Freddes 142:a 7.47 - 295
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a (vintermek)
Jag har hållit på ett tag med en ny topp från och till (mest från) och skulle vilja höra vad andra tror om säten/styrningar. Ska jag sätta in brons säten eller behålla original? för och nackdelar? Samma sak med ventilstyrningar. Det blir 36mm insugsventiler och std storlek eller kanske lite större? på avgas. Gammtoppen har std säten och bronsstyrningar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Freddes 142:a (vintermek)
gjutjärnsstyrningar kan spricka vid små nypningar.
Det är aldrig bra.
EDIT: ojj... läste fel.. sorry
Det är aldrig bra.
EDIT: ojj... läste fel.. sorry

Senast redigerad av Kadett4wd den ons feb 15, 2012 6:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Freddes 142:a (vintermek)
Hej!
Ingen nackdel om du får i lite större säten än orginal. Blir inte mycket kvar av dem vissa gånger när de är uppkörda för 36mm ventil.
Här är ett exempel

Blir något tjockare än så för det mesta. Men beror lite på vart sätet hamnar. Men ha det i åtanke. Handlar ju om mycke effekt och värme. Men kanske är jag som är onödigt nervös.
Bronsstyrningar/sintrade är fint. Speciellt med vissa billiga ventiler som cirkulerar på marknaden. Med dåliga kromskikt som nyper ihop med gjutjärnsstyrningar.
/Ante
Ingen nackdel om du får i lite större säten än orginal. Blir inte mycket kvar av dem vissa gånger när de är uppkörda för 36mm ventil.
Här är ett exempel

Blir något tjockare än så för det mesta. Men beror lite på vart sätet hamnar. Men ha det i åtanke. Handlar ju om mycke effekt och värme. Men kanske är jag som är onödigt nervös.

Bronsstyrningar/sintrade är fint. Speciellt med vissa billiga ventiler som cirkulerar på marknaden. Med dåliga kromskikt som nyper ihop med gjutjärnsstyrningar.
/Ante
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a (vintermek)
Jo jag vet jag har sett bilden där på hur tunt det kan vara därför man är lite nervös
Vågar man låta vem som helst sätta i nya säten? Vill ju inte att dom ska lossna heller.
Vem gör det både billigt och bra?

Vågar man låta vem som helst sätta i nya säten? Vill ju inte att dom ska lossna heller.
Vem gör det både billigt och bra?

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a (vintermek)
Hej! Vet att Jens Eklund har bytt en del säten med bra resultat, har dock ingen aning vad han skulle ta för detta. Men du har väl nr,et till han?
Mvh/Tjoffe
Mvh/Tjoffe
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Re: Freddes 142:a (vintermek)
Anars har du ju Jörgen i husum utanför ö-vik (svart giha och har väll kört norrlans asconan i sommras)
Han har ju en värsting Mira och har massa erfarenhet av topp jobb.
Mattz
Han har ju en värsting Mira och har massa erfarenhet av topp jobb.
Mattz
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a
Detta har hänt:
Jag har byggt en helt ny bakaxel
Nya fälgar o däck
Nya frambromsar o nav
+ lite annat
Här får ni en tjuvitt i garaget från tidigare ikväll:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xBIsCd6ePs" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har byggt en helt ny bakaxel
Nya fälgar o däck
Nya frambromsar o nav
+ lite annat
Här får ni en tjuvitt i garaget från tidigare ikväll:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xBIsCd6ePs" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a
ser bra ut som vanligt
vad är bättre med den nya axeln, förutom det praktiska att den är smalare? har nåt gett vika eller är det bara "tuning"

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a
Jag behövde grövre hjulbultar och ville ha beadlockfälgar, så ville nån köpa den gamla med drivaxlar så byggde jag en ny smalare o lättare axel och så blev det.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a
Blev uppstart tidigare ikväll
http://www.youtube.com/watch?v=vb-r_UTjaqk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=vb-r_UTjaqk" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a (vintermek)
Fredde Holmgren skrev:Jo jag vet jag har sett bilden där på hur tunt det kan vara därför man är lite nervös![]()
Vågar man låta vem som helst sätta i nya säten? Vill ju inte att dom ska lossna heller.
Vem gör det både billigt och bra?
Inte billigt men bra. 350:- per styck med säten. Det är mycket jobb med det.
Till 36ventil funkar original bra, kör absolut inte brons.
Kör inte med större avgas än original för du tappar bara effekt då.
Kör med bronsstyrningar.
Erland
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Freddes 142:a
Erland min nuvarande topp är exakt som du skriver, blir väl troligtvis att göra likadant på topp nummer 2.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Freddes 142:a
jojo, farligt nära BO nu också, fast det är ju ett rätt angenämt problem 

Re: Freddes 142:a
ja nu jäklar går de fort 
