Freddes 142:a 7.47 - 295

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag har hållit på ett tag med en ny topp från och till (mest från) och skulle vilja höra vad andra tror om säten/styrningar. Ska jag sätta in brons säten eller behålla original? för och nackdelar? Samma sak med ventilstyrningar. Det blir 36mm insugsventiler och std storlek eller kanske lite större? på avgas. Gammtoppen har std säten och bronsstyrningar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Kadett4wd »

gjutjärnsstyrningar kan spricka vid små nypningar.
Det är aldrig bra.

EDIT: ojj... läste fel.. sorry ;)
Senast redigerad av Kadett4wd den ons feb 15, 2012 6:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Ingen nackdel om du får i lite större säten än orginal. Blir inte mycket kvar av dem vissa gånger när de är uppkörda för 36mm ventil.
Här är ett exempel
Bild

Blir något tjockare än så för det mesta. Men beror lite på vart sätet hamnar. Men ha det i åtanke. Handlar ju om mycke effekt och värme. Men kanske är jag som är onödigt nervös. ;)

Bronsstyrningar/sintrade är fint. Speciellt med vissa billiga ventiler som cirkulerar på marknaden. Med dåliga kromskikt som nyper ihop med gjutjärnsstyrningar.

/Ante
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jo jag vet jag har sett bilden där på hur tunt det kan vara därför man är lite nervös :)
Vågar man låta vem som helst sätta i nya säten? Vill ju inte att dom ska lossna heller.
Vem gör det både billigt och bra? :)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Tjoffe »

Hej! Vet att Jens Eklund har bytt en del säten med bra resultat, har dock ingen aning vad han skulle ta för detta. Men du har väl nr,et till han?
Mvh/Tjoffe
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Mattz Larsson »

Anars har du ju Jörgen i husum utanför ö-vik (svart giha och har väll kört norrlans asconan i sommras)
Han har ju en värsting Mira och har massa erfarenhet av topp jobb.

Mattz
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Fredde Holmgren »

Detta har hänt:

Jag har byggt en helt ny bakaxel
Nya fälgar o däck
Nya frambromsar o nav
+ lite annat

Här får ni en tjuvitt i garaget från tidigare ikväll:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xBIsCd6ePs" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Martin H »

ser bra ut som vanligt :thumbright: vad är bättre med den nya axeln, förutom det praktiska att den är smalare? har nåt gett vika eller är det bara "tuning"
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag behövde grövre hjulbultar och ville ha beadlockfälgar, så ville nån köpa den gamla med drivaxlar så byggde jag en ny smalare o lättare axel och så blev det.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Fredde Holmgren »

Blev uppstart tidigare ikväll

http://www.youtube.com/watch?v=vb-r_UTjaqk" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6988
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Freddes 142:a (vintermek)

Inlägg av Erland Cox »

Fredde Holmgren skrev:Jo jag vet jag har sett bilden där på hur tunt det kan vara därför man är lite nervös :)
Vågar man låta vem som helst sätta i nya säten? Vill ju inte att dom ska lossna heller.
Vem gör det både billigt och bra? :)

Inte billigt men bra. 350:- per styck med säten. Det är mycket jobb med det.
Till 36ventil funkar original bra, kör absolut inte brons.
Kör inte med större avgas än original för du tappar bara effekt då.
Kör med bronsstyrningar.

Erland
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Fredde Holmgren »

Erland min nuvarande topp är exakt som du skriver, blir väl troligtvis att göra likadant på topp nummer 2.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Re: Freddes 142:a

Inlägg av iron_man »

Grattis går ju grymt fort nu :thumbright:

/jimmy
You Can Never Go Fast Enough
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Freddes 142:a

Inlägg av Richard »

jojo, farligt nära BO nu också, fast det är ju ett rätt angenämt problem ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Freddes 142:a

Inlägg av stecka »

ja nu jäklar går de fort :thumbright:
Skriv svar