Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 16/7 Nu på egna ben, nästan ;)

Inlägg av Tegheim »

Ladda upp modellen på grabcad.com :-)

Jag skulle gärna lägga vantarna på den :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF och Sellholms

Inlägg av Tegheim »

Daniel Ireståhl skrev:Den här skönheten trillade in igår, tack Alex och Kalle för att kunna få hem den från andra sidan Atlanten. :)

Bild
Känns riktigt gedigen, ska bli intressant att känna hur den beter sig.
Hur kommer det sig att valet föll på den?
Det fanns tre olika som passar Dana 30 väl, eller är det bara en av dem som går in i 1031-axeln?

http://www.summitracing.com/search/Bran ... toview=SKU
Mooseville Performance
Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Tegheim skrev: Hur kommer det sig att valet föll på den?
Det fanns tre olika som passar Dana 30 väl, eller är det bara en av dem som går in i 1031-axeln?

http://www.summitracing.com/search/Bran ... toview=SKU
Kommer inte riktigt ihåg varför jag valde denna :) är nästan ett år sedan jag köpte den men har faktiskt inte installerat den ännu men ska försöka friska upp mitt minne.

Efter en del efterforskande och läsande på diverse forum fick jag det förstått att det går installera denna diff i både 1030 och 1031 axeln, det som ska skilja är vilken utväxling man har i bakaxeln samt vilken pre-load diffen har. 588 ska passa med numerisk lägre utväxlingar medans 585 ska passa numerisk högre utväxlingar. Jag har dock läst om folk som har installerat 588 i bakaxlar med både låg och hög utväxling så det verkar vara mer en inshimsning fråga. Själv hade jag tänkt köra med 3.54 eller möjligtvis lägre om man kommer över någon till ett hyfsat pris.
Av vad jag kan läsa på informationen så har 584 två carriers medan 588 har tre samt att 584 ska monteras "fram" vilket får mig att misstänka att den är till en Jeep axel men funkar säkerligen i Volvo också. Det står heller inte att 584 är Volvo specifik.

Hoppas detta gav dig lite svar på dina frågor.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Hmm, ja, alltså, Dana 30 är ju Dana 30 :)
Får forska lite i det :)
Mooseville Performance
Bild
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Tegheim skrev:Hmm, ja, alltså, Dana 30 är ju Dana 30 :)
Får forska lite i det :)
Ja, så är det ju. De tre du visade ska ju passa Dana 30 och således i Volvo axeln.
Man kanske kan fråga Bakaxeldelar.se lite snällt, dem borde ha stenkoll på detta då dem säljer just denna diffen.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Det har hänt lite grann i det nya garaget, har packat upp det mesta och fått ordning på sina grejer efter flytten även om det tar lite extra tid att hitta vissa saker bland den nya ordningen :)

Bilen har blivit pallbocksracer igen och jag har rivit ner hela bakvagnen för att börja ombyggnaden av den. Öppnade upp bakaxeln och kunde konstatera att det dessvärre var en 1030 axel, det var väl i och för sig vad jag hade väntat mig på en DL då det inte finns nån extra utrustning på denna bil. Utväxlingen var dock 3.54 vilket var bra. Drog ur drivaxlarna och dem såg mycket bra ut, ser inte ut som förgasarhästarna har våldat dem särskilt mycket. ;)

Bild

Bild

Bild

Tanken var att skaffa sig en 1031 axel men då denna axel var så pass fräsch och i gott skick funderar jag på att använda denna. Hur står sig 1030 mot 1031 egentligen? Det enda som skiljer är ju kronhjulet samt pinjonglagret om jag fattat det rätt, drivaxlar och allt annat är ju samma. Vad man har hört och sett verkar drivaxlarna den svaga länken, inte för att jag kommer köra med någon herrejösses effekt i början men man vill ju inte byta bakaxel bara för att man ökar effekten.

Så hur långt räcker en 1030 axel? Är det en markant skillnad att köra 1031 istället för 1030? Alla synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.

Sen har jag även börjat riva ner fronten och förbereda för att lyfta ur den befintliga motorn, så nu ser bilen ut som ett sönderplockat lik :) Bilen har verkligen klarat sig bra från rost, det enda rost jag hittade var under batterihyllan. En blämma stor som en 1-krona, det var det enda. Så skönt att slippa rostlaga :P

Bild

Bild

Någon som är sugen på att köpa en B21A lite billigt? :)

Har fått en hel del motivation på senare tid så det kommer nog hända en hel del framöver.
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 Update 30/7 Bakaxelmek, 1030 eller 1031?

Inlägg av Tommy^_ »

Jag tycker du kan köra med 1030 axeln. Rasar den så rasar den :) då kanske du har ett par drivaxlar i reserv till nästa bakaxel :)

Fördelen med 1030in är att den finns med många olika utväxlingar om man inte tänkt sig köpa ny eftermarknads utväxling.
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

Det som skiljer är ju större kugg ingrepp på 1031 tror det
Rör sig om nån cm bredare kugg på kronhjul och pinjong men
Har själv kört med svetsdiff på 1030 och ca. 200+hkr och
jag hade inga problem med kronhjul eller pinjong men jag
undrar ju lite hur mycket effekt du tänkt dig och om hur din
kör stil är
För e man fräckast runt korvkiosken och tänkt ta ut 400++hkr
så kanske man ändå skall gå upp till 1031an men skall man ha
den till enbart banräser så kan du gott och väl ha kvar 1030an
Sen undrar man ju lite återigen vad du skall ha för toppfart och
vilken låda du kör på för det e ju det som bestämmer vilken
utväxling som e lämplig finns ganska gott om 3,31 och 3,73
finns väldigt Gott om 3,54 så det finns lite att välja på sen finns
det 3,15 och 3,91 men dom e lite jobbigare att hitta

Med vänlig hälsning,

Robban
sqrewdriver
För mycket laddtryck

Inlägg av sqrewdriver »

Vart finns B21:an?
kan kanske vara lite sugen...
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Tack för kommentarerna, uppskattas oerhört!
Tommy^_ skrev:Jag tycker du kan köra med 1030 axeln. Rasar den så rasar den :) då kanske du har ett par drivaxlar i reserv till nästa bakaxel :)

Fördelen med 1030in är att den finns med många olika utväxlingar om man inte tänkt sig köpa ny eftermarknads utväxling.
Sant, har slagit mig att göra så också men jag vill helst undvika att skaffa ny bakaxel framöver :)
242 skrev:Det som skiljer är ju större kugg ingrepp på 1031 tror det
Rör sig om nån cm bredare kugg på kronhjul och pinjong men
Har själv kört med svetsdiff på 1030 och ca. 200+hkr och
jag hade inga problem med kronhjul eller pinjong men jag
undrar ju lite hur mycket effekt du tänkt dig och om hur din
kör stil är
För e man fräckast runt korvkiosken och tänkt ta ut 400++hkr
så kanske man ändå skall gå upp till 1031an men skall man ha
den till enbart banräser så kan du gott och väl ha kvar 1030an
Sen undrar man ju lite återigen vad du skall ha för toppfart och
vilken låda du kör på för det e ju det som bestämmer vilken
utväxling som e lämplig finns ganska gott om 3,31 och 3,73
finns väldigt Gott om 3,54 så det finns lite att välja på sen finns
det 3,15 och 3,91 men dom e lite jobbigare att hitta

Med vänlig hälsning,

Robban
Till en början kommer jag köra motorn så likt original så mycket som möjligt så effekten kommer landa omkring 200hk/270nm. Så till det tror jag att 1030 kommer klara sig. Tanken är att framöver bygga en turbomaskin som då kan lämna det dubbla kanske? Det beror ju helt på körstil också som du nämner, en 1030 skulle säkert klara av den dubbla effekten om man har en lugn körstil. Men om man vänder på det, kommer en 1031 klara av den dubbla effekten med en aggresiv körstil? Om den inte gör det kanske man ska titta på nåt värre på en gång.

Topphastigheten känns inte särskilt viktigt och avgörande, men med den tänkta setupen (däck, fälgar, växellåda, varvstopp osv.) så kommer topphastigheten ligga på knappt 240 km/h. Det som känns betydligt viktigare är att momentkurvan passar med växellådan och bakaxelns utväxlingar.
Det är lätt att sitta och räkna på papper men det kommer vara känslan som kommer styra i slutändan :) man får helt enkelt prova sig fram vad som passar en själv bäst.
sqrewdriver skrev:Vart finns B21:an?
kan kanske vara lite sugen...
Den finns i Lindome, ett par mil söder om Göteborg. Kommer förmodligen vara ute ur bilen inom ett par veckor, så snart jag får tag på en motorlyft.
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck

Inlägg av Tommy^_ »

Jag rasade min 1031 förra våren och slängde dit en 1030 jag hade liggandes. Svetsade diffen och körde väldigt hårt med bilen resten av säsongen. Någon effekt vet jag inte, men laddade 2bar och varvade 8000rpm. När jag rev bilen på hösten så hade pinjonglagringen tagit stryk men med tanke på hur jag körde så tycker jag det är klart godkänt :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Det låter som 1030 tål en hel del stryk ändå, om jag inte hittar en 1031 i närheten som är i hyfsat skick kör jag på den axeln jag har.

Ställde mig vid svarven idag, efter 5-6 timmar hade dessa trillat ur. Det är alla kragbussningar till bakre hjulupphängningen förutom de nedre infästningarna i bakaxeln. Blir några stycken när det ska göras två till varje infästning och det är nio infästnigar. Riktigt tråkigt göra men skönt att det har blivit gjort. Av bara farten blev det en för mycket så nu har jag en i reserv :P

Bild

Passar fint

Bild

Förfinade reaktionsstagen och styrstaginfästningen till främre hjulupphängningen, blev säkerligen flera gram lättare :) i alla fall ett renare utseende.

Bild
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av OlssonmaskiN »

Jag bara älskar ditt hantverk! Keep up.
sqrewdriver
För mycket laddtryck

Inlägg av sqrewdriver »

Daniel Ireståhl skrev:Den finns i Lindome, ett par mil söder om Göteborg. Kommer förmodligen vara ute ur bilen inom ett par veckor, så snart jag får tag på en motorlyft.

Ok, känns nästan lite långt, bor i uppsala så det är en bit att åka :doh: jaja bygget ser bra ut i övrigt btw, intressant läsning.

Och 1030:ian kommer nog hålla bra, som sagt fördelen är en massa tillgängliga utväxlingar orginal,
har själv åkt med 300hk 2säsonger på en sån, håller bra så länge det inte studsar..
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

Jag tycker det är enklare att hitta 1031 axlar än 1030. 1031 sitter ju i alla 240is efter -86
Skriv svar