5 cylinders vitmotor
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
missat detta inlägg. det låter kul men säkert mycket hårt arbete också. vad blir dina arbets uppgifter? måste va lärorikt att få jobba med ett så duktigt och rutinerat team som malmgrensErland Cox skrev: Jag har blivit övertalad till att bli drag racing mek denna sommaren åt Michael Malmgren.
Gör det mest för min äldsta grabb så han får komma ut på racing och bli biten.
Erland

kul att din grabb är intresserad också.
såg föresten en film från bilsport nordic pro street cup -95 på nitroz motorsoffan i går där du va med lite

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Vi ska träffas nästa lördag och meka med bilen och då kommer det väl att delas ut arbetsuppgifter.
Mest troligt blir det att hålla koll på motorn men allting på en sån bil är väldigt intressant.
På 90 talet var jag med i ett 3 mans team som körde PS under några år, till slut med en hemma byggd motor.
Det blev en artikel i Wheels när jag höll på med topparna men dom gjorde aldrig någon uppföljning vilket jag tycker är dåligt.
Vi körde i varje fall lika fort som Skinne och Konola gjort med vår första motor, 7.28-305.
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... azine1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Mest troligt blir det att hålla koll på motorn men allting på en sån bil är väldigt intressant.
På 90 talet var jag med i ett 3 mans team som körde PS under några år, till slut med en hemma byggd motor.
Det blev en artikel i Wheels när jag höll på med topparna men dom gjorde aldrig någon uppföljning vilket jag tycker är dåligt.
Vi körde i varje fall lika fort som Skinne och Konola gjort med vår första motor, 7.28-305.
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... azine1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
jo den tidningen köpte jag och lus-läste minns jag. det va sällan man hittade så spännande info på den tiden
det är väldigt kul med svensk byggda hård trimmade motorer
synd att det inte byggs mer i detta land men det är väll för billigt att köpa motorer från usa som är ett par år gamla.
va det inte nån halvt svenskbyggd ny prostock motor från quarter mile engineering?
såg bilen när jag va i tierp och racade i höstas, jag hittar dock ingen info om den på nätet?
det närmaste jag kommit i kontakt med en riktigt hård trimmad v8 va då jag och agap reine hjälpte en kille och renoverings slipa en prostock truck kam (har fräna värden som är kul att jämföra mot andra motorer)

det är väldigt kul med svensk byggda hård trimmade motorer

va det inte nån halvt svenskbyggd ny prostock motor från quarter mile engineering?
såg bilen när jag va i tierp och racade i höstas, jag hittar dock ingen info om den på nätet?
det närmaste jag kommit i kontakt med en riktigt hård trimmad v8 va då jag och agap reine hjälpte en kille och renoverings slipa en prostock truck kam (har fräna värden som är kul att jämföra mot andra motorer)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Hur gick det på Meca ? Rapport vore trevligt 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Det gick väl inget över sig och slutade med en massa skräp från tanken i spridarna.
Jag mekade åt Michael Malmgren och hade bara tid utanför tältet när vi stod i line kön.
Varvräknaren visade 4 cylindriga värden vilket innebar att start och växlingsvarv blev 20% för låga till att börja med.
Mycket tid slösades innan det uppdagades. Sen gäller det att få till kopplingen.
Det diskuterades om switch måttet som sades skulle stå på 0.025".
Switchen är när varvtalregulatorn slår ifrån och motorn frivarvar.
På Malmgrens bil ska den stå på 0.001". 0 är när tryckplattan är fullt emot lamellerna.
Om switchen hamnar på 0.002" istället och chippet står på 6100 varv blir startvarvet istället 6300.
Så jag tycker att det verkar konstigt att köra med så mycket switch att chippet inte styr startvarvet
men det kanske behövs med launch control, vad vet jag?
Malmgren ska köra in däck på Meca på onsdag och jag får se om grabbarna kommer med C70:n.
Jag tror dom fick till nån mitten 5:a men med lite mer testning så lossnar det nog.
Sen är ju frågan varför jag är med Malmgren och inte med Gary, Glenny och de andra grabbarna.
Malmgren var på banan från onsdag kl. 18 till Söndag kl. 23.
Glenny och grabbarna dök väl upp först på fredag. Ulf hade bokat med Johan på onsdag
så att launchen kunde ställas in men då behagade dom inte dyka upp.
Jag är hellre med ett team som brukar allvar än med nån som tar det mer på lek.
Ska jag lägga ner tid vilket är det som jag har mest ont om måste alla bruka allvar annars gör jag hellre nåt annat.
Jag tycker jättebra om grabbarna men att ha en race buss till låns och inte ens orka tvätta den?
Den som vi la ner flera år på att bygga är nu full med alger och rost.
Visst jag är kanske inte världens mest ordningsamme men lite kan jag väl få klaga ändå.
Ulf har tagit en massa bilder som jag ska lägga upp när dom är fixade.
Erland
Jag mekade åt Michael Malmgren och hade bara tid utanför tältet när vi stod i line kön.
Varvräknaren visade 4 cylindriga värden vilket innebar att start och växlingsvarv blev 20% för låga till att börja med.
Mycket tid slösades innan det uppdagades. Sen gäller det att få till kopplingen.
Det diskuterades om switch måttet som sades skulle stå på 0.025".
Switchen är när varvtalregulatorn slår ifrån och motorn frivarvar.
På Malmgrens bil ska den stå på 0.001". 0 är när tryckplattan är fullt emot lamellerna.
Om switchen hamnar på 0.002" istället och chippet står på 6100 varv blir startvarvet istället 6300.
Så jag tycker att det verkar konstigt att köra med så mycket switch att chippet inte styr startvarvet
men det kanske behövs med launch control, vad vet jag?
Malmgren ska köra in däck på Meca på onsdag och jag får se om grabbarna kommer med C70:n.
Jag tror dom fick till nån mitten 5:a men med lite mer testning så lossnar det nog.
Sen är ju frågan varför jag är med Malmgren och inte med Gary, Glenny och de andra grabbarna.
Malmgren var på banan från onsdag kl. 18 till Söndag kl. 23.
Glenny och grabbarna dök väl upp först på fredag. Ulf hade bokat med Johan på onsdag
så att launchen kunde ställas in men då behagade dom inte dyka upp.
Jag är hellre med ett team som brukar allvar än med nån som tar det mer på lek.
Ska jag lägga ner tid vilket är det som jag har mest ont om måste alla bruka allvar annars gör jag hellre nåt annat.
Jag tycker jättebra om grabbarna men att ha en race buss till låns och inte ens orka tvätta den?
Den som vi la ner flera år på att bygga är nu full med alger och rost.
Visst jag är kanske inte världens mest ordningsamme men lite kan jag väl få klaga ändå.
Ulf har tagit en massa bilder som jag ska lägga upp när dom är fixade.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Dom olds topparna finns i övik å ska sitta på en 632a nu!Erland Cox skrev:Vi ska träffas nästa lördag och meka med bilen och då kommer det väl att delas ut arbetsuppgifter.
Mest troligt blir det att hålla koll på motorn men allting på en sån bil är väldigt intressant.
På 90 talet var jag med i ett 3 mans team som körde PS under några år, till slut med en hemma byggd motor.
Det blev en artikel i Wheels när jag höll på med topparna men dom gjorde aldrig någon uppföljning vilket jag tycker är dåligt.
Vi körde i varje fall lika fort som Skinne och Konola gjort med vår första motor, 7.28-305.
http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... azine1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
2010:
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Jaså dom lever fortfarande.
Jag vet hur man ska få ut mer effekt ur dom, jag har lärt mig en del sen dess.
Erland
Jag vet hur man ska få ut mer effekt ur dom, jag har lärt mig en del sen dess.
Erland
Re: 5 cylinders vitmotor
Hej.
Vet någon här, hur man får rätt signal från Niraboxen till ett race pack, så att vi kan logga rätt varvtal.
Tacksam för svar.
Vet någon här, hur man får rätt signal från Niraboxen till ett race pack, så att vi kan logga rätt varvtal.
Tacksam för svar.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Har inte racepak en adapter till Nira så är det nog kört, för på varvingången går det inte att välja 5 cyl på racepak va?
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: 5 cylinders vitmotor
Tyvär så klarar inte race pack 5 cyl motorer. Får ringa Nira och kolla om dom har några goda råd.
Mvh Ulf
Mvh Ulf
Re: 5 cylinders vitmotor
På Nira sade dom att vi skulle prova att ta signalen från en tändspole och skriva in i Race Packen att det är en 1 cyl motor.
Ulf
Ulf
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 5 cylinders vitmotor
Har du konfigurerbar utgång för varvräknaren?
Kanske kan dela den utgången isåfall med racepak?
Kanske kan dela den utgången isåfall med racepak?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
det va ju smart och enkeltuptrading skrev:På Nira sade dom att vi skulle prova att ta signalen från en tändspole och skriva in i Race Packen att det är en 1 cyl motor.
Ulf

erland har ni kört nå mer med malmgren vore kul att höra om det.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: 5 cylinders vitmotor
Vi har varit iväg på Tierp men det var ingen succé.
Två kassa kvalförsök och sen regnade det så vi kvalade inte in eftersom vi aldrig fick kört nån repa.
Var i Finland i helgen och testade och nu funkar bakvagnen, fick till 1.01 på Alastaro.
I racet så spann den i starten, varvade upp och drog ett knaster genom retainern på nya race motorn.
Så den gick åt helvete och kan inte fixas innan vi får hem trailern från Finland.
Jag åker till Alastaro idag, reservmotorn med endast 1410 hästar ska i och det första vi ska göra är att byta alla retainers.
Helgen som kommer är det FIA EM race på Alastaro så det vill till att det funkar.
Race motorn har 80 hästar mer vid 10000 varv men greppet på Alastaro är sådär så frågan är vad det gör?
Reservmotorn har gjort 6.78 så vi får se om vi kan köra det eller bättre?
Jag ska lägga mig i mer vad det ska vara för kopplinguppsättning för jag tycker Micke tar i för mycket.
Bättre att ta i lite för lite för då kommer man åtminstone ner för banan.
Min grabb sköter kopplingen som ett proffs, inte en miss har han gjort.
I början kollade jag men det behövs inte.
Jag kommer med en doorslammer tråd med chassi och kopplingsjusteringar framöver.
Jag börjar komma in i det igen nu, det var 15 år sen jag var ute med Manly racing och mekade Pro Stock.
Erland
Två kassa kvalförsök och sen regnade det så vi kvalade inte in eftersom vi aldrig fick kört nån repa.
Var i Finland i helgen och testade och nu funkar bakvagnen, fick till 1.01 på Alastaro.
I racet så spann den i starten, varvade upp och drog ett knaster genom retainern på nya race motorn.
Så den gick åt helvete och kan inte fixas innan vi får hem trailern från Finland.
Jag åker till Alastaro idag, reservmotorn med endast 1410 hästar ska i och det första vi ska göra är att byta alla retainers.
Helgen som kommer är det FIA EM race på Alastaro så det vill till att det funkar.
Race motorn har 80 hästar mer vid 10000 varv men greppet på Alastaro är sådär så frågan är vad det gör?
Reservmotorn har gjort 6.78 så vi får se om vi kan köra det eller bättre?
Jag ska lägga mig i mer vad det ska vara för kopplinguppsättning för jag tycker Micke tar i för mycket.
Bättre att ta i lite för lite för då kommer man åtminstone ner för banan.
Min grabb sköter kopplingen som ett proffs, inte en miss har han gjort.
I början kollade jag men det behövs inte.
Jag kommer med en doorslammer tråd med chassi och kopplingsjusteringar framöver.
Jag börjar komma in i det igen nu, det var 15 år sen jag var ute med Manly racing och mekade Pro Stock.
Erland