Optimal luft temp ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Ventilfladder
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 24, 2005 2:57 pm
Ort: Lycksele

Optimal luft temp ?

Inlägg av Ventilfladder »

Vilken är den optimala lufttempen för max efeckt i en turbo spis ???
quem di diligunt, adolescens moritur
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

0 grader Kelvin. Fast då har nog allt frusit sönder.. hmm. :roll:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

kall luft,men kansje ikke frossen luft.......er jo mer effekt på motorn om vintern enn omm sommmern.....ska vel bra jøres å ha 30 minus på luften til motorn,om sommeren :idea: men om vineren burde det være muli,men er den optimal :?: :?
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Ventilfladder
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 24, 2005 2:57 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ventilfladder »

Då en liten följdfråga varför är kallare luft är bättre än varmare luft ?
Har även en fråga till hur mycke efeckt vinner man på att ha intercooler och hur mycket förlorar man på den i form av sämmre flöde.
Senast redigerad av Ventilfladder den tis mar 21, 2006 1:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
quem di diligunt, adolescens moritur
Haak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jan 18, 2006 8:25 pm
Ort: Norge

Inlägg av Haak »

Kald luft tar mindre plass enn varm luft. Samme volum, men kalde luften veier mer.... Dessuten spikar det inte så lett med kald luft....
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

med rätt dimensionerad intercooler så är ju tanken att man inte ska få så mkt tryckfall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

in i turbon får det gärna va -30C men in i motorn på fullgas i en race motor på bensin ska det inte va kallare än ca +-0grader C för då blir det problem med att få bränsleblandningen att kondensera/blanda sig effektivt med luften.

med metanol tex så kan det nog med fördel va yterligare lite varmare för max effekt.
Skriv svar