B230Ft styrenhet på B230F motor går detta ??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

B230Ft styrenhet på B230F motor går detta ??

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Borde väll gå att använda b230Ft turbo styrenheten samt tändningsboxen på en 90:as b230F motor med LH 2,4 samt Ez 116K ??

Detta passar direkt på va ??

Nummret på styrenheten till ft motorn är 0 280 000 563

Nummret på tändenheten är 3517369

Är mycket tacksam över svar.

M V H Kristoffer
Bild
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

De ska funka dom brukar ju ta elsystemet från dessa bilar ooch montera i äldre med tex. en b230ft/fk motor.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Joo..exakt det jag tänker på också. Borde vara lite skillnad på F boxarna samt Ft boxarna i alla fall tycker jag =) borde bli perfekt på F motorn med turbo boxarna.

M V H Kristoffer
Bild
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Det är ju bara prova :wink: kontakterna lär ju stämma. Det som kan skilja är LMM:en och spridarna då dom är större på B230ft.

Kolla även om bränsleboxen kräver låg eller hög ohms spridare.
Senast redigerad av pzn den tis mar 14, 2006 1:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230Ft styrenhet på B230F motor går detta ??

Inlägg av Jens Gustavsson »

Värsting 240 Turbo skrev:Borde väll gå att använda b230Ft turbo styrenheten samt tändningsboxen på en 90:as b230F motor med LH 2,4 samt Ez 116K ??

Detta passar direkt på va ??

Nummret på styrenheten till ft motorn är 0 280 000 563

Nummret på tändenheten är 3517369

Är mycket tacksam över svar.

M V H Kristoffer
igenteligen ska jag inte svara på denna fråga då jag inte vet något, men jag är mycket tveksam att det passar rakt av.

du får vara berädd på rökutväckling :) om du chansar och inte kollar upp elsheman mm före du trycker ihop kontakterna
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Elsystemet är lika men det som är osäkert är om alla givare mm. funkar ihop med databoxarna.

De som brukar stoppa i nyare 940 motorer i äldre 240 brukar ta elsystemet från en 240 mellan 90 och 93 då dessa bilar också har lh 2,4.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

Inlägg av bergman »

läs på tpc det står ju en "how to do it" om hur man sätter i en ft motor med allt i en 240 med lh 2.4.
volvo 242 16v turbo :P
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Jens: Jepp..är lite orolig för rökutveckling jag med..haha. Måste kolla upp det där lite bättre.

Har inte tänkt ha ett ft block i en 240 utan är en 90:as B230F motor som jag tänkte konvertera och slänga ner i 740:in. Så då tänkte jag köra på turbons programvara om det nu går.

M V H Kristoffer
Bild
Skriv svar