Någon som testat att sätta en b204ft i en 240? Vart ligger problematiken? Jag har allt som orginal motorfästen till 204:an, grenrör, turbo och insug. Sen borde det väll vara det självklara att fördelaren inte får plats utan vinkelharryns hjälp
Håller på med at göra klar til B234 i 240. Har et tomt b204 block at göra fästen på i forväg.
Fästen i båda sidar måste bygges om , ingenting passer rakt över. Vi kommer at demontere balansaxlerne , och då verkar det inte bli besvärligt , et par timmers job at sätte B230 upphäng över for at passa via adapterplatter.
Om du kör me 204 manifold har du inte plats problem. Det finns inte plats för fördeleren mot torpedon , och det finns inte plats til fordelar i blocket , men det kanske du vet ? Vi kommer at anvenda Megasquirt af samma årsak......
Okej men motorfästena på en b204 har väll ingen som helst liknelse till b234:ans motorfästen? Och vad det gäller fördelaren så kan man väll köra med blockfördelare om man fixar ett sådant special fördelarlock med vinklade anslutningar? Eller får man kapa ur torpeden lite
Ehhh , värken B234 eller B204 fästen er lika som B21/23 eller B230 ,og passer inte direkt i 240 av denne årsak , men 204/234 borde vara samma block ?
Skiljar väl bare at B204 er klar för oljan til turbon , og har 6 mm mindre borr ?
Ehhh , värken B234 eller B204 fästen er lika som B21/23 eller B230 ,og passer inte direkt i 240 av denne årsak , men 204/234 borde vara samma block ?
Skiljar väl bare at B204 er klar för oljan til turbon , og har 6 mm mindre borr ?
Så tror jag med, det är samma saker som behöver göras om, du kanske slipper bygga om eller bygga nytt insug. Förutom det så är det nog samma jobb.
Angående tändningen, vad ska du köra för sprut? Ska du byta så är det ju inte så mycket jobb att bygga bort fördelaren.
viking skrev:Ehhh , värken B234 eller B204 fästen er lika som B21/23 eller B230 ,og passer inte direkt i 240 av denne årsak , men 204/234 borde vara samma block ?
Skiljar väl bare at B204 er klar för oljan til turbon , og har 6 mm mindre borr ?
900hasse skrev:Hej
Ehhh , värken B234 eller B204 fästen er lika som B21/23 eller B230 ,og passer inte direkt i 240 av denne årsak , men 204/234 borde vara samma block ?
Skiljar väl bare at B204 er klar för oljan til turbon , og har 6 mm mindre borr ?
Så tror jag med, det är samma saker som behöver göras om, du kanske slipper bygga om eller bygga nytt insug. Förutom det så är det nog samma jobb.
Angående tändningen, vad ska du köra för sprut? Ska du byta så är det ju inte så mycket jobb att bygga bort fördelaren.
MVh Hans
Okej men vad begrundar ni detta på? För b234 och b204 passar ju i 740 med dessa motorfästen och 240 delar ju många motorer med 740 så varför skulle inte motorfästena passa i 240 för menar ni?
Okej men vad begrundar ni detta på? För b234 och b204 passar ju i 740 med dessa motorfästen och 240 delar ju många motorer med 740 så varför skulle inte motorfästena passa i 240 för menar ni?
MVH
Motorfästena sitter inte på samma ställen i blocket. Om inte jag minns fel sitter motorfästena längre fram på 240 och på 740/940 sitter dom även längre ifrån varandra i motorbalken.
På B234 blocket finns inte dessa skruvhål för dessa.
Denna lösning fungerade inte för mej men där har du ett 240 motorfäste monterat på B234 block.
Framre balk är inte den samma på 700 8v å 16v.På 204 och 234 finns ju standard de två balansaxler. Motorfæsten i begga sidor sitter längre från blocket pga dette. Om man skruver bort axlerne , passer B230 fästen ,- næstan !
Man får trixa lite med adapterplatter då hålen i blocket inte sitter på samme plats , og vinklen på fästet mot blocket skal ändres lite. Inte det store problem.......
Tändingen , här krävs i 240 ( utan bruk av våld mot torpedväggen ) annet styrsystem tex MS , och wasted spark. Det finns också ombyggnadsats för LH2.4 för wasted spark. Då kann man i båda tilfälle åka utan fördelare alls.
PS : Om nogen har en spridarbrygga ( fuelrail ) över till b204 , köper jag gerne !
Original motorfästen till B204 passar på vanlig 8-ventilers framvangsbalk med 960ns fästen i balken och de hydrauliska motorkuddarna. 16v-balken har ju en upphöjning i balken på förarsidan så det är inte samma fästen på 234 och 204. Är b23 och 21 annorlunda med motorfästena jämfört mot 230? Känns tveksamt men har ingen 240 att kolla på just nu. För er som inte vet så sitter ju oljefilter och oljekylare (vattenkyld) i motorfästet på högersidan på 204.