HemmabyggeBänk. diverse pick å pack
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
bygger man bruken som på bilden s¨å räcker det ju med att burken är halvfull, innan den börjar trycka oljan uppåt... den hade garanterat funkat bättre utan det "röret" där inne,
alt ha ett perforerat rör istället
alt ha ett perforerat rör istället
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Man stönar på i garaget som vanligt. Allt som inte kan strula gör det och det är så jäkla tröttsamt. Det enda som jag blivit nöjd med nu det senaste är bromsuppgraderingen i fram. Där blev det 315mm skivor, flyttade ut oken med spacers. Bak fick jag bort gnisslet med lite kopparpasta runt belägget, där det ligger mot oket och kolven inte mot skivan
Klurat ut mitt mysko problem med oljesöl och oljestickan som pluppar ut!! Burken fylls eftersom jag tydligen byggt hela tråget så att nivån måste vara för hög. Veven plaskar för mycket så det trycker ut skum. Skummet fyller snabbt vevhusburken och det vrålöser ut olja överallt. När burken är full så blir det ett litet motstånd för vevhusgaserna att ta sig ut i form av bubblor i hela vevhusventen och då hoppar stickan ur. Detta över tryck va ej ens mätbart med manometer.
Fullösningen för i sommar är: gigantisk vevhusburk (3liter) med lite skvätt skydd invändigt och returpump som trycker tillbaka olja i tråget när motorn går på lite last. Nu när burken inte blir full så kommer det inte ut mycket mer än lite etanolångor
Vinterns lösning på detta vilket förhoppningsvis blir det enda som behöver modifieras... yeah right. Torrsump.





Klurat ut mitt mysko problem med oljesöl och oljestickan som pluppar ut!! Burken fylls eftersom jag tydligen byggt hela tråget så att nivån måste vara för hög. Veven plaskar för mycket så det trycker ut skum. Skummet fyller snabbt vevhusburken och det vrålöser ut olja överallt. När burken är full så blir det ett litet motstånd för vevhusgaserna att ta sig ut i form av bubblor i hela vevhusventen och då hoppar stickan ur. Detta över tryck va ej ens mätbart med manometer.
Fullösningen för i sommar är: gigantisk vevhusburk (3liter) med lite skvätt skydd invändigt och returpump som trycker tillbaka olja i tråget när motorn går på lite last. Nu när burken inte blir full så kommer det inte ut mycket mer än lite etanolångor

Vinterns lösning på detta vilket förhoppningsvis blir det enda som behöver modifieras... yeah right. Torrsump.




Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Det sölar mycket ur vevhuset när det blir mycket effekt.
MAn får trixa som bara den med burkar.
Jag hade lika dant på min 750hk puffra i racebilen.
Med vacumpump och torrsump är problemet ett minne blott
MAn får trixa som bara den med burkar.
Jag hade lika dant på min 750hk puffra i racebilen.
Med vacumpump och torrsump är problemet ett minne blott

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) goa stag i bak, vevhusvent?
Jaja skönt att veta att man inte är ensam om skiten iaf 
Men mycket effekt det vete tusan tycker den är slö som en surhäck. laddar bara 0.9 ännu men. Får hoppas den vaknar nu när jag kanske vågar krana på det skiten är värd och får ställt tändningen lite. Några aningar om lagom tändning vid 100kpa, 200kpa, 300kpa. Högkompad (10.5) turbo E85 Ligger på 16grader vid 200kpa nu..

Men mycket effekt det vete tusan tycker den är slö som en surhäck. laddar bara 0.9 ännu men. Får hoppas den vaknar nu när jag kanske vågar krana på det skiten är värd och får ställt tändningen lite. Några aningar om lagom tändning vid 100kpa, 200kpa, 300kpa. Högkompad (10.5) turbo E85 Ligger på 16grader vid 200kpa nu..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 200sx (rödblock 16v) Goa bromsar! Slö bil..
Min började andas ordentligt vid 700hk, innan det var den faktiskt riktigt tät i motorn.
16grader låter vettigt.
Hur ser kompressormappen ut? vad ger den för luftmängd vid 0,9bar?
16grader låter vettigt.
Hur ser kompressormappen ut? vad ger den för luftmängd vid 0,9bar?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) Goa bromsar! Slö bil..
Alltså vet inte om den andas så mycket, men som sagt plaska runt och skumma massa olja så blir det ju att det åker ut massa olja när man håller lite varv. Tråget är som sagt en aning för grunt så oljan är väldigt nära veven.
Om jag orkat så skulle jag kontrollerat tätheten i cylindrarna på något sätt. Men nu skiter jag nog i det och gasar tills det rasar. Det finns nog fler rödblock att finna fram
Om jag orkat så skulle jag kontrollerat tätheten i cylindrarna på något sätt. Men nu skiter jag nog i det och gasar tills det rasar. Det finns nog fler rödblock att finna fram

Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) mer styrvinkel
Kameran har varit försvunnen nån månad, men nu är vi tillbaka igen. Inget spektakulärt direkt men bilen går åt rätt håll (ibland iaf.) Har alltid tyckt det är för dålig styrkänsla i vagnen.
Nu har jag kortat ner styrarmen på styrspindeln. Flyttade den även för att ta bort ackerman. Kraftigare styrstag införskaffades och förlängning till dessa svarvade brorsan fram. Länkarmen förlängdes 30mm för att få mer frigång innåt för hjulen. Det ser dessutom bättre ut när hjulen sticker ut lite. Valsaren var på besök och manglade mina skärmkanter lite för det skavde en smula där..
Nu fås full styrvinkel efter cirka 1,35 rattvarv. Blev mycket mer samarbetsvillig när det går brett. Dessutom så har servopumpen trimmats så det är lättrattat. Vilket är helt nödvändigt eftersom jag inte gillar gröt.
Funderar på att montera en magnetventil som skickar flödet från servopumpen till behållaren. Det är lite läskigt att köra i högre fart med så rapp styrning. On / off på servon alltså
Vid friskt våldande på varvstopp några kvällar så har servopumps spännaren. (volvo orginal) tröttnat. Ny spännare modell überkraftig har tillverkats. Vill inte har remhopp, servoremmen bor så nära kamremmen...
Har gjort ett mycket vetenskapligt test av svetsbarheten i dom gjutna spindlarna. Svetsade fast ett vanligt plattjärn modell grovt. Monterade hela testjiggen i stora skruvstycket. Lokaliserade största muttersvarven och gjorde ett rejält bryt och kollapstest. Det visar sig att svetsen gav sig i närheten av det vanliga plattjärnet.


Nu har jag kortat ner styrarmen på styrspindeln. Flyttade den även för att ta bort ackerman. Kraftigare styrstag införskaffades och förlängning till dessa svarvade brorsan fram. Länkarmen förlängdes 30mm för att få mer frigång innåt för hjulen. Det ser dessutom bättre ut när hjulen sticker ut lite. Valsaren var på besök och manglade mina skärmkanter lite för det skavde en smula där..
Nu fås full styrvinkel efter cirka 1,35 rattvarv. Blev mycket mer samarbetsvillig när det går brett. Dessutom så har servopumpen trimmats så det är lättrattat. Vilket är helt nödvändigt eftersom jag inte gillar gröt.
Funderar på att montera en magnetventil som skickar flödet från servopumpen till behållaren. Det är lite läskigt att köra i högre fart med så rapp styrning. On / off på servon alltså
Vid friskt våldande på varvstopp några kvällar så har servopumps spännaren. (volvo orginal) tröttnat. Ny spännare modell überkraftig har tillverkats. Vill inte har remhopp, servoremmen bor så nära kamremmen...
Har gjort ett mycket vetenskapligt test av svetsbarheten i dom gjutna spindlarna. Svetsade fast ett vanligt plattjärn modell grovt. Monterade hela testjiggen i stora skruvstycket. Lokaliserade största muttersvarven och gjorde ett rejält bryt och kollapstest. Det visar sig att svetsen gav sig i närheten av det vanliga plattjärnet.


Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: 200sx (rödblock 16v) mer styrvinkel
det är lite vanskligt att svetsa i gjutmaterial , jag skulle inte göra det....
skulle du inte kunna använda uniballs som styrleder istället och flytta in den närmare navet genom att gänga in i godset längre in?? ser ut somd et vore möjligt på bilderna....
skulle du inte kunna använda uniballs som styrleder istället och flytta in den närmare navet genom att gänga in i godset längre in?? ser ut somd et vore möjligt på bilderna....
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) mer styrvinkel
Jo det var min plan från början. Men detta visade sig bli bättre (så länge det inte går sönder) Ska tydligen vara svetsbart enligt massa forum i både usa och australien. Kändes nästan bättre att sätta svetsen i än vanligt bonnjärn. Inte alls som vanligt gjutjärn som ju nästan inte går att svetsa i då det blir sprött "under smältan".
Först så tänkte jag också så att man svetsar inte gjutjärn, speciellt inte på en såpass väsentlig sak.. Men det verkar ju funka
Först så tänkte jag också så att man svetsar inte gjutjärn, speciellt inte på en såpass väsentlig sak.. Men det verkar ju funka
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm
Re: 200sx (rödblock 16v) mer styrvinkel
Det är inte gjutjärn utan gjutstål i spindlarna. Ska tydligen hålla bra om svetsningen är bra utförd.
Du gjorde ordentlig fogberedning hoppas jag så att det inte bara ligger svets i en sträng på utsidan.
Du gjorde ordentlig fogberedning hoppas jag så att det inte bara ligger svets i en sträng på utsidan.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) kusakooski metallretur
Less på skiten, om det inte misständer så läcker det olja eller så är däcken slut eller växellådan ras. Inge ork äre i spisen heller, nada snyyt. usch
Kuusakooski nästa...
Kuusakooski nästa...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) på besök i noreg
Hälsat på grannarna och svinat på deras fina bana rudskogen. Har inga bevis för att jag kört för det är svårt att filma sig själv när man kör.
Bilen funkade när jag fick flyttat oljekylen så den fick lite luft på sig. Körde tills generatorfästet gav upp, det behövs ström för att hålla soppan flödande..
Kul var det och motorn gick som en klocka fast oljetemen var en sväng över 140grader, möjligen lite lagerknack nu men det var det värt. Rätt fascinerad att den inte ramlar i bitar, det har knallat på 1,7bar hela helgen med std sugmotorkolvar och std komp..
Det är inte bara gummirester från mina däck, hela banan är täckt med gummiklägg



Bilen funkade när jag fick flyttat oljekylen så den fick lite luft på sig. Körde tills generatorfästet gav upp, det behövs ström för att hålla soppan flödande..
Kul var det och motorn gick som en klocka fast oljetemen var en sväng över 140grader, möjligen lite lagerknack nu men det var det värt. Rätt fascinerad att den inte ramlar i bitar, det har knallat på 1,7bar hela helgen med std sugmotorkolvar och std komp..
Det är inte bara gummirester från mina däck, hela banan är täckt med gummiklägg



Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: 200sx (rödblock 16v) på besök i noreg
gött.. vilken dag var ni där?
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: 200sx (rödblock 16v) nya planer serieladdning?
plump: Vi var där på fredag och lördag.
Nya planer, mest för att jag varit sugen på något vansinnigt serieladdat länge.
Recept i grova drag:
*rödblock 16v lågkompad 7:1
*liten turba typ 16t / 18t / k24 - förslag? någon som har något liggande?
*större turba, blir nog min bw366 som ändå ligger och har tråkigt
*ladda stora genom lilla, lilla får avgaser efter stora, spjäll i avgassystem för att tvinga igång den lilla
*std kammar och rent idiotiskt mycket laddtryck. Helst 2kg vid 2000 varv för att sedan gå mot 3kg när stora snurran hoppar igång.
*budget torrsump, hemmabyggt av blandad bröte
Motorn som sitter i bilen förpassas till isbilen, borde ju orka sladda lite på vintern
Varför detta skumma koncept då, jo det blir för dyrt med v8. Sen vill jag ha mer vrid tidigare och lite mer effekt än det är i nuläget. Som det är nu finns fullt tryck runt 3500 varv med någon sekunds lagg från stamp på brum pedalen. Vill ha det 1000varv tidigare minst. Sen för att få den orka varva ut så har jag bara ett knep, våldmata med tryck.
Tanken är alltså att bygga en högtrycksmaskin. Inte speciellt flödesvänlig, eller märkvärdig grundmaskin alltså. Det fina med höga tryck är att jag tror det klarar sig med mindre gasspjäll laddrör och plenum samt grenrör och avgas. Nu blir det dubbla avgasrör, ett från varje turbo. Den lilla turbon kommer få 2,25" rätt ner i backen utan dämpare eftersom pulserna måste passera dubbla turbiner tror jag dom är tysta ändå. Vanligt 3" ut från stora snurran. Istället för 4"...
Så ni som orkat skumma igenom tanken kan väl komma med feedback på vad som är seriös tankevurpa och så
Nya planer, mest för att jag varit sugen på något vansinnigt serieladdat länge.
Recept i grova drag:
*rödblock 16v lågkompad 7:1
*liten turba typ 16t / 18t / k24 - förslag? någon som har något liggande?
*större turba, blir nog min bw366 som ändå ligger och har tråkigt
*ladda stora genom lilla, lilla får avgaser efter stora, spjäll i avgassystem för att tvinga igång den lilla
*std kammar och rent idiotiskt mycket laddtryck. Helst 2kg vid 2000 varv för att sedan gå mot 3kg när stora snurran hoppar igång.
*budget torrsump, hemmabyggt av blandad bröte
Motorn som sitter i bilen förpassas till isbilen, borde ju orka sladda lite på vintern

Varför detta skumma koncept då, jo det blir för dyrt med v8. Sen vill jag ha mer vrid tidigare och lite mer effekt än det är i nuläget. Som det är nu finns fullt tryck runt 3500 varv med någon sekunds lagg från stamp på brum pedalen. Vill ha det 1000varv tidigare minst. Sen för att få den orka varva ut så har jag bara ett knep, våldmata med tryck.
Tanken är alltså att bygga en högtrycksmaskin. Inte speciellt flödesvänlig, eller märkvärdig grundmaskin alltså. Det fina med höga tryck är att jag tror det klarar sig med mindre gasspjäll laddrör och plenum samt grenrör och avgas. Nu blir det dubbla avgasrör, ett från varje turbo. Den lilla turbon kommer få 2,25" rätt ner i backen utan dämpare eftersom pulserna måste passera dubbla turbiner tror jag dom är tysta ändå. Vanligt 3" ut från stora snurran. Istället för 4"...
Så ni som orkat skumma igenom tanken kan väl komma med feedback på vad som är seriös tankevurpa och så

Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: 200sx (rödblock 16v) nya planer serieladdning?
De här låter grymmt spännande. Detta måste ju följas.
Sierra "Flygel" T5
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=65819"