motor byte från 230 FB till turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

Hallå!

Har en 940 -91 där det original sitter en 230FB, hinkade ner en i grunden 230ET men behöll original styrsystemet och och suger genom LMM;en helt enkelt, laddar 0.5 och fungerar förvånansvärt bra förutom att den tjurig när den är kall, kan bero på H-kammen ? sen hänger de inte med riktigt om man gör "för snabba" växlingar.

Nå hur som helst så tänkte jag nu få tag i 940 turbo boxar som tydligen bara ska vara plug and play?
sökt runt på nätet och hitta så många som säger olika men jag borde ju även behöva byta spridare till dom turkosa 804 slutnummer men dom är lågohmiga och dom gula jag har nu är högohmiga hur funkar de ihop med turbo boxarna?

ja jag blir helt slut i huvet på att få fram de jag behöver så om någon vänlig själ ids hjälpa mig vore de toppen :thumbright:

Mvh
Bild
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av dsimila »

940 turbo boxarna är gjorda för högohmiga spridare, men det sitter extra spridarmotstånd på turnobilarna standard för att köra lågohmiga spridare.

Se bara till att motstånden är ikopplade med lågohmiga spridare så funkar det bra.
Dvs om du inte har spridarmotstånd så bör du skaffa sådana för att köra lågohmiga spridare.
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

Sedär! :) var sitter det monterat ?
Bild
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

På vänster innerskärm i motorrummet vad jag vet. Ser ut som ett 4pack vita batterier typ.
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

Nå då har jag turbo boxar samt turbons spridare,

snabb fråga är det någon som vet om ET med motronic har samma förkopplings motstånd som 940 ?

eller någon som vet va för ohm 940ins ligger på ?
Bild
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

ETns vet ja inte men 940 har runt 6,5 - 7 ohm har ja för mig.

Köpte 4st liknande dessa när ja körde lågohm https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2-11&toc=0" onclick="window.open(this.href);return false;

köpte de dock ifrån en lokal elaffär
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

okej får mäta dom från et och se vad dom ligger på.
Bild
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

Mätt dom från ET:n och dom låg på 6.5 ohm så dom borde ju funka då ?
Bild
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

Det borde det väl göra
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

har nu monterat boxar och spridare från 940 turbo.
h-kammen byttes mot en v- kam

Men jag har problem att den vill bara gå på tre burkar när jag startar den kall samt även lite vandrande tomgång när den är varm hade problem med det innan jag bytte boxar och spridare och trodde det berode på H-kammen

Sen lyser även lamda lampan den var släck länge när vi körde provturen men har provat nolla och den börjar lysa igen efter ca 2km även vid lugn körning

Har gjort självdiagnostik och den visar inget på bränslesystemet
men på tändsystemet fick jag detta

4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation).
Bild
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

Vilka nr på boxarna har du?
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

207 tändbox och 954 bränslebox har nollat flera gånger för att se om den tänds vid hård körning etc men det spelar ingen roll hur jag kör den tänds ändå efter ca 5-6 km
Bild
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

Skulle tro att du har fått tag i box som är till bil med egr? Det har inte du på din bil antagligen.
Scaro
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Ort: Mariestad

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Scaro »

Är det löst chip i 207:an?
Larre
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis jan 31, 2006 12:58 pm
Ort: Luleå

Re: motor byte från 230 FB till turbo

Inlägg av Larre »

skulle tro att det är så men tänds lambda lampan för det?

jo det ska vara löst chip i den
Bild
Skriv svar