Erland Cox skrev:200 CFM på en 5:a räcker till 250 sughästar så med ett bar kan du ha dina 500.
Bara grenrören är bra så.
Erland
Jiimpan skrev:500 redan på 1bar känns nästan för bra för att vara sant?!
Grenröret är inte uträknat just för min motor utan köpt på lgspeed.
Såg att det även säljs på grenrör.se
Tanken är att använda en precision 5862 till detta.
Vad Erland menar är att
toppen flödar för 250 sughästar. Sen ska ju restan stämma med, kamaxlar, insug, grenrör och inte minst varvtalet på motorn. Ska man räkna 250 sughästar på en 2,3 eller 2,4 så bör man ta sikte på att ha max effekt runt 8000rpm och redline lite över det.
Är du beredd på att varva så mycket?
Med original GLT-kammar, original insug och ett välbyggt grenrör med en inte alltför liten avgasdel så kan du räkna med ca 200 sugishästar vid 6500rpm eller 230 vid 7500rpm om den mappas rätt.
Det har de motorer jag satt ihop levererat iaf.
Med bättre kamaxlar och insug så går det såklart att bättra på, men multiplicera med laddtrycket så landar du ganska fort på ditt mål ändå.
Dessa motorerna svarar allra bäst på portning och bra avgasgrenrör.