Volvo PV 544 1965
Re: Volvo PV 544 1965
Ska du ha flammor så tycker jag att en flamma i stort sett alltid ska sluta med en utåtböj, gillar inte långa "enbenta" flammor heller...men annars så blir placeringen och längden bra sådär
Är grymt svårt att göra dom runda och fina, och sen få det vettigt vid böjar och skarvar
Är grymt svårt att göra dom runda och fina, och sen få det vettigt vid böjar och skarvar
- Jonas gotland
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 50
- Blev medlem: tor maj 17, 2012 7:12 pm
- Ort: visby
Re: Volvo PV 544 1965
Nice med lite oldschool flammor! ett litet tips köp 3Ms fineline eller motsvarande och dra upp linjerna, med dom är det ganska enkelt att få till ett bra flyt i linjerna. ta en titt i senaste gasoline magasin ifall du vill ha lite inspiration, där är det ett riktigt bra reportage om watson mannen bakom "Sjögräs" och "Krabb" flammorna.
Lycka till
/Jonas
Lycka till
/Jonas
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Är inte riktigt säker att jag håller med där, men det är väl en fråga om tycke och smak.Steve skrev:Ska du ha flammor så tycker jag att en flamma i stort sett alltid ska sluta med en utåtböj, gillar inte långa "enbenta" flammor heller...men annars så blir placeringen och längden bra sådär
Är grymt svårt att göra dom runda och fina, och sen få det vettigt vid böjar och skarvar
Dock är ju det här bara en grov skiss på bakplåtspapper och när jag väl drar upp dem kommer det nog läggas lite mer tid på dem.
Precis så jag kommer att göra sedan.Jonas gotland skrev:Nice med lite oldschool flammor! ett litet tips köp 3Ms fineline eller motsvarande och dra upp linjerna, med dom är det ganska enkelt att få till ett bra flyt i linjerna.

Men detta är bara en skiss då det kändes billigare göra så här än att dra om tejpen 1000000 gånger och slänga 1 kilometer av den då den är ganska dyr.
Har redan den tidningen.ta en titt i senaste gasoline magasin ifall du vill ha lite inspiration, där är det ett riktigt bra reportage om watson mannen bakom "Sjögräs" och "Krabb" flammorna.

- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965

Rätt ratt på plats...visst är banjoratten snygg men tycker bara den passar ihop med 444ans bräda. Dessutom är den för stor.

Provisoriska konsoler till stolarna.....


Cortinafästena ombockade för att passa Escortstolarna.

Första konsolen bockad av fyra till framstolarna...lite svetsa och borra kvar och sen är det bara de övriga...

- silversurfaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
- Ort: Ursviken/skellefteå
Re: Volvo PV 544 1965
Cirka årsmodell på stolarna? PV orginal är snygga men går inte sitta i,letat men svårt att hitta så smala säten
PS blir coolt med flammad PV
PS blir coolt med flammad PV

orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
De är från en Escort Mk1 i alla fall, så någon gång mellan 1968 och 1975 lär de ju härstamma från.
Jag har för mig jag fick uppgifter om att de skulle plockats ur en 73a, men kan inte garantera något.
Men inte är det ju något fel på originalstolarna heller tycker jag, men nu hade jag inga fräscha och så råkades jag byta till mig dessa stolar mot en Opelväxellåda så jag tänkte "varför inte?".

Men inte är det ju något fel på originalstolarna heller tycker jag, men nu hade jag inga fräscha och så råkades jag byta till mig dessa stolar mot en Opelväxellåda så jag tänkte "varför inte?".
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965

Tändningslås från Painless inköpt...får hoppas det är något som liknar kvalitet på det också...Hecho en Mexico, jaja. Snyggare än nåt plastigt universaljox från OK eller Biltema iaf.

Konsoler till framstolar klara.

Målat upp stolsfästena.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Känns som att jag har kommit till ett läge då det känns extremt dumt att ha kapital uppbundet i grejer...
Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?
För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.
Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.
Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?
Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?
För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.
Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.
Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo PV 544 1965
sälj av alla andra projekt som står på gårn din.(tycker mig sett ett par)
Sen plöjer du i de stålarna i pv´n
efter detta tar du beslutet om pv´ns framtid.
Sen plöjer du i de stålarna i pv´n
efter detta tar du beslutet om pv´ns framtid.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965
Har rannsakat finanserna lite mer noga och jag har nog råd ha kvar lite nöjen här i livet med, dessutom kan det vara bättre att ha grejer att sälja som en nödraket när det krisar sig på riktigt än att sälja för några sura ören när penningbristen inte är så stor. Så det lutar åt att Volvon stannar...

Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.

Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.

Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.

Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?

Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.

Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.

Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.

Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?
Re: Volvo PV 544 1965
Helt rätt!
Alla orginaldelar är egentligen bara ett utgångsmaterial för vidare bearbetning... annars hade de ju passat direkt, eller hur?
Alla orginaldelar är egentligen bara ett utgångsmaterial för vidare bearbetning... annars hade de ju passat direkt, eller hur?

Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 1965

För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
Re: Volvo PV 544 1965
Gillar stötfångar lösningen. Blir bra.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
- Ort: Uppsala
Re: Volvo PV 544 1965
nice
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo PV 544 1965
Ljuddämparen kommer bli ett störmoment hur än du målar den svart eller så.
Kanske mattsvart med en kromad makaron?
Kanske mattsvart med en kromad makaron?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ