Turbokonvertering B230F

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Robin N
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre feb 26, 2010 11:28 pm

Turbokonvertering B230F

Inlägg av Robin N »

Turbokonvertering B230F.
Jag hade en tidigare tråd om sugtrimning osv, men har väntat i flera veckor på att få en kamaxel med lashcaps och ett justerbartkamdrev så skiter i det.

Vad behövs?

Har 531 topp och VX3 kam liggandes, går det att använda? Behövs de kompsänkas?

Hade tänkt ladda runt 0,5-1bar, håller det?

IC rör osv bygger jag självklart själv.

Blir lite bonntrim över det hela, då jag skall försöka köra på original sprut.

Sen så skall bilen bruksköras, blir spännande det här! :hihi:
Peugeot Sport Club.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av NikkO »

Om det går att använda, ja, men vad är syftet och ändamålet? drivlina, utväxling? Du behöver ha en turbo också om du ska turbokonvertera.

Om det håller, beror på hur välbyggt det är. Du skriver själv bonntrim, där har du svaret på din fråga.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Robin N
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre feb 26, 2010 11:28 pm

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av Robin N »

En original 245 89 GL.

Med bonntrim menade jag mer att jag skaffar på mig de nödvändiga delarna och slänger ihop det under en helg.

Tex. Oljeträg och retur då har jag ett färdigsvetsat tråg med retur diverse slangkopplingar osv färdigt så man inte står där med näsan i de blå.

Tjejens far är saab mek (egen verkstad bland annat) så hörde med honom om ic osv. Någon turbo har jag ej kommit till ännu.

jag tänker mig runt 200hk att börja med. Växellådan lär väl knappt palla med det men rasar den så är det en anledning till att skaffa någon värre. M90 eller något kanske.

är rätt grön när de gäller motorer. Då menar jag att jag vet inte vad för delar som lämpar sig om jag kan köra med original spridare lmm eller om jag måste kompsänka osv.

mvh robin
Peugeot Sport Club.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av NikkO »

Börja med att lära dig grunderna, lära sig att sugtrimma innan man ger sig på turbobygge är en bra idé.

Lyckas du "slänga" ihop din första turbomotor över en helg är jag imponerad.

Växellådan håller för den effekten.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Robin N
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre feb 26, 2010 11:28 pm

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av Robin N »

Ic. Turbo. Grenrör. Tryckrör. Fixa oljeretur. Oljetillförsell till turbon. Extra spridare.

om mman kör med fyra extra kallstarts spridare i tryckrör behöver man göra något annat med bränsle o tändning?

är kompsänkning nödvändigt?
Peugeot Sport Club.
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av 740Bodo »

kommet nån vart med det hela?? äre för sprut i 245an? LH2.4? i så fall är det ju bra mycket lättar å köpa in en fk motor, byta boxar å kopla om elen till spridarna så man slipper klabba me extra spridare å skit =D
duffy
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Ort: jönköping

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av duffy »

sitter de lh 2.4 i den o man kör högohms spridare så kan man använda orginal 940 turbo boxar,
med lite små fix så som gröna r-spridare, chippade 940 boxar, o förstorad lmm och höjt bränsle tryck, orginal turbo grenrör ifrån 940 körde vi en hel sommar 286hk och 410nm i en o öppnad b230f
simon landin
Denniz
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: mån sep 26, 2011 8:49 pm
Kontakt:

Re: Turbokonvertering B230F

Inlägg av Denniz »

Dom starkare stakarna kom -90, iaf på 740, 240 vet jag inte om dom monterades i.

Skaffa en saab turbo, helst ifrån aero (större). Saab 9000 ic. 3lmm (sitter på 740 16v -88) alt. svarvad org. Saab 9000 spridare. Ev. ställbar btr. Det går med grenrörs adapter, alt. bygga eget.
Säkert glömt något, de är de jag tänkt köra med i min 745, dock har jag en kkk 26 turbo. Tändning är inget jag hunnit tänka på än, helst ska man ju ställa om den.
Skriv svar