Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
vet att det är väldigt vanligt inom traktorpulling att dom skjuter in vatten och methanol. just före turbon har jag fått för mig.
skulle nog inte funka med intercooler , skulle bli en damm inne i intercoolern.
skulle nog inte funka med intercooler , skulle bli en damm inne i intercoolern.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 94
- Blev medlem: tis maj 08, 2007 4:13 pm
- Ort: Åsmundgården
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Jo de stämmer, men är inte de för att få större mängd avgaser för att få fart på turbon? Ska inte säga säkert jag kan ha fel 

Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Då fick man tummen ur då
givetvis enklare att ställa upp pumpen, men detta görs i experimentellt syfte.
Ingredienser

kallstartsspridare

Spolarpump

Fick det inte att fungera något vidare. Ena spridaren var visserligen kaputt, men det var inte haken. Det hördes från motorn när man skicka på t-dojjan (bruuuuuuuumGRAAAAAAA hehe) men kändes inte som någon mer effekt. Provade med vatten istället för oktanhöjare, detta kan möjligen ha gett en liiiiten effektökning men jag kan inbilla mej. Tröttnade och körde rent istället. Ljudet blev då värre, ingen mer effekt, och jag kom på att min grej sög
dessutom blev det ankdamm i luftburken..
Ska fundera vidare på detta, sprit kanske inte är modellen. Vore ju najs om man kom på något annat flytande bränsle nu när man har ett färdigt system.
Tips?

Ingredienser


kallstartsspridare

Spolarpump

Fick det inte att fungera något vidare. Ena spridaren var visserligen kaputt, men det var inte haken. Det hördes från motorn när man skicka på t-dojjan (bruuuuuuuumGRAAAAAAA hehe) men kändes inte som någon mer effekt. Provade med vatten istället för oktanhöjare, detta kan möjligen ha gett en liiiiten effektökning men jag kan inbilla mej. Tröttnade och körde rent istället. Ljudet blev då värre, ingen mer effekt, och jag kom på att min grej sög


Ska fundera vidare på detta, sprit kanske inte är modellen. Vore ju najs om man kom på något annat flytande bränsle nu när man har ett färdigt system.
Tips?

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Är inte gasol flytande i högt tryck? Testa skjuta in det genom dina kallstartsspridare 

Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Skulle inte rekommendera att testa gasol i flytande form då det är direkt livsfarligt
1 liter gasolvätska blir ca 250l i gasfas, i omvandlingen uppstår en enorm kyleffekt fryser alla spridare direkt.
Gasol är dessutom en gas tyngre än luft varför den sjunker ned i hålrum och kan utgöra explosionsrisk
Finns mkt grejer avsedda för konvertering ottomotor till gasol.
Vill inte vara en dryg jävel
men gasol är inte att leka med och man har bara ett liv.
Rätt grejer säkert
Felaktigt utfört
För övrigt tråd som följs

1 liter gasolvätska blir ca 250l i gasfas, i omvandlingen uppstår en enorm kyleffekt fryser alla spridare direkt.
Gasol är dessutom en gas tyngre än luft varför den sjunker ned i hålrum och kan utgöra explosionsrisk

Finns mkt grejer avsedda för konvertering ottomotor till gasol.
Vill inte vara en dryg jävel

Rätt grejer säkert

Felaktigt utfört

För övrigt tråd som följs

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Jasså, då lärde man sig något nytt igen!
Du är inte dryg du vill nog bara se till att ingen forumskompis skadas!
Du är inte dryg du vill nog bara se till att ingen forumskompis skadas!

Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Roger Berglund skrev:vet att det är väldigt vanligt inom traktorpulling att dom skjuter in vatten och methanol. just före turbon har jag fått för mig.
skulle nog inte funka med intercooler , skulle bli en damm inne i intercoolern.
bara vatten. hutlösa mängder dessutom. i toppar, grenrör,inlopp i turbo. allt för att kyla, sen en + effekt är ju att 1 liter vatten ger 1500liter ånga dvs de blir rätt bra skjuts på turboaggegaten.
Johan Petersson
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
dom skickar väl in 9 liter i starten ungefär?, iaf vad man har hört
.
men kom och tänka på att vissa tycker ju att det är halv svårt att hålla liv i en tex hx40 vid landvägskörning sen vid omkörning så vaknar aldrig turbon i princip
vore rätt fränt om man kunde bygga en liten krets som aktiveras när plattan i mattan och skickar in hutlösa mängder vatten då
en microbrytare på gaspedalen.
måste väl finnas någon som har testat det tycker ja ?:)

men kom och tänka på att vissa tycker ju att det är halv svårt att hålla liv i en tex hx40 vid landvägskörning sen vid omkörning så vaknar aldrig turbon i princip
vore rätt fränt om man kunde bygga en liten krets som aktiveras när plattan i mattan och skickar in hutlösa mängder vatten då

en microbrytare på gaspedalen.
måste väl finnas någon som har testat det tycker ja ?:)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Och det tillsammans med kickdown på en automatlåda är säkert jättenyttigt för drivlinan 
Inte för att nåt någon på detta forum gör är bra för drivlinan hehe
En mikrobrytare och en ventil borde ju fixa dedär med vatteninsprutning, undra om man måste ha högt tryck på vattnet för att det ska "sprida sig" bra?

Inte för att nåt någon på detta forum gör är bra för drivlinan hehe

En mikrobrytare och en ventil borde ju fixa dedär med vatteninsprutning, undra om man måste ha högt tryck på vattnet för att det ska "sprida sig" bra?
Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Roger Berglund skrev:dom skickar väl in 9 liter i starten ungefär?, iaf vad man har hört.
men kom och tänka på att vissa tycker ju att det är halv svårt att hålla liv i en tex hx40 vid landvägskörning sen vid omkörning så vaknar aldrig turbon i princip
vore rätt fränt om man kunde bygga en liten krets som aktiveras när plattan i mattan och skickar in hutlösa mängder vatten då
en microbrytare på gaspedalen.
måste väl finnas någon som har testat det tycker ja ?:)
kan inga exakta siffror men det går mer vatten än diesel


Johan Petersson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 288
- Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Prøvd lystgass??? Det funker nå iallfall 
http://www.youtube.com/watch?v=WvL2JmoeAiU" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=WvL2JmoeAiU" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
- Ort: FINLAND/Österbotten
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Har ingen någon koll alls på hur en diesel fungerar?? Varför dom sprutar in vatten el. vatten/metanol blanding? Eller lustgas?
vatten eller vatten/metanol blir använt enbart till ner kylning inget annat!! Först när avgas tempen börjar bli sky höga, över 1200grader, det sprutas i insuget, så man förlorar effekt med samma men spara motorn från mas-ugns efekten
Lustgas hjälper endast om man har obrännt soppa kvar, dvs. svart rök, utan soppa hjälper den inte alls, men man ska vara lite varsam med den gasen, har man fullt ös på gasen och lyfter pedalen så har man rejält stora möjligheter att få "back fire" o insuget sprängt
Motor gasen går att använda som tillägs bränsle (då ska det finnas överskott av syre i motorn), men inte riktigt bra på förkammar motorerna, spikning förekommer med för stor gas mängd.
vatten eller vatten/metanol blir använt enbart till ner kylning inget annat!! Först när avgas tempen börjar bli sky höga, över 1200grader, det sprutas i insuget, så man förlorar effekt med samma men spara motorn från mas-ugns efekten

Lustgas hjälper endast om man har obrännt soppa kvar, dvs. svart rök, utan soppa hjälper den inte alls, men man ska vara lite varsam med den gasen, har man fullt ös på gasen och lyfter pedalen så har man rejält stora möjligheter att få "back fire" o insuget sprängt

Motor gasen går att använda som tillägs bränsle (då ska det finnas överskott av syre i motorn), men inte riktigt bra på förkammar motorerna, spikning förekommer med för stor gas mängd.
"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
Re: Extrainsprutning i dieselmotor? Teorier, bra/idiotiskt?
Har en Ford 4000 traktor som jeg har målt i dynamometer!
Den har jeg ekstra vanninnsprut på. Kjører med ei dyse som fløder 340ccm. Har blandet vann/rødsprit 50/50%.
Målte effekt med og uten extra-sprutet og forskjellen ble hele 10% mer effekt med vann / sprit.
Kan ta med at motoren er en 3,3liters diesel som yter 61hk orginalt.
Påmontert turbo og oppskrudd dieselpumpe. Målt til 107 hk @ 2400 rpm. 400NM

Den har jeg ekstra vanninnsprut på. Kjører med ei dyse som fløder 340ccm. Har blandet vann/rødsprit 50/50%.

Målte effekt med og uten extra-sprutet og forskjellen ble hele 10% mer effekt med vann / sprit.
Kan ta med at motoren er en 3,3liters diesel som yter 61hk orginalt.
Påmontert turbo og oppskrudd dieselpumpe. Målt til 107 hk @ 2400 rpm. 400NM
