Regbesiktning/ombyggt fordon? Volvo 740 med v8!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
tofjortiturbo
Lite mer laddtryck

Inlägg av tofjortiturbo »

Denna fråga kanske är mer riktad mot "TheRealPinto" men det kanske finns andra på denna forums värld som kan svara på mina frågor!

Har gått i tankarna om att få en volvo 740 laglig med v8, men då har jag några frågor som jag inte riktigt får fram något vettigt svar på.

Jag har en 740 ståendes utav årsm -90 som det suttit en b230F med LH 2.4

Går det att få ner en Cheva 350tbi eller 305tbi med en th700 eller liknande låda från en cheva van utan att gå över till ombyggt fordon?

Finns det ens någon möjlighet att besikta med Automat låda eller är det manuell som gäller?

Vad behövs göra för att få den som ombyggt?

Om man måste gå på ombyggt fordon, vad finns det för krav på att bygga bur, 4-link, egenbyggda coilovers fram och kan man likagärna satsa på ett eftermarknads insprut och bf95/98 eller e85?

Måste man få tag på några speciella intyg? isf vilka och hur?

Hur reagerar besiktningen om man bygger om Kardan tunneln/torped väggen?
Markus
G-son
Forumsberoende

Re: Regbesiktning/ombyggt fordon? Volvo 740 med v8!

Inlägg av G-son »

Original CSB 305 ska ha tillräckligt lite vrid (dubbelkolla för just den motorn du tänker använda!) för att klara den maxgräns Volvo satt för den karossen, och därmed ska man inte behöva göra ombyggt fordon av bilen för att få ha en sån motor. Förutom det ska man ju ha en motor med katalysator original, och i icke modifierat utförande för att det ska gå.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man klarar inte Volvos vridmomentsgräns med automatlåda, så vill man köra med sådan är det ombyggt fordon som gäller. Då måste man byta minst motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet.

Bur, fyrlänk, coilovers är inga formella problem men det måste byggas med tanke på gatbruk, ta gärna hjälp av vår bygghandbok.

Som ombyggt fordon med E85-konvertering kan du byta sprut, annars är det original som gäller.

Det ska inte behövas direkta intyg men du ska ju kunna visa vad det är för motor etc.

Att bygga om torpedvägg och karda tunnel är också ok.

Gustaf
Lite mer laddtryck

Inlägg av tofjortiturbo »

therealpinto skrev:Man klarar inte Volvos vridmomentsgräns med automatlåda, så vill man köra med sådan är det ombyggt fordon som gäller. Då måste man byta minst motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet.

Bur, fyrlänk, coilovers är inga formella problem men det måste byggas med tanke på gatbruk, ta gärna hjälp av vår bygghandbok.

Som ombyggt fordon med E85-konvertering kan du byta sprut, annars är det original som gäller.

Det ska inte behövas direkta intyg men du ska ju kunna visa vad det är för motor etc.

Att bygga om torpedvägg och karda tunnel är också ok.

Gustaf
Tackar för ett bra svar!

Räcker det att byta bort 740 -90 bakaxel mot en 1031? Eller ska man hellre lägga pengar på en Ford 9tum axel istället?

Kan man få den besiktad med hydralisk handbromsen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Markus
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, jag tycker inte det räcker med 240-axel. Det blir dessutom konstigt smal.

Kör på något annat, Ford 9" är kanske onödigt tung men jag har besiktat 940 med bakaxel från nyare Camaro/Firebird. Ford 8.8" är nog också ett vettigt alternativ.

P-broms ska vara mekanisk.

/Gustaf