Eaton M45
Eaton M45
Är det någon med stora vackra kunskaper om kompressormatning här?
Jag köpte en M45 då en kompressor som suttit på en stor mercamotor kändes som den skulle räcka till min lilla Honda,
men kan jag ha varit ute och cyklat?
Jag är helt novis på detta, förstår knappt nånting av överladdning.
Motorn är en D16Z6, alltså en Honda singelkam (men ändå fyrventilsteknik) 1.6L på 125hk.
Jag tänkte att det bör ju gå att plocka ut 200hk med relativt enkla medel, kanske absolut enklast att låta kompet vara,
och tuna in den på lite värre soppa? Många i staterna verkar köra högkomp på sina Hondamotorer med kompressor,
detta verkar helt bakvänt enligt mig men någon nisse med B16 plockade ut långt över 300hk ur en B16 med M62 och 12:1 i komp.
Många säger dock att 0.8 bar är max på M45, sen övervarvar man den.
Visst, 0.8 bar räcker ju en bit, men sen säger folk att denna kompressor dör ut vid 6000 varv vid dessa laddtryck?
Det blir ju lite si och så, dem som kan Honda vet ju att dessa motorer fortsätter och varvar tills man släpper gasen,
eller något malplacerat varvstopp hoppar in.
Jag vill ju att kompressorn ska ladda på till varvstoppet på bilen såklart,
vart det ligger minns jag inte i skrivande stund men skulle gissa på 7200.
Sen kommer nästa bekymmer, välja kam. Eller är det mindre ide att ens byta kam när jag har 3-stegs VTEC?
Hur räknar man på såna här saker?
Har inte lyckats hitta någon info, bara skit i stil med "En kompressor komprimerar luft", jo tack jag vet.
Är det någon som direkt tror att M45 är för liten för mig?
Jag köpte en M45 då en kompressor som suttit på en stor mercamotor kändes som den skulle räcka till min lilla Honda,
men kan jag ha varit ute och cyklat?
Jag är helt novis på detta, förstår knappt nånting av överladdning.
Motorn är en D16Z6, alltså en Honda singelkam (men ändå fyrventilsteknik) 1.6L på 125hk.
Jag tänkte att det bör ju gå att plocka ut 200hk med relativt enkla medel, kanske absolut enklast att låta kompet vara,
och tuna in den på lite värre soppa? Många i staterna verkar köra högkomp på sina Hondamotorer med kompressor,
detta verkar helt bakvänt enligt mig men någon nisse med B16 plockade ut långt över 300hk ur en B16 med M62 och 12:1 i komp.
Många säger dock att 0.8 bar är max på M45, sen övervarvar man den.
Visst, 0.8 bar räcker ju en bit, men sen säger folk att denna kompressor dör ut vid 6000 varv vid dessa laddtryck?
Det blir ju lite si och så, dem som kan Honda vet ju att dessa motorer fortsätter och varvar tills man släpper gasen,
eller något malplacerat varvstopp hoppar in.
Jag vill ju att kompressorn ska ladda på till varvstoppet på bilen såklart,
vart det ligger minns jag inte i skrivande stund men skulle gissa på 7200.
Sen kommer nästa bekymmer, välja kam. Eller är det mindre ide att ens byta kam när jag har 3-stegs VTEC?
Hur räknar man på såna här saker?
Har inte lyckats hitta någon info, bara skit i stil med "En kompressor komprimerar luft", jo tack jag vet.
Är det någon som direkt tror att M45 är för liten för mig?
Re: Eaton M45
Mini Cooper s har 1.6 och merca motorerna 1.8 lit med m45 så till 175-230 standardhästar används den
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Re: Eaton M45
kolla in lite på eatons hemsida kanske? http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... PCT_221788" onclick="window.open(this.href);return false;
0,75L luft/varv flyttar den och max 15500 varv på kompressorn sen är det bara att räkna.
Jag har själv en sån liggandes som ska på min diesel motor (vw 1.9TDI) nån gång framöver för att få mer effekt på botten.
mvh Jonas
0,75L luft/varv flyttar den och max 15500 varv på kompressorn sen är det bara att räkna.
Jag har själv en sån liggandes som ska på min diesel motor (vw 1.9TDI) nån gång framöver för att få mer effekt på botten.
mvh Jonas
Re: Eaton M45
Och min satt på SLK 230 Kompressor vilken har en 2.3L motor på 200hk, vilket inte heller säger mig mycket om huruvida den duger till att plocka ut effekt högre upp i registret.jol skrev:Mini Cooper s har 1.6 och merca motorerna 1.8 lit med m45 så till 175-230 standardhästar används den
Re: Eaton M45
Jag har kollat på deras hemsida ja och det säger mig ingenting.Lunkan skrev:kolla in lite på eatons hemsida kanske? http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServ ... PCT_221788" onclick="window.open(this.href);return false;
0,75L luft/varv flyttar den och max 15500 varv på kompressorn sen är det bara att räkna.
Jag har själv en sån liggandes som ska på min diesel motor (vw 1.9TDI) nån gång framöver för att få mer effekt på botten.
mvh Jonas
0,75L luft per varv och max 15500 varv, okej? Betyder det att den pumpar på max effekt vid 7200 varv så det funkar i min applikation? Jag frågade även efter hur man räknade ut sånt här för jag kan inte.
Jag antar att man ska dela max varv eller nåt med remskivans storlek eller nånting.. Hur, ja säg det.
Re: Eaton M45
Jag vill inte tracka/trycka ner dig men:
De frågeställningar du gör/ställer tyder på att du behöver ta det lugnt ett tag o läsa på lite mer, så att du kommer att förstå vad du gör.
"0,75L luft per varv och max 15500 varv, okej? Betyder det att den pumpar på max effekt vid 7200 varv så det funkar i min applikation?"
- Förstår inte frågan riktigt, men i grova drag: Du räknar ut luftbehovet på din motor vid på ett varv genom att ta motorns slagvolym och dela det med två eftersom det är en fyrtaktare. Dvs har du en 1,6 liters motor så förbrukar den 0,8 liter per varv. Sedan får du ta hänsyn till motorn volymetriska verkningsgrad, då den i verkligheten inte kommer att vilja suga i sig 0,8 liter per varv, utan kanske 85-90% av det. Så säg att motorn kommer att vilja ha runt 0,7 liter/varv utan överladdning.
Du vet hur mycket kompressorn pumpar/varv. Du bestämmer vilket laddförhållande du vill ha och väljer utväxlingen till kompressorn efter det.
Då hamnar man i närheten av det laddtryck man tänkt sig.
Skall man ha mer exakt får man ta hänsyn till att luften vill öka i volym när den komprimeras pga att en sådan kompressor inte har så bra verkningsgrad
De frågeställningar du gör/ställer tyder på att du behöver ta det lugnt ett tag o läsa på lite mer, så att du kommer att förstå vad du gör.
"0,75L luft per varv och max 15500 varv, okej? Betyder det att den pumpar på max effekt vid 7200 varv så det funkar i min applikation?"
- Förstår inte frågan riktigt, men i grova drag: Du räknar ut luftbehovet på din motor vid på ett varv genom att ta motorns slagvolym och dela det med två eftersom det är en fyrtaktare. Dvs har du en 1,6 liters motor så förbrukar den 0,8 liter per varv. Sedan får du ta hänsyn till motorn volymetriska verkningsgrad, då den i verkligheten inte kommer att vilja suga i sig 0,8 liter per varv, utan kanske 85-90% av det. Så säg att motorn kommer att vilja ha runt 0,7 liter/varv utan överladdning.
Du vet hur mycket kompressorn pumpar/varv. Du bestämmer vilket laddförhållande du vill ha och väljer utväxlingen till kompressorn efter det.
Då hamnar man i närheten av det laddtryck man tänkt sig.
Skall man ha mer exakt får man ta hänsyn till att luften vill öka i volym när den komprimeras pga att en sådan kompressor inte har så bra verkningsgrad
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Eaton M45
Nejdå ingen fara, det är bra att vara tydlig 
Jag vet, har inte så jättestor koll på överladd, generellt verkar turbo enklare men jag brukar sällan ta den enkla vägen,
brukar lära mig under tiden jag plockar ihop något.
Tar det lugnt gör jag helt klart, då jag planerar att köra motorn som den är en säsong.
Ville bara starta en undersökning hur jag ska göra framöver.
Näe vad jag menade var att det som stod på hemsidan inte riktigt gav svar på frågan.
Tack för infon, luftmängden motorn vill ha, är det på något vis kopplat till hur högt upp effekten hamnar?
För som med alla modifikationer hamnar ju max effekt nånstans i registret, och jag vill gärna att max effekt hamnar precis innan varvstoppet,
så att inte kompressorn "dör ut" och effekten hamnar längre ner och är mindre än den skulle vara med en större kompressor som orkar ladda högre upp i registret.
Förstår inte helt din förklaring dock.
Om motorn vill ha 0.7 liter per varv utan överladdning, hur åstadkommer man det?
Är det bara att matcha mängden luft kompressorn pumpar vid ett visst varvtal vid vad motorn önskar vid samma varvtal?
Hur räknar jag ut vad kompressorn pumpar vid ett visst varvtal? För på Eatons hemsida finns en graf,
den kan ju omöjligen gälla om jag kör med något annat än original remhjul.
Har fått för mig att motorerna som kompressorn sitter på ser 0.5 bar eller dylikt, så ett mindre hjul kommer det väl bli,
vilket hjul jag behöver för vilket ladd vet jag,
och även att max på dessa kompressorer är 0.8 bar.
Du säger att man räknar på luftbehovet genom att räkna med motorns slagvolym,
har inte kompressionen och dylikt något med detta att göra eller är det bara hur hårt motorn får jobba om man säger så?

Jag vet, har inte så jättestor koll på överladd, generellt verkar turbo enklare men jag brukar sällan ta den enkla vägen,
brukar lära mig under tiden jag plockar ihop något.
Tar det lugnt gör jag helt klart, då jag planerar att köra motorn som den är en säsong.
Ville bara starta en undersökning hur jag ska göra framöver.
Näe vad jag menade var att det som stod på hemsidan inte riktigt gav svar på frågan.
Tack för infon, luftmängden motorn vill ha, är det på något vis kopplat till hur högt upp effekten hamnar?
För som med alla modifikationer hamnar ju max effekt nånstans i registret, och jag vill gärna att max effekt hamnar precis innan varvstoppet,
så att inte kompressorn "dör ut" och effekten hamnar längre ner och är mindre än den skulle vara med en större kompressor som orkar ladda högre upp i registret.
Förstår inte helt din förklaring dock.
Om motorn vill ha 0.7 liter per varv utan överladdning, hur åstadkommer man det?
Är det bara att matcha mängden luft kompressorn pumpar vid ett visst varvtal vid vad motorn önskar vid samma varvtal?
Hur räknar jag ut vad kompressorn pumpar vid ett visst varvtal? För på Eatons hemsida finns en graf,
den kan ju omöjligen gälla om jag kör med något annat än original remhjul.
Har fått för mig att motorerna som kompressorn sitter på ser 0.5 bar eller dylikt, så ett mindre hjul kommer det väl bli,
vilket hjul jag behöver för vilket ladd vet jag,
och även att max på dessa kompressorer är 0.8 bar.
Du säger att man räknar på luftbehovet genom att räkna med motorns slagvolym,
har inte kompressionen och dylikt något med detta att göra eller är det bara hur hårt motorn får jobba om man säger så?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Re: Eaton M45
Om din motor vill ha 0,7liter per varv som sugmotor och säg att vi vill ladda ca. 1bars överladdning på den motorn så behöver kompressorn pumpa 1,4liter per motorvarv
Uträkning:
motorn luftsbehov vid önskat laddtryck per varv / kompressorns luftpumpningskappasitet per varv = utväxlingen i remdrivningen. 1,4/0,75=1,87
Alltså om motorn snurrar 1varv så ska kompressorn snurra 1,87varv.
MEN detta är inte hela sanningen då laddtrycket troligen kommer att bli lägre än 1bar p.g.a. att kompressorns verkningsgrad inte är jätte hög mm. så jag tippar på att du får ca 0,8bars laddtryck, och komihåg att laddtrycket kommer att variera över varvtalsregistret beroende på att motorns fyllnadsgrad varierar med varvtalet.
/Jonas
Uträkning:
motorn luftsbehov vid önskat laddtryck per varv / kompressorns luftpumpningskappasitet per varv = utväxlingen i remdrivningen. 1,4/0,75=1,87
Alltså om motorn snurrar 1varv så ska kompressorn snurra 1,87varv.
MEN detta är inte hela sanningen då laddtrycket troligen kommer att bli lägre än 1bar p.g.a. att kompressorns verkningsgrad inte är jätte hög mm. så jag tippar på att du får ca 0,8bars laddtryck, och komihåg att laddtrycket kommer att variera över varvtalsregistret beroende på att motorns fyllnadsgrad varierar med varvtalet.
/Jonas
Re: Eaton M45
Wow, det här går inte in för fem öre på mig..
Hur kom du fram till att 0.7 bar + 1 bars laddtryck blir att kompressorn måste pumpa 1.4 liter?
Jag kan inte ladda mer än 0.8 bar med M45 då det sägs vara max.
Det jag fått hört är att allt över 0.8 bar innebär onödig värmeutveckling utan att ge nämnvärt mer effekt.
Lär man sig något grundligare om detta i A. Graham Bell's Forced induction tuning?
Känns som det är en bok jag kan behöva plocka upp.
Kan verkligen inte koppla hur jag ska räkna ut om kompressorn duger till mina behov.
Tji fick man för att man försöker sätta sig ner och lära sig hur man ska göra för att få ut max,
istället för att hänga på ett Jackson racing kit och hoppas på effekt
Hur kom du fram till att 0.7 bar + 1 bars laddtryck blir att kompressorn måste pumpa 1.4 liter?
Jag kan inte ladda mer än 0.8 bar med M45 då det sägs vara max.
Det jag fått hört är att allt över 0.8 bar innebär onödig värmeutveckling utan att ge nämnvärt mer effekt.
Lär man sig något grundligare om detta i A. Graham Bell's Forced induction tuning?
Känns som det är en bok jag kan behöva plocka upp.
Kan verkligen inte koppla hur jag ska räkna ut om kompressorn duger till mina behov.
Tji fick man för att man försöker sätta sig ner och lära sig hur man ska göra för att få ut max,
istället för att hänga på ett Jackson racing kit och hoppas på effekt

Re: Eaton M45
Eller denna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0837601681" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Re: Eaton M45
jo vi har ju ett lufttryck (atmosfärstrycket) på ungefär 1bar som din sugmotor ser och vill ha 0,7liter/varv.
Vill du sedan överladda din motor med 1bars tryck så blir det atmosfärstryck + laddtryck = trycket motorn ser, 1bar + 1bar = 2bar.
Alltså för att uppnå 2bar absoluttryck så behöver vi dubblera mängden luft från 1bar = 0,7 x 2 = 1,4liter.
Hoppas du förstår bättre nu.
mvh Jonas
Vill du sedan överladda din motor med 1bars tryck så blir det atmosfärstryck + laddtryck = trycket motorn ser, 1bar + 1bar = 2bar.
Alltså för att uppnå 2bar absoluttryck så behöver vi dubblera mängden luft från 1bar = 0,7 x 2 = 1,4liter.
Hoppas du förstår bättre nu.
mvh Jonas
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Re: Eaton M45
Mozz: Jo det funkar.
7500*(motorremskiva/kompressorremskiva)=kompressornsvarvtal
/Jonas
7500*(motorremskiva/kompressorremskiva)=kompressornsvarvtal
/Jonas