RC2400 Nya skodabygget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: RC2400 242 bygger ny motor

Inlägg av Erland Cox »

Lite läsning för Jarmo och Patrik: http://maxracesoftware.com/bulletinboar ... =27&t=1062" onclick="window.open(this.href);return false;

The overwhelming performance or HP indicator across
all the various Cylinder Head types and engine sizes
is what the Intake System flows around .87% of Camshaft's max valve lift -to- Cam's max or peak valve lift.

The Intake System Flow CFM from .87% -to- peak or max valve lift
overwhelmingly determines the VE% potential of the Engine .
This is the highest correlation to real-world performance i see in all the Engines i've modeled or have
real-world Track and Dyno data on.

If you look at the Curtain Area Discharge Coefficient it "decreases" as Valve Lift is increased incrementally .
its much higher at Low-Lifts than at High-Lifts, so which Valve Lift's Curtain Area Discharge Coefficient do you choose to go by ?
-VS-
If you look at the Valve Area Discharge Coefficient it "increases" as Valve Lift is increased incrementally .
its much lower at Low-Lifts than at High-Lifts, so which Valve Lift's Valve Area Discharge Coefficient do you choose to go by ?

here's how the 2 above correlate to real-world HP and TQ->
the Valve Area Discharge Coefficient does not correlate as well as the Curtain Area Discharge Coefficient ,
Curtain Area Discharge Coefficient is much more accurate .

ranking them in order of actual real-world correlation would be->
1st = Intake System Flow CFM from .87% -to- peak or max valve lift
2nd = Curtain Area Discharge Coefficient
3rd = Valve Area Discharge Coefficient

This is another way of stating it,
but a more accurate way :
1st = Intake System Flow CFM from .87% -to- peak or max valve lift
2nd = Curtain Area VE% .... as calculated from CFM per SqInch of Curtain Area
3rd = Valve Area VE% .... as calculated from CFM per SqInch of Valve Area

whats going to actually make greater HP potential gains
is getting 1st , 2nd , and 3rd to be the highest between .87% -to- peak Valve Lift .

-----------------------------------------------------------------------------------

just a quick example->
suppose you take a current ProStock Cyl Head
and install a 2.000/1.600 valve combo in it,
with epoxy and effort ... you can make that 2.000" inch Intake Valve have a very high Discharge Coefficient,
higher than what a 2.550 or 2.600 valve would be .

however, a 500cid at 9500-10500 rpm needs a certain amount of CFM to keep up with Engine demands
and to keep parasitic pumping losses down .

lets make it even more simple->
a 2.000" valve flows 300 CFM (95.5 cfm/sq.inch area)
then you install a 2.500" valve , but it only flows 442 CFM ( 90 cfm/sq.inch area)
and the Engine wants 442 CFM bare minimum cfm at 9000 rpm,
the 300 cfm 2.000" valve has a higher DC...but is going to starve that engine and make terrible HP at 9000 RPM
and will not even be able reach 9000 rpm anyway !

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

here's real-world Dyno and DragStrip results->
i can't post the following on a public Forum like SpeedTalk because of individuals involved, etc.

a very well known ProStock Guy CNC'd his best 500cid ProStock Port inside a 11deg Dart/Olds heads for us
but recommended 2.450/1.850 combo since it was going on regular Bore centers block ( Legal requirement in NPS )
it had very high DC's !!!! :shock:
especially in Mid-Lift range !!!

on the 632cid BBC engine that Cyl Head was down over -100 HP from my Cyl Head with 2.550/1.800 combo on 4.625" Bore

a year later , that same Guy sends us his latest ProStock Port in another pair of 11deg Darts
this time with 2.480/1.850 combo with very high DC's , especially in Mid-Lift
..results still down more than 100 less HP than our Heads 2.550/1.800 combo
because we had made Flow gains in a year since

testing both the 1st and 2nd version of those Dart 11deg Heads on 3 different BBC's ranging from 632cid to 640cid
they were 100 less HP and slower down the Dragstrip.

when i say they had "killer" DC's in Mid-Lift
they flowed not just 4 CFM better
not just 14 CFM better
not just 24 CFM better
not even just 34 CFM better
but they were 40 CFM better than our Heads in Mid-Lift Flow, but my Heads were better at high lift flow
or from .87% to Cam's peak Lift.

the NPS 632 to 638cid with regular Bore center blocks love a 2.500 to 2.550 int valve on a 4.625 bore
even though the DC gets worse , it wants high lift flow numbers
and wants the larger Throat area and Valve out the way for Flow CFM and room for NOS .

basically same with small block Comp Elim A/ND and B/ND with Methanol
it wants nothing but high-lift flow numbers and large valve/ports to make room for Methanol at high RPM
even though the DC's may suffer.

we had Craig's B/ND 23deg RHS castings CNC'd with my 14deg ProTopLine A/ND Port shape,
results was the worst Low-Lift and Mid-Lift Flow numbers i've seen for a 23deg Head with such a large int valve
compared to a Dart Pro-1 with a 2.08 or 2.125 valve.

a Dart Pro-1 2.080 or 2.125 valve out flowed the RHS B/ND with 2.225 int valve till .600' lift
and from .600 to 1.000" lift thr RHS B/ND head was much better ....so much for Low-Lift flow :)
that B/ND head did set the NHRA Record a few weeks later ...so how bad could it have been ??
and how important is Low-Lift or Mid-Lift Flow numbers or DC's ??? on these type engines.

PipeMax ( Engine Simulation Software )
http://www.maxracesoftware.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Report this post

Reply with quote
Offline maxracesoftware

Post subject: Re: Discharge Coefficient equations
New postPosted: Tue Jun 05, 2012 1:06 am
Site Admin

forgot to mention ,
i just recently re-Ported and installed 2.550 int valves
in the 2nd pair of 11deg Darts that had 2.480 int valves
and Dyno results on DTS Dyno was 80+ HP gains and almost 500 RPM higher for Peak HP RPM point

that particular Engine was dynoed twice on same DTS Dyno

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

intressant läsning :) Man borde stå i en bromsbänk och testa.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Yes, bromsbänk hjälper mycket, behöver inte gissa och fundera på hela dan.
Sist igår jag körde en Honda Cb 1000cc -96 i bänken, ägaren hade precis köpt den, nu behöver han inte fundera är allting rätt i motorn när den hade mycket km på mätaren.

Larry Meaux är person jag litar på 100%, därför att han gissar inte utan testar på riktigt och sen jämför till software etc.
632-638 cid toppar behöver inte flödesbänk, bara göra de så mycket man kan och även det räcker inte alls :hihi: ganska dumt göra små ventiler (2.45-2.48") till en så stor motor men för avgas hade de större än Meaux, varför det?

Larry pratar dragracing och höga rpm power, hur ska det bli om viktigast skulle vara tex; 4500-6000 rpm?
Jag har här IGEN :snyft: Toyota 4AGE 2.0 20valve rallycrosstopp som vi just gjorde för 50mm spjäll istället 45mm. Effekt finns men bilen bara går inte, han gick nere till fjärde plats nu efter 3 tävlingar, börjar bli bråttom att få inte ens någon medalj till slut.
Nu backar vi tillbaka till 45mm spjäll igen och det blir epoxy, hoppas det inte lossnar..
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

B20 som är trimmad ligger inte mycket högre i varv eftersom ventillyftet inte räcker till över 7000 varv.
Brukar dra dom till 7000 och så droppar dom till 5500. Sen lämnar dom inte över 180 hästar med 45:or heller.
Men det är skönt att kunna tappa till 4000 utan att den dör och mina B20 tar full gas från 2500 varv med 45:or.
Appendix K B23 från 2850 varv med Weber 50DCO. Fast på lägre varv finns det mindre effekt av naturliga skäl.
Tycker även att det är bra om man kan dra motorn till 8000 varv om man behöver så man kan slippa en växling ibland.
Men på 2000 varv har du bara 25% av effektpotentialen som du har på 8000 varv.
En sak till och det är att momentet på bakhjulen stiger med högre utväxling.
Med rätt utväxling får man ha rätt smalt register för att det inte ska funka.
Kör man med standard låda istället för tät får man anpassa motorkaraktären efter det.
Jag gör som skräddaren som syr efter kroppens mått, topparna anpassas efter bilen de ska i.
Bromsbänk är som flödesbänken, ska man veta hur det funkar så får man testa på bana.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du varit ute och kört nåt mer? Jag är nyfiken på hur det går för dig.

Erland
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Hej,

Av nån rolig anledning tar rallycrossen semester i svealand under juli, dessutom blev Haninges junitävling inställd. Så jag har mest latat mig under sommaren. Till helgen blir det dock tävling igen. Då kör jag två dagars sprinttävling i Västerås, Uphill cup heter tävlingen. Ska bli skönt att slippa reparera all plast som det kan bli efter en rallycrosstävling, men det är roligare att köra rallycross.
Sen har jag precis dragit igång egen firma så hur det blir med tävlandet under hösten beror lita på inkomsterna. Hoppas iaf köra tre tävlingar under hösten.

Jag har funderat lite på om jag ska ta och bygga en sån övergång på kollektorn som du nämnde tidigare i tråden. Men det får nog vänta till hösten/vintern. Jag har ett till extraktorrör som jag skulle kunna labba lite med. Sen får jag fixa klart min bromsbänk så jag kan testköra det.

Hur går det själv då, skruvat en massa dragracing har jag läst. Får du ihop nån bil till höstens bromstävling?

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Kommer du till oss och åker den 12e augusti istället då..? :)
Tommy Landholm
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Jag håller på skrapar ihop pengar för att klara den tävlingen, lovar inget.
Men kommer det bli nåt då? Saknades endast 4st förra gången, nu körs det ju uphill samma helg så det kanske blir tunt igen.
Om det var startavgifterna för de 4 som avgjorde att tävlingen blev inställd så måste det vara dåliga marginaler.
/Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Backtävling låter kul även om man kör själv som i rally.
Lycka till om du kommer iväg på den.
Jag har inte ens hunnit börja på min banbil så jag vet hur det är med tid och pengar.

mvh. Erland
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Jo den tror jag allt ska bli av..! :thumbright:
Tommy Landholm
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Jaha,
Det ska väl lämnas racerapport kanske.
Det gick väl inget vidare för mig på sprinttävlingen. Den banan vi körde passade varken mig eller bilen särskilt bra.
Fick väl upp tempot något på söndagens tävling, men sen slutade det hela mot ett betongräcke.
Vänster styrarm gick troligen av för när jag skulle styra höger i målkurvan gick det snarare åt vänster.
Och NEJ det var inte de skarvade styrarmarna som syntes i nån bild tidigare. Men jag hade träffat en innerkant medvänsterhjulet tidigare under dan, så troligen var styrarmen lite skadad från den smällen.

Nu har jag iaf tokmekat under veckan och ser ut att få bilen klar för start på söndag i Haninge.
Ska bli kul med lite rallycross igen även om självförtroendet är skadat sen i helgen.

Förresten tankade jag på shell (VP) inför förra tävlingen, brukar annars köra på preems 98oktan. Tänkte inte på att den innehåller mera etanol än vanlig 98. Kunde slutat illa det där, men jag kollade stiften (som var kritvita) eftersom jag tyckte den var slö. Fick öka på drygt 6% soppa i sprutet för att få den att gå bra. Nu blir det att tanka på preem igen och dra av på soppan.

/Micke.
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Så du hävdar alltså att Shell V-power innehåller mer etanol än vanlig 98 okt. ??
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file ... -06-01.pdf
V-power är nog inte samma kvalitet som när Shell ägde de.
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Ok,så det dyra V-Power bränslet jag häller i min jänkare är inget att ha längre för att jättebolaget ST-1 äger varumärket v-power nu??!!Det låter ju som att man måste forska lite i ämnet.Förut körde ju Shell bara v power i särskilda tankbilar men det är ett minne blott?
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Från min sida ligger det ingen forskning bakom det, bara hörsägen från andra.
Men klart är att motorn gick snålt med VP jämfört med vanlig 98.
Han som jag bromsar hos tyckte jag skulle hålla mig borta från VP, mean vet inte vad man får varje gång sa han.

/Micke
Skriv svar