Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
thedriftking
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tor sep 29, 2011 7:31 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av thedriftking »

Blev pappas svarvjobb bra? :)

Vet du vilken kabel man tar signal till varvräknare på m50 kabelpiskan?
Erik Johansson.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Det har inte hänt mycket med bilen på sista tiden, blev lite akut att såga ner ett gäng träd etc. när det lite hastigt blev bestämt att en skulle komma och grava och chakta en massa.
Det var tungt att leka skogshuggare i solen :doh:

Daniel, jag hade liknande konstruktion förut också.
Men nu ska den utvecklas lite, och förhoppningsvis fungera bättre.
Men det kan ju förstås bli sämre också..

Per, ska se om jag kan hitta sådan strumpa :thumbright:

Lindgren, jag bestämde mig för att köra 1/2" rörgänga istället, då kan man bestämma sedan vad man vill ha:

Bild

Bild

driftking, jag hoppas det. Får se hur det fungerar sedan..
Rören börjar sitta ihop iaf:

Bild

Han som skulle hjälpa mig att slipa rören glömde svara i telefonen, eller på sms den dagen :doh:
Det fick bli svarvat istället, efter en massa fördröjning då jag väntat tills han som skulle slipa skulle ha tid..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Har ingen aning hur bmw:s motorpiska är uppbyggd, om det finns någon standard färg till varvsignal ut el. dyl.
Du kan inte se på någon bil, eller hitta ett kopplingschema eller något sådant?

Prova annars att fråga i motorstyrning här på forumet, är ju en populär motor att stoppa i här och där, någon kanske vet eller har chema.
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av martinssoN »

e30 iståfall pin 9 svart.
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Lite provtryckning:

Bild

En provtryckningsfilm:

Bild

Jag tror nästan jag har ett litet läckage någonstans vid insuget..
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Henka_ »

hmm, ja en liten kanske...
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

Läckagespray är en fin uppfinning också :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Läckagespray, då tänker jag på sådan sörja man kan spruta på för att lokalisera oljeläck?

Hur som, färdiga rör:

Bild

Börjat med stag som ska se till att rören inte kan åka isär:

Bild

Färdiga:

Bild

Monterat:

Bild

Glidytorna smörjda med super duper pasta som skulle tåla drygt 1000 grader. Får se om det är kvar något när man kört..

Sågat ur frontspoilern så den går dit med oljekylaren på plats:

Bild

Lite färg behövdes helt klart på kylaren nu, så det inte skulle se förjäkligt ut:

Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av subw000fer »

j björk skrev:Läckagespray, då tänker jag på sådan sörja man kan spruta på för att lokalisera oljeläck?
Tror han menar sopvatten, spruta på och se var det bubblar :)

Följer varje uppdatering med beundran :thumbright: Var roligt att se den live på gatebil med trots att du hade problem då.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av stecka »

Såpvatten funkar som sagt, annars finns de spray att köpa för luftläkage och dyl..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av larsat »

Om man kör motorn på tomgång kan man ju använda startgas för att upptäcka läckage runt insuget också, ser fint ut hoppas det funkar felfritt nu.
Vad heter super duper pastan? Är det något fett i den eller typ som kopparpasta eller liknande?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jaha, ni menar sådan spray.
Kan för tillfället inte starta, så det blir lite svårt. Tror även anta det blir lurigt att konstatera vart det är under insuget. Men det klart, viss hjälp kan det säkert ge.

Vill man inte ha ont i huvudet resten av dagen kan man ta rengöringsspray istället för läckage/startgas spray.
Det fungerar lika bra, fast utan eter eller vad fanken det är i det andra rävgiftet.

Smörjan heter omega 99, påminner om kopparpasta men är grått.

Tänkte hur svårt kan det vara att hitta ett läckage där det känns att det blåser och har plockat bort kompressorn och plemiumet.
Men det var visst inte helt enkelt :doh:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

Provtrycker du och sprayar med läckagesprayen samtidigt så ser du ju var det bubblar, lättare att hitta åt små läckage så också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Pimpolainen »

hur går det?

8) 8)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Här händer inte mycket :(

Har hållit på och sågat ner träd och tagit hand om, diverse hjälp vid grävning etc.
Det har hållit på från 7-8 på morgonen till 9-10 på kvällen, har varit helt slut sedan och inte fått något gjort knappt :doh:

Har iaf. provtryckt färdigt, blev en specialare för att kunna trycka utan plemium och kompressor:

Bild

Hittade boven, det var det första jag tänkte på:

Bild

Alltså, jag tyckte att det verkade vara nere vid tomgångsmotorn.
Inte just att det skulle vara en slang som delvis glidit av, under klamman.

Den satt lite dumt till, mellan ett vattenrör och blocket. Men jag hade lyckats få ner handen och känna att slangarna verkade hela, och sedan trott att det inte var den.
Ja, tills jag tryckte utan kompressor och plemium då..

Den blev helt enkelt bortrationalised nu, har endå inte fått någon vidare funktion på den.

Det läcker rätt skapligt runt spjällaxeln på bypasspjället också, men det får bli ett senare bekymmer.
Jag var varnad för det, men trodde inte det kunde vara så illa.
Ser ut att sitta fina kapslade lager har jag för mig.

Skruvade ihop rätt mycket igårkväll, slutade vid 19 tiden och hann med några timmar på bilen efter det.
Hann med en provstart, hoppas att jag hinner med att få ihop det sista och provköra ikväll innan det blir för sent.

Imorgon är planen att få ut den till mantorp.
Skriv svar