Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Vi satsar på att hinna till den helgen.
Sen får vi se om det räcker ända fram.

Micke det var ingen större skillnad i pris mot att köpa en från USA
Och bra mycket bättre service nu :)

Mats: man skulle kanske tillverkat en genomskinlig kopplings kåpa :D

TLM: tack så mycket :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Toffe »

Vad kostar en sådan koppling? Vore mumma med en sådan å en liberty;) vad är tanken att ni skall köra? Dt/à?
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jouni »

Kopplingen kostar en slant runt 40 tusen. Etersom vi har en Liberty låda så tänkte vi att det är ingen ide att pruta utan vi tar det bästa som fins på marknaden och kan få hjälp med på hemmaplan.
Ja tanken är att köra i DT/A. Index ligger på 8,95 för närvande. Virtala Racing från Finland åker väldigt fort och bombade index förra året i DT/A.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Har blivit lite mer gjort.

Elen i bilen är stort sett klar "bara" det i motorrummet kvar.

Bytte utväxling i lådan, gick bra efter lite klurande
fast man aldrig grejat med nån liberty förut.
Bra med lätt skruvade grejer när det ska gå fort att fixa på race :thumbright:
Bild
Bild

Har hänt lite mer under huven också. Slang dragningen för oljesystemet är klart.
Samt lite annat små krafs.
Bild

Sen gjorde Tjoffe mannen en grym insats och monterade den nya stolen och nya bälten :thumbright:
Tackar vi för!
Den gamla var inte mycket att ha om man ens kan kalla den stol.
Då det var en bockad 1.5mm alu plåt direkt imot ramrörena :thumbdown:
Men nu sitter man fint.
Bild
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av j björk »

Vad är det för liberty?

Är axlarna bara 2 lagrade, i varje ände på huset?
Nu blir det väl kraftigt endå med dubbla bottenstockar.

Hur var priser och tillgång på delar?

Det ser ut som att det är en doggring per växel, alltså ensidiga ringar så att säga.
Alltså inte en hylsa till 2 växlar som en vanlig låda?

Är det clutchless på vissa växlar och inte på andra, eller är det bara jag som ser dåligt?
(en där i mitten som ser ut att låsa åt båda håll, lyckas inte riktigt tyda vilken växel :doh: )

Kul att det händer lite, ser bra ut :thumbright:
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Ante Karlsson »

Denna Liberty är clutchless. Den minsta är gjord för de lite äldre Ps bilarna. Är en sådan du ser här på bilderna. De nyare har inte svetsade drev. Utan splinesade. Fixar väl säkert din effekt dagligen. Men absolut inte gjord för gatkörning. Dåligt med lager osv i denna typ av låda. Dessutom ramlar växeln ur vid motorbroms.

/Ante
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Det är en Liberty equlizer och precis som Ante säger är den clutchless
Och absolut inget för gat/ban åkning.

Har du sett lådan till min 02a? Det är en dogbox låda med rakskuret
Och BMWs lösa sprängkåpa passar rakt på :) är till den jag köpt kåperna av dig ;)
Riktigt stabbiga drev i den och grymt skön att växla. Finns bilder i min tråd på den annars kan jag någ fixa några åt dig.
Skulle det va intressant kan du ju höra av dig för mer info.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av j björk »

Nej, jag förstår att den här inte är något för mig, ville bara få lite generell uppfattning om liberty.
Jag ser nu att jag kollade fel på en växel, det är ju bara dreven som har ramper. Jag kollade på hylsan.
(andra drevet framifrån ser rätt naggat ut på doggen förresten, kanske det ni bytt?)

De har en annan låda som heter LSC 5100 som verkar lite intressant. (länkat från inlägg i min tråd)
Men det är lite dåligt med info på sidan tycker jag, och så förstår jag mig inte på v-gate shifter riktigt.

I 02:an, är det den lådan som stog tidigare i tråden, http://www.firmalarsdavidsson.se/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Vad bygger den på osv?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat :thumbright: snart dax att grov mappa den lite i dynon ?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Toffe »

Jouni skrev:Kopplingen kostar en slant runt 40 tusen. Etersom vi har en Liberty låda så tänkte vi att det är ingen ide att pruta utan vi tar det bästa som fins på marknaden och kan få hjälp med på hemmaplan.
Ja tanken är att köra i DT/A. Index ligger på 8,95 för närvande. Virtala Racing från Finland åker väldigt fort och bombade index förra året i DT/A.

komplett med taggat svänghjul och en dynad koppling? De är inte hela världen med tanken på den servicen ja misstänker man får, och dem verkar ju riktigt kluriga bröderna. blir till å börja spara till en sådan...

Lycka till i DT/A hårt i comp verkar de som, men en ball klass.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Alla drev och doggar är bytta till nytt nu.

V-gate är väl inte tänkt för banåkning heller.
Du måste lyfta på en spärr och jäklas för att växla ner.

Precis den lådan. Den är en helt egen låda med ny gjutet hus mm.
Den ända som är från nått annat är växelkulissen som är volvo.
Finns seq spakställ att köpa till också ;)

Nja inte riktigt än Jens men om nån vecka så :)

Ja det är med taggat svänghjul mm.
Tackar kan behövas :) mycket roliga bilar som kör comp.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det? förstår att ni inte han klart tills denna helg. va ni och åkte datsun istället eller?
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jouni »

Ja vi luftade Datsun eftersom och körde licens körningar. Vi var tvungna att uppgraderade våra licenser till A3B3 för att köra COMP. Monten hans tyvär inte klar men vi hoppas att starta den snart.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

skönt att göra bort lisensen iallafall. gick datsun bara fint? vart det nå rökar tider? :)
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jouni »

Nej det blev inga bra tider eftersom vi satsade på klara licensen. Vi han bara köra 3 repor var och var det som behövdes för licenserna. Bästa tiden men en 60 fot på 2 sek blev 9.9. Bästa slutfart 239km. Vi körde väldigt lugna starter eftersom bilen har en väldig tendens att dra åt höger och för att chassie besiktningen hade gått ut för bilen.
Skriv svar