm ut i 3" avgas?
Enligt Dynomation kan man få mycket bredare register om man går från sekundärerna till en 1,75" strypning och sen konar upp till 2,5". Rätt storlek får provas fram för dator och verklighet skiljer.
Som bilden nedan



Bilden härifrån: http://www.burnsstainless.com/mergecollectorsmain.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland