ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

Start på 1ans växel ger total utväxling 15.7779 ( 4.23x3.73 ) alldeles på tok för mycket!!!
Start på 2ans växel ger total utväxling 9.4369 ( 2.53x3.73 ) detta är i minsta laget.
Start på 2ans växel med 4.11 i bakaxeln ger 10.398 i total utväxling, borde funka hyfsat.

Tänk på att det är skonsammare för drivlinan med numeriskt högre utväxling i bakaxeln ( 4.11 i stället för 3.73 ), än att ha en "kort" etta i växellådan.

För att åka en snabb tid på strippen är det MYCKET viktigare att få upp farten i början på repan än att få högsta möjliga slutfart. Det skiljer inte många hundradelar om du åker 255 i stället för 265 uppe vid mål. Då är det bättre att anpassa grejorna så du blir kvickare dom första 200 meterna.

I ditt fall gäller det att få bilen av startlinjen med ett kontrollerat lagom hjulspinn. Wheel speed kallar jänkarna det. Greppar det 100% så kommer antingen nå't i drivlinan gå sönder eller så boggar motorn. Spinner det för mycket...ja då går det inget fort ( ganska självklart iofs )

Att handskas med en 1000+ hästars dragracingbil med vanlig koppling är inte helt lätt :hihi:

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

tack jörgen :) jag ska fnura lite på detta :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

märkligt, hade för mig att jag gjort en update på den gröne! :) nåväl då blir det en fetare update nu!

jag mekade dit framvagn med styrväxel och allt + bromsar och frontpaket mm. Skönt att e36an är så pass logisk när man inte rivit själv

Bild

puttade ut och in i tvätthallen för att blåsa upp ett kilo damm!

Bild

Bild

Bild

justerbart, yeeeeeeeessss!! :)

Bild

i stil med ppfs avgasbyggen, kvalité!

Bild

tog fram härvan igen och benade upp lite, + anslöt + så man fick upp rutorna + kunde provköra så taklucka och sånt viktigt fungerade :D

Bild

monterade även på plasten och joxet fram mot rutan

Bild

knappt stått och garagetdammat?

Bild

körde VM i utvändigt och invändig tvätt :) fyfaaaaan så vackert :)

Bild

nya fälgarna provmonterade bak, fick bli 19" då 18" är lite väl smått för bromsarna fram.

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av erikjakan »

Snyggt!

Du skulle byta utväxling till en runt 3.00 i axeln, då kommer du åka bra mycket fortare!

MVH Erik
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Så jävla grann den där bilen :thumbright: säg till när du ska sälja den 8)
Bild
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

hehe bjäle japp =) den är rätt mustig =)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

r.ivars skrev:
Bild

vi nådde maplimit så en ny runda drogs med 100 varv till bara för att notera 1000whp vilket var målet..

999.3 vart det då... sjukt kul hade vi åt det sen sa ärtan "du kommer inte undan" och la på till 2.6
Är det motorvarvet som syns nertill på skärmen?

Hur mycket varvar du motorn på varje växel?

jag har miniräknaren framme :hey:
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av r.ivars »

haha =) jag varvar 8000
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

8000 varv, okej då tar vi lite dragracing matematik. Jag använder bilden på dataskärmen som referns. Du får rätta mig om jag ser fel, då inte alla siffror syns.

Om du varvar 8000 på ettan så har du ca 980 hk. När du växlar till 2an så droppar varvet till 4784 rpm ( 2,53/4,23=0,598x8000rpm=4784rpm ) då har du plötsligt BARA ca 340 hk att använda. Det tar ett förhållandevis lång stund innan motorn har kämpat sig upp till 6000rpm där det börjar finnas vettigt med effekt igen.

Fundera över vad som händer om du byter till en 3,0:1 i bakaxeln för att få en "längre" 1a.
Du tappar fortfarande lika mycket varv och effekt i växlingen 1-2 och motorn får det ännu tyngre och det tar längre tid samt sträcka att jobba sig upp till användbar effekt/varv igen.

( "matte-snillen" får gärna kolla att jag räknat rätt. Det har varit en slitsam dag idag )

Det kommer mera...
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av knotan »

det är däför man vill ha dogboxlåda som man själv kan plocka i rätt drev för at bestämma drop per växel :)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

Om du byter till 4,11:1 i bakaxeln och startar på 2an växlar vid 8000rpm så droppar varvet till 5280 ( 1.67/2.53=0,660x8000rpm=5280rpm ) där har du ca 530hk samt att motorn har betydligt lättare att accelera bilen tack vare 4,11 i bak.

Om du sitället drar till 8400 på 2an-3an så droppar motorn till 5544rpm då har du över 700hk och bara 200rpm kvar till den riktigt användbara effekten.

8000rpm över mållinjen med 29" höga slicks ger dig en slutfart på ca 270km/h om du går i mål på 4ans växel, med 4,11 i bakaxeln. Samma förutsättningar med 3,73 i bak skulle ge ca 308km/h Inte särskilt rimligt eller hur :hey: ( obs. jag har inte räknat med att däcken eventuellt växer 1" i dia. i dom hastigheterna )

Vilket alternativ av exemplen tror du ger bästa tiden??? Förutsatt att chassit är justerat så det kan ta hand om effekten.

Fundera lite på det här....och återkom gärna med en kommentar.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

Matematikövningen var den lätta biten...

Ska man sen börja blanda in chassireaktionerna vid av och pålastning mellan växlingarna när man använder manuell låda och koppling, så blir det MÅNGA fler faktorer att ta med i beräkningarna...men det kommer inte att hända i kväll :?

Ha de'
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Waldemarsson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör apr 28, 2012 2:15 pm

ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Waldemarsson »

Intressant läsning Jörgen.

Har följt dig Ivars ända sedan touring tiden, men inte skrivit något.
Imponerad av ditt slit och önskar dig lycka till i sommar och håller tummarna för 8an!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av johan johansson »

Sen kan ju effekt kurvan bero på hur man laddar med tryck. om man fullgasväxlar tillräkligt fort eller har en clutchless låda som jag då har man plötsligt ett högre laddtryck på lägre varv än vad som går att få till i bänken= mer mos. Så det är inte alltid mattematiken stämmer i detta fallet med en turbobil. Värt att tänka på
volvo pv 53 16v
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 1020 whp

Inlägg av Nova Jörgen »

johan johansson skrev:Sen kan ju effekt kurvan bero på hur man laddar med tryck. om man fullgasväxlar tillräkligt fort eller har en clutchless låda som jag då har man plötsligt ett högre laddtryck på lägre varv än vad som går att få till i bänken= mer mos. Så det är inte alltid mattematiken stämmer i detta fallet med en turbobil. Värt att tänka på
Matematiken stämmer fortfarande, det är förutsättningarna för uträkningarna som har ändrats, det måste man givetvis anpassa sig till för att få rätt resultat.

Ja en clutchless låda gör saker enklare, både för chassit och motorn. Som jag nämnde tidigare så gör man chassit ganska upprört med en låda som måste kopplas ur mellan växlarna.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar