farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Vovlo_power_norway
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons apr 29, 2009 8:14 pm

farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av Vovlo_power_norway »

hei har en b230fk 96 med 16V topp og turbo, bremset 495hk,, men har slitt med oljetrykk men fant endelig feilen:) men nå har jeg med 5/40 olje så har jeg 3,5 bar ved 2000rpm. og 7bar ved 5500rpm, og over det så har jeg 8-9 bars trykk,, er dette farlig? eller er det greit,,, dette er med ca 80 graders oljetemp, ved kald motor har jeg 6,5 bar ved 2500rpm, men er en bane bil så den blir altid god varm før den blir tatt i bruk,
spinner det ikke! så prøv igjenn da vell:)
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av Toffe »

Är filtret ett av orginal typ?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av j björk »

Som toffe är inne på, stor risk att skjuta oljefiltret. Har du hydraliska lyftare kvar, så trycker de hårdare på fjädrarna. (mao. lättare ventilsläpp) Om det är b230 underdel, med org. typ av oljepump vill nog gärna tätningen vid röret mellan pump och block glida av.
På b234 med org. pump ökar nog risken för haveri på bult eller drev el dyl. på pumpen.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av caterpillar »

va litt høyt oljetrykk; men er oljetrykket så høyt; er målern korrekt??
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av hauge »

i effekt och temperaturhänseende vill man inte ha för högt oljetryck.

Alltså ram/vevlager går trögare och utvecklar mer värme... det resulterar i minskad effekt och kanske problem med oljetemperatur
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Vovlo_power_norway
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons apr 29, 2009 8:14 pm

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av Vovlo_power_norway »

er b230 under del og 16V topp med mekaniske trykkere,, måleren ska vise sånn ca riktig,, har en mekanisk måler ved turbo og den viser ca 4bar når jeg har 6 bar inne,, ska se og få på en mekanisk måler på blokka og, for og sjekke ut,, men hva synes folket, ska en ta ut pumpa og få ned trykket eller ska en bare prøve og se,, eventuelt fylle tynnere olje? 5-30 foreksempel? sist bane kjøring så holdt olje tempen seg rolig ved 90-100 grader,,, plagan maks hele tiden:)
spinner det ikke! så prøv igjenn da vell:)
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av G-son »

hauge skrev:i effekt och temperaturhänseende vill man inte ha för högt oljetryck.

Alltså ram/vevlager går trögare och utvecklar mer värme... det resulterar i minskad effekt och kanske problem med oljetemperatur
Och att pumpen drar mer effekt för att pumpa med högre tryck är ju en annan detalj.
Vovlo_power_norway
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons apr 29, 2009 8:14 pm

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av Vovlo_power_norway »

ser at i volvo boka så står det også i oljetrykk spec, at det ska være 3-6kilo maks ved 2000 eller 3000rpm, men hvordan er oljetrykket i en fk orginalt?. står den jamt på si 4 helt opp i toppregisteret eller øker trykket gradevis? hva har folket på en b230fk ved 5000rpm foreksempel?
spinner det ikke! så prøv igjenn da vell:)
Användarvisningsbild
Ventilsallad
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis mar 25, 2008 1:48 pm
Ort: Mullsjö/Nordmaling

Re: farlig med for høyt olje trykk? volvo b230fk16VT

Inlägg av Ventilsallad »

Toffe skrev:Är filtret ett av orginal typ?
vid de värdena är det lika med livsfarligt att varva på lite med kall motor om det är ett sketet "orginalfilter" dom ger sig i pressningen och du har olja på golvet/ motorrummet :)
Dola på mest hela tiden
*Vit 242 -76 B230T 250hk
Skriv svar