Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

Bromsade en audi 5:a med likadan turbo som du har Jonas till 1168whp, så att turbon är boven avfärdar jag.

Koppla bort kompressorn och kör bara turbon så ska du få se :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Upp till 4000varv gjorde kompressorn nytta i bänken, sedan är bypasspjället öppet. Har svårt att tänka mig att kompressorn gör någon större skada sedan?
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej

kul att läsa att du har fått fart på bilen, och även om du kanske inte fått dom hästar du vill ! så häng i bara! Men jag kan tänka mig att det är mkt att sortera ut på en så här avancerad bil!
tackar för undehållande läsning och en underhållande bil.

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

vad är det för mått på turbon?? in resp ut inducer/exducer??
hur mycket laddar kompressorn???
är det en 3.6a eller 3.8??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Heavy metal bmw:n

Inlägg av Ante Karlsson »

Kompressorn på en s480 bör lätt räcka till 1100hk, är 80mm in.
Verkar som om det är lilla turbinen på 88mm?
Känns som om det är något strul med motorn. Borde lätt ge 700hk med 1 bar. (iaf i min värld). Och sedan kanske runt 1000 med 2 bar.
Men ge inte upp bara för snart så ger den garanterat det!! :)

/Ante
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

88mm är stora turbinen, exducernmåttet, nästa steg ner är 81,74mm och sedan 74mm

Den ska vara 96/88 turbin och 109,7/80 kompressorn. Turbon i sig är inte bottnad på den effekten.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Heavy metal bmw:n

Inlägg av Ante Karlsson »

Okey, trodde det var inducern.

Då är det 1,32 huset också?

Är iaf inte turbon som är bottnad på långa vägar.

Har inte läst alla inlägg i denna tråd så kanske kommer en massa konstiga frågor.

Inga läckage,provtryckt? Tändläget är rätt? Kam inställning?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Ja, inget är litet på den turbon..

Kammarna är org. som bara är ställda efter markeringarna med org. ej justerbara kamdrev.

Har inspekterat slangar etc. men inte provtryckt. Lär väl få montera bort en kam om jag ska kunna trycka hela sytemet?

Har väl lite läckage vid spjällaxlar och dyl.

Tändläget är bara kollat på tomgång, men det verkar inte vara något konstigt vid bromsningen.

Det skulle förstås vara intressant att koppla bort kompressorn helt, och se så den inte skapar turbulens som ställer till det eller något..
Surt att köra en bromsning bara för det bara :(
Kanske går att märka något på väg eventuellt..
Men redan nu vrålar det bara till på 4:an och blir långa spår bakom :roll:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Kompressorn laddar typ 0.3-0.4bar.
Går att växla upp den en hel del..
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

Iom du har orginal kammar så är det väll inte så att det tycks saknas så mycket effekt??
räkna med MINST 15% drivlineförlust (jämnfört med tex navbänk där troligen 10% är närmare sanningen?)

är det en 3.6a du har?? vad lämnar en sån i NA?? 360 hästar??


men för fan se till å trycksätta systemet, kan nästan garantera dej att du har diverse läckage, och det gör ju stooor skillnad på spooluppen.

sen är ju frågan, är effekten på pappret det vitkiga??? den funkar ju till det den ska bortsett från att den kanske laddar sent (vilket troligen är pga laddluftsläckage gissar jag)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

Det saknas effekt.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Mats Ivarson »

Du behöver kamaxlar och fjädrar.
Ang fjädrar så vet du inte om ventilerna stänger som de skall nu, gör de ej det så tappar den moment på höga varvtal.

Ang provtryckning, kan du täta in och ut ur turbon? Är det svårt att hänga undan downpipe? Annars måste det vara bästa sättet att provtrycka, grenrörsläckkontroll får du på köpet.

Mats
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Moggemx »

Min s38b36 motor lämnade 913whp (Nav) med en Garret gt4202r turo som har 74mm kompressor och 82mm turbin med helt std topp inkl. kammar och allt , så är inte heller med på att det är dom som stryper ner effekten.. Mycket konstigt detta :? Hoppas ni får till det nu bara! :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Ett tips:
Skit i effektletandet i år.. åk och sladda och ha kul.
Ta det i vinter.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av knotan »

jag instämmer, dreva upp kompressorn lite så du får kompressorkarraktären, sen skit i maxeffekten, det är ju inte den som är intressant i sammanhanget,
blir ju lite löjligt med toppeffekten ibland på detta forum, det är ju väldigt sällan(eller kanske aldrig) toppeffekten som avgör hur bra bilen funkar för sitt ändamål...

kolla vilka effekter dem som leder driftserien kör med (för det är väll dem du vill eftersträva att hinna med??)
mellan 4-550 hjulhästar MED BRA REGISTER räcker gott å väl till!!! då har du mao typ dubbla mot många i pro klassen, tror inte det är effekten som saknas i ditt fall mao ;) ;)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar