Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Diskussioner för erfaret folk
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Jiimpan »

Har fått tillbaka toppen från lite masering.
Det ska inte bli en "värsting" men runt 500 på hjulen är målet, tänkte höra vad ni anser om siffrorna
Kör med GLT kammar alltså inget herrejösses lyft (8,45mm)
Portad avgas och insug
Nya vinklar i säten
nya styrningar
Värt att lägga till är att ventil dia. stämmer ej på pappret, sitter org. ventiler i toppen.

Diagram på före och efter.
Bild

Avgas Efter
Bild

Insug Efter
Bild


På mitt max lyft är det ca 19% skillnad mellan insug och avgasflöde
kommentera gärna, kul att höra både ris och ros.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Pacman »

Erland ligger på en del flödespapper på toppar som vi gjort. Har dålig koll på vilka vi flödat och ej men det har säkert han.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Erland Cox »

Avgas verkar vara flödade utan rör efter kanalen så det blir svårt att jämföra med mina toppar.
Jag la in flödesvärden på vitfemman under dyno diskussioner.
Alla flödespapper ligger i en låda här så dom är inte helt lätta att hitta.
200 CFM på en 5:a räcker till 250 sughästar så med ett bar kan du ha dina 500.
Bara grenrören är bra så.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Tommy Luhr »

Det är jag som gjort ovanstående topp!
Avgas är flödat utan rör på avgas.
Det blev så eftersom originaltoppen flödades utan rör.

Med rör på blir skillnaden större samt att min bänk släpar ju några cfm på avgas.

Hur gör ni med avgasflödningar? alltid rör?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Jiimpan »

Ja det är tommy som fått lägga vantarna på denna toppen, alltid trevligt bemötande där ett plus i kanten!
Ser fram emot att montera denna så snart som möjligt!

500 redan på 1bar känns nästan för bra för att vara sant?!
Grenröret är inte uträknat just för min motor utan köpt på lgspeed.
Såg att det även säljs på grenrör.se
Tanken är att använda en precision 5862 till detta.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör alltid med rör på avgas eftersom det ju sitter ett rör efter avgas i verkligheten också.
Det gör mycket på flödet och blir nog mer rättvisande.
Tommy är duktig så det blir nog bra med mos.

Erland
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Jiimpan »

Hur mycket kan det skilja med och utan rör på min topp tex?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Erland Cox »

Du kan kolla i vitmotortråden under Dyno.
Jag gissar att du får minst 10% högre flöde och antagligen mer.
Ofta flödar avgas mer än insug på 4 ventilare utom på de högsta lyften.

erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Tommy Luhr »

Jiimpan: Jag tror din topp närmar sig flöden på 200cfm ut på en sådan här topp.
Dom flödar bra på avgas och ger ett högt flöde väldigt tidigt i lyft.

Hur gick det med tryckaren? fick ni någon ordning på det?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av fugazi »

Erland Cox skrev:...Ofta flödar avgas mer än insug på 4 ventilare utom på de högsta lyften.

erland
Generellt eller bara i detta (/dessa toppar) specifika fall?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Erland Cox »

Det blir så på väldigt många 4 ventils toppar eftersom tryckåtervinningen är så bra på avgas.
Gaserna fångas upp i ett rör med minimalt med bromsande virvlar.
I cylindern däremot bromsas de inströmmande gaserna upp brutalt.
Kolla den här tråden på SpeedTalk om en 230 RC topp: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=30828" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är Krister Adeens topp med 39-32 ventiler, 82% skillnad mellan in och ut.
Insugningskanalerna är för små och det bromsar flödet men topparna gjordes efter hans för trånga insug:

Bild

Här är en 234 RC topp med 39-33 ventiler men med rätt storlek på insugningskanalerna:

Bild

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Pacman »

Erland Cox skrev:200 CFM på en 5:a räcker till 250 sughästar så med ett bar kan du ha dina 500.
Bara grenrören är bra så.

Erland
Jiimpan skrev:500 redan på 1bar känns nästan för bra för att vara sant?!
Grenröret är inte uträknat just för min motor utan köpt på lgspeed.
Såg att det även säljs på grenrör.se
Tanken är att använda en precision 5862 till detta.
Vad Erland menar är att toppen flödar för 250 sughästar. Sen ska ju restan stämma med, kamaxlar, insug, grenrör och inte minst varvtalet på motorn. Ska man räkna 250 sughästar på en 2,3 eller 2,4 så bör man ta sikte på att ha max effekt runt 8000rpm och redline lite över det.
Är du beredd på att varva så mycket?

Med original GLT-kammar, original insug och ett välbyggt grenrör med en inte alltför liten avgasdel så kan du räkna med ca 200 sugishästar vid 6500rpm eller 230 vid 7500rpm om den mappas rätt.
Det har de motorer jag satt ihop levererat iaf.
Med bättre kamaxlar och insug så går det såklart att bättra på, men multiplicera med laddtrycket så landar du ganska fort på ditt mål ändå.
Dessa motorerna svarar allra bäst på portning och bra avgasgrenrör.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Jiimpan »

Tommy Luhr skrev:Jiimpan: Jag tror din topp närmar sig flöden på 200cfm ut på en sådan här topp.
Dom flödar bra på avgas och ger ett högt flöde väldigt tidigt i lyft.

Hur gick det med tryckaren? fick ni någon ordning på det?

Okej det var ju positiva siffror faktiskt.

Letar fortfarande efter en 33mm hydraultryckare som man kan mäta lite på och försöka få att passa.
annars får det bli ett litet foder i tryckarbrunnen.
Väldigt sugen på att få testa nya toppen =)
PS. kan jag köra med original ventiltätningar till dom nya styrningarna i toppen ?
Pacman skrev:
Vad Erland menar är att toppen flödar för 250 sughästar. Sen ska ju restan stämma med, kamaxlar, insug, grenrör och inte minst varvtalet på motorn. Ska man räkna 250 sughästar på en 2,3 eller 2,4 så bör man ta sikte på att ha max effekt runt 8000rpm och redline lite över det.
Är du beredd på att varva så mycket?

Med original GLT-kammar, original insug och ett välbyggt grenrör med en inte alltför liten avgasdel så kan du räkna med ca 200 sugishästar vid 6500rpm eller 230 vid 7500rpm om den mappas rätt.
Det har de motorer jag satt ihop levererat iaf.
Med bättre kamaxlar och insug så går det såklart att bättra på, men multiplicera med laddtrycket så landar du ganska fort på ditt mål ändå.
Dessa motorerna svarar allra bäst på portning och bra avgasgrenrör.
Okej då muliplicerar jag med absolut tryck antar jag?
har inte tänkt varva mycket mer än ca7500rpm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Tommy Luhr »

Du kan köra med std ventiltätningar ja. Eller så använder du volvo 16v, dom vet jag passar.
Lägg ut en fråga här om någon har koll på tryckare runt 33mm som skulle gå att använda i volvo toppen.
Detta är ett forum med stor kunskapsbank!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jiimpan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 05, 2011 6:56 pm

Re: Flödesvärden på B5234T topp för de intresserade

Inlägg av Jiimpan »

Jag gjorde det igår under "allmän motorteknik" inget svar ännu dock.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=67005" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar