Problem med turbo ras på löpande band

Diskussioner för erfaret folk
Nyqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tor feb 02, 2012 12:24 pm

Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Nyqvist »

Har
Rasat två agg. Nästintill direkt efter varandra

Hadde först en scwitzer s200 som jakanske kom 10 mil med innan ja hörde ett huggande ljud som va total ras.

Sen köpte jag en borgwarner s2g

Som jag kom. Hela 1 mil med innan den gav upp nästan lika illa


Visserligen var båda agg beg men i ok skick inga onormala glapp ellerliknande
Olje trycksslang 4mm invändigt
Oljeretur 19mm invändigt

Va fan kandet va som orsakar dessa ras ?
Taksam för svar
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av j björk »

4mm tryckslang var inte mycket, har du kollat att du har bra oljeflöde till turbon?
Mätt tryck vid turbon?

Det kan inte koxat någonstans i slangen?

Om inte turbona legat så det kommit in smuts i oljematningen måste det nog nästan vara något med din oljematning.
Nyqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tor feb 02, 2012 12:24 pm

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Nyqvist »

Blåst genom olje matningsslangen.

Flertal pratar om att jag borde ha en restriktor tilllmed på 2 mm. Så så fall ä juh 4'mm knte förlitet slla fall

Ej mätt oljetrycket vid turbon
Men olja vet ja att det kommer

Ska försöka mäta trycket. Vid turbon. Med. En turbo monterad
Men vad åker ni som åker glidlagrat för Dimesion på matning in
Har mi restriktor osv ?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Kadett4wd »

det är stor skillnad på säg 4mm restriktor och en lång 4mm slang.
friktionen i slangen kommer göra att det flöder mycket mindre än restriktorn.

så kanske kanske blir ditt flöde mindre än tänkt fastän du har 4mm slang.
Kanske mindre än vad en 2mm restriktor hade kunnat e med säg 10mm slang.

bara en tanke...
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av super7 »

Bara en tanke...vad är gjort med oljekylaren efter rasen?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Nyqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tor feb 02, 2012 12:24 pm

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Nyqvist »

Försökt spola rent det med riktigt varmt vatten
O bytt olja filter o även köpte jag skit olja som jag hälde i motor ca ca 2 liter som fick rinna rakt genom
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Stefan Lindh »

Har haft samma problem
Då var det igensättningar i vevhusventilationen som gjorde att jag hade för högt tryck i vevhuset som gjorde att oljan från turbon inte kunde rinna ner i sumpen
Kan vara värt att kolla kanske?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av j björk »

Stefan, skar turbon verkligen av högt vevhustryck?
Den läckte inte bara olja?
Stefan Lindh
För mycket laddtryck
Inlägg: 389
Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Ort: Malmö
Kontakt:

Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Stefan Lindh »

Tryckte ut oljan i avgaserna
Samt att de var precis som oljan aldrig kom dit den skulle utan bara rök vitt o sen skar efter bara c:a 10 mil
Ska dock sägas att de var en kina snurra(t70)
Säger inte att de e så i detta fallet men kan ju vara värt att kolla
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av martinssoN »

Raset beror nog på dålig karma..
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Xuri »

4mm oljeslang ger ju noll i flöde både vid kallstart å fullgas.

de blir ju ett tryckfall som heter duga å de kan inte flöda många ML per minut...

jag hade kört minst 12mm oljeslang med en restriktor i änden.


på mitt borg warner b200g aggregat kör jag med 12mm fram till turbon å typ 6-8mm strypning i slutet. hade säkert kunnat gå ner men maxvrid vid 3700 duger för mig.
även om den spoolat bättre med mindre restriktor.
Jens Hedlund.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av ogge »

vad för motor pratar vi i första hand?
och vart har du tagit oljetycket till turbon.
vilken olja kör du på ?
Som alla andra frågar kollar oljetryck?
vad laddar du, samt har du några luft läckage så turbon kanske övervarvar?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av youask »

Xuri skrev:4mm oljeslang ger ju noll i flöde både vid kallstart å fullgas.

de blir ju ett tryckfall som heter duga å de kan inte flöda många ML per minut...

jag hade kört minst 12mm oljeslang med en restriktor i änden.


på mitt borg warner b200g aggregat kör jag med 12mm fram till turbon å typ 6-8mm strypning i slutet. hade säkert kunnat gå ner men maxvrid vid 3700 duger för mig.
även om den spoolat bättre med mindre restriktor.
Jag har åkt säkert 2500mil med en holset hx55 med 4mm slang matad från toppen.
10.01@233kmh. Gatevo
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Problem med turbo ras på löpande band

Inlägg av Kristoffer Helle »

Större slang

tapatalk @ N8
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar