Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]
- Overdriver
- Ganska mycket laddtryck
Hur går det Rogge?? Hänt nåt på senaste??
Själv har jag skalat Duster... Det är "bara" topparna kvar som ska av, sen ska de nya delarna på...
Själv har jag skalat Duster... Det är "bara" topparna kvar som ska av, sen ska de nya delarna på...
Plymouth Duster 1973 "Twin turbo"
http://www.garaget.org/overdriver
http://www.myspace.com/thegoddamned
jodå, lite har hänt..
jag har plockat dän fronten och sak laga den, samt lyft ur motorn, och sett att alla bultarna till svänghjulert är av och hälften sitter i veven, så motorn ska sprängas o lager ska bytas, kolvringar ska bytas, o blocket ska lackas.. osv osv..
hur vet man om man ska ha öd. lager? hur mäter man det?
kul med dustern
är den klar till 1:a maj? det skulle va nån cruising i halmstad då sa Fredrik..
jag har plockat dän fronten och sak laga den, samt lyft ur motorn, och sett att alla bultarna till svänghjulert är av och hälften sitter i veven, så motorn ska sprängas o lager ska bytas, kolvringar ska bytas, o blocket ska lackas.. osv osv..
hur vet man om man ska ha öd. lager? hur mäter man det?
kul med dustern

Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
- Overdriver
- Ganska mycket laddtryck
Jo.... den ska förhoppningsvis vara körbar till 1:a maj... sen hur den kommer se ut e en annan sak... men bara man plockar grabbarna vid rödlyset så får det va så sålänge....Rogge skrev:kul med dusternär den klar till 1:a maj? det skulle va nån cruising i halmstad då sa Fredrik..

Plymouth Duster 1973 "Twin turbo"
hehe det är bra det så man får höra lite vinkel muller
idag har det hänt lite mer i mitt garage.. motorstativ är hemlånat och motorn är upphängd i det.. fram till helgen då det behövdes av ägarens far..
men veven är urplockad och lagren kollade, de är kopparfärgade på sina ställen.. är det obra? o så va de repiga, så de ska bytas.. ska även hinna med och riva av toppen imorn så men kan plockar ur kolvarna o kolla hur de ser ut, samt byta ringar.. och sen ska blocket tvättas och målas.. och så ska det monteras ihop igen..
så motorn ska rivas det sista innan helgen, och bultarna ska plockas ur veven.. får se hur det går..

idag har det hänt lite mer i mitt garage.. motorstativ är hemlånat och motorn är upphängd i det.. fram till helgen då det behövdes av ägarens far..
men veven är urplockad och lagren kollade, de är kopparfärgade på sina ställen.. är det obra? o så va de repiga, så de ska bytas.. ska även hinna med och riva av toppen imorn så men kan plockar ur kolvarna o kolla hur de ser ut, samt byta ringar.. och sen ska blocket tvättas och målas.. och så ska det monteras ihop igen..
så motorn ska rivas det sista innan helgen, och bultarna ska plockas ur veven.. får se hur det går..
Ser man kopparen i lagret är det väldigt slitet.. du bör nog mäta upp veven.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
dags att uppdatera, bara för att visa att jag inte ligger på latsidan (vilket jag iofs gör, men ändå)
motorn är helt helt nedriven, sånär som på kammen som fortf. sitter i.. blev tvungen att lämna tillbaka motorstativet jag lånat.. vilket inte hindrar mej
så jag inhandlade avfettning och diskborste igår på biltema, även avfettning, så blocket blev lite tvättat. .
så har man tagit tag i fronten oxå, så båda kofångarhålen är igensvetsade nu, ska köra utan har jag bestämt mej för, samt listhålen på motorhuven.. det märks att man inte är så duktig med svetsen.. men det tar sig.. (dock inte lika bra som för Peppe
)
ska ta et tag med o laga runt hålen för lyktorna på fronten idag, sen riva lite i motorutrymmet oxå
jag tror att jag håller på o bli lite för seriös med bilen, jag har bestämt mej för att lacka om hela, dvs riva ner hela bilen och lacka den, med spruta.. färg? mossgrön, tycker det är en sån skön färg..
men då måste man ju ha ny inredning, går ju inte att ha röda stolar o baksäte till mossgrön bil.. så det blir nog nått annat, sportstolar fram och 240 baksäte.. kanske..
bilder kommer när jag lånat kamera..
motorn är helt helt nedriven, sånär som på kammen som fortf. sitter i.. blev tvungen att lämna tillbaka motorstativet jag lånat.. vilket inte hindrar mej

så har man tagit tag i fronten oxå, så båda kofångarhålen är igensvetsade nu, ska köra utan har jag bestämt mej för, samt listhålen på motorhuven.. det märks att man inte är så duktig med svetsen.. men det tar sig.. (dock inte lika bra som för Peppe

ska ta et tag med o laga runt hålen för lyktorna på fronten idag, sen riva lite i motorutrymmet oxå
jag tror att jag håller på o bli lite för seriös med bilen, jag har bestämt mej för att lacka om hela, dvs riva ner hela bilen och lacka den, med spruta.. färg? mossgrön, tycker det är en sån skön färg..
men då måste man ju ha ny inredning, går ju inte att ha röda stolar o baksäte till mossgrön bil.. så det blir nog nått annat, sportstolar fram och 240 baksäte.. kanske..
bilder kommer när jag lånat kamera..

svetsen har dött.. vägrar mata tråd, funkar om man tvångskör kontaktorn hjälper inte att byta kontaktor

i brist på svetsmöjligheter så har motorrum rensats o tvättats.. ska bli fint! där är en del fula lagningar som ska göra snyggare o sen ska det lackas..
ska med lite tur ta hem en friskare front till helgen.. den jag har är duktigt kexig..
va ju på elmia igår, fick hem lite delar då samt lämnade iväg svänghjul o tp till Axel för balancering
vad fick jag då? jo jag fick ett insug från b20E

jag vet dock inte om han har haft det som stoppkloss till vedkapen lr nått för det va hyfsat mycket spån på det
sen köpte jag en front av min morbrors polare.. från en 140 -74, i bra skick, o bra pris (250:-)

ovan: enda rosten på den, rätt lätt o fixa!

rosten på min gamla, lite knöligare att fixa.. finns inget att svetsa i.. knappt

här står besten o sover/visar röven för halva skåne (typ 3 kor lr nått
)

svetsat igen hålen för skärmblinkersen (det va spacklat innan
)

där är en del o svetsa i motorutrymmet, innerskärmarna har tagit en del stryk o bilen kommer gå även i regn o så, så att kapa bort innerskärmarna helt är inte ett alternativ..

var är snön!
nä just det, den har ju smält bort!

nu är våren här!! (dock va första vårtecknet lite musinvälvor på trappen men)

en annan modell av vårtecken
vad fick jag då? jo jag fick ett insug från b20E

jag vet dock inte om han har haft det som stoppkloss till vedkapen lr nått för det va hyfsat mycket spån på det

sen köpte jag en front av min morbrors polare.. från en 140 -74, i bra skick, o bra pris (250:-)

ovan: enda rosten på den, rätt lätt o fixa!

rosten på min gamla, lite knöligare att fixa.. finns inget att svetsa i.. knappt

här står besten o sover/visar röven för halva skåne (typ 3 kor lr nått

svetsat igen hålen för skärmblinkersen (det va spacklat innan

där är en del o svetsa i motorutrymmet, innerskärmarna har tagit en del stryk o bilen kommer gå även i regn o så, så att kapa bort innerskärmarna helt är inte ett alternativ..

var är snön!

nu är våren här!! (dock va första vårtecknet lite musinvälvor på trappen men)

en annan modell av vårtecken

-
- Lite mer laddtryck
ja nån fördel ska vi ju ha (förutom nära till tyskland o billig öl)Foffe skrev:helvete va sommarn komme fort dära dåå

jo, det är inget roligt, men som tur är det inte SÅ mycket under bilen, mest karossen som tagit stryk, men jag har ju precis börjat oxåvolvo_142_turbo skrev:rost är ju det värsta man vet ..håller just på att bli kvitt sista på 142 an min nu ..känns mycket bra
men vilket väder ni har då..uppe umeå äre ba slask å skit!

joo, idag är vädret helt ok, men det har regnat en hel del oxå..
har pillat lite mer nu idag, men det är svårt att koncentrera sig när man blitt av med tösen man tyckte om

har slipat bort ytrosten på skärmen

plockat av baklyktorna..

skulle lappa ihop innerskärmen, gick inge vidare, skall göras om.. när jag har köpt kapskivor så jag kan kapa bort detta missbildade hittepotjafset
..

hittade mer rost, detta ska dock göras vid från kupen, blir nog lättare att få det bra då..

insuget passade bra där

mina "fina" framvagn, skulle vilja plocka ner denna o blästra o måla.. men det får nog vänta till vintern..

har slipat bort ytrosten på skärmen

plockat av baklyktorna..

skulle lappa ihop innerskärmen, gick inge vidare, skall göras om.. när jag har köpt kapskivor så jag kan kapa bort detta missbildade hittepotjafset

hittade mer rost, detta ska dock göras vid från kupen, blir nog lättare att få det bra då..

insuget passade bra där

mina "fina" framvagn, skulle vilja plocka ner denna o blästra o måla.. men det får nog vänta till vintern..
har idag gett mej på nya fronten, det va ju lite rost på den.

detta är då vad man har att arbeta med

kapat bort det dåliga

bockat till en matchande plåtbit

punktat dit den

punktat ihop sandplåten och överdelen, samt lagt till 2 små plåtbitar för stabilitetens skull

såhär ser det ut från andra hållet

skönt väder ute så man måste ju va ute o mecka

detta är då vad man har att arbeta med

kapat bort det dåliga

bockat till en matchande plåtbit

punktat dit den

punktat ihop sandplåten och överdelen, samt lagt till 2 små plåtbitar för stabilitetens skull

såhär ser det ut från andra hållet

skönt väder ute så man måste ju va ute o mecka
har passat in fronten idag med..

lagning av innerskärm, som fick kapas bort för fronten gick inte på.. strecket är där jag ska kapa..

kapade bort lite extra, mest för att kunna göra nånting bättre än det som va innan

blev ju riktigt (nåja) bra, det är inte hål längre iaf

så ser det ut nu, fronten o skärmarna ska av igen då detta inte är klart, ville mest se hur det såg ut med "allt" monterat

lagning av innerskärm, som fick kapas bort för fronten gick inte på.. strecket är där jag ska kapa..

kapade bort lite extra, mest för att kunna göra nånting bättre än det som va innan

blev ju riktigt (nåja) bra, det är inte hål längre iaf

så ser det ut nu, fronten o skärmarna ska av igen då detta inte är klart, ville mest se hur det såg ut med "allt" monterat