Pitebo's 02:a SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

grenröret är gjort av 44,2x2 och bygger liksom WG-lösningen på principen att utnyttja pulsenergin så mkt som möjligt för att kunna åka med stor turbin för att hålla mottrycket nere utan att tappa respons...

Kommer troligen att bli bromsning i vinter, isf ska ev lite olika laddare testas, om nu skiten håller ihop dvs....
Bjarne...
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 27, 2006 4:43 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Bjarne... »

Hur går det i garaget? byggt färdigt insug osv?
Björn Forsberg
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

det har stått rätt så stilla ett tag, men hjulhus och allt i bakvagnen är helt färdigsvetsat, ska målas och monteras upp, sen återstår lite svetsjobb på insug och grenrör, men inga stora grejer kvar. Största jobbet som återstår är nog sprängskydd över koppling+fångstringar...

bottendelen är ihopmonterad och toppen väntar på nya vippor, ska nog inhandla en ny intercooler också, kanske tar och bänkar motorn på jobbet om jag får ihop den snart....
Bjarne...
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 27, 2006 4:43 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Bjarne... »

låter bra, ska du köra nu till våren?

skulle vara skoj att se den motorn och den turbon i bänken, får kanske ta och komma förbi och kolla :wink:

//Brandman-wannabe
Björn Forsberg
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ja, tanken är att jag ska köra EDPS och vårtävlingen, om jag inte haft en massa tid över och hunnit skrota motorn i bänken innan :D skulle vara kul att bromsa lite olika turbos och se vad som verkar mest lovande... får se vad som händer, ställning till bänken håller iaf på att tillverkas....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:ja, tanken är att jag ska köra EDPS och vårtävlingen, om jag inte haft en massa tid över och hunnit skrota motorn i bänken innan :D skulle vara kul att bromsa lite olika turbos och se vad som verkar mest lovande... får se vad som händer, ställning till bänken håller iaf på att tillverkas....
kul att se vad ni kommer fram till, jag och peter med gula bmw har köpt på oss typ alla kombinationer av HX50 som skall provas på hans BMW och lite på B20 min.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

låter intressant, får väl ta och höra av mig om det blir nån bromsning innan sommaren, kanske kan komma upp med några laddare, det vi har att prova nu är min hx52:a och en schwitser S3B, samt även en hx50 med rätt stort avgashus, minns ej exakt vilket dock... min gissning är att 52.an min med #16 avgashus kan bli lite trång på avgas, men återstår att se.... ev finns en hx55:a med 66mm impeller att testa oxå, men då behövs en adapter till grenröret...... skulle vara intressant att göra en seriös utvärdering i bänk med olika laddare och grenrörslängder, men det sliter på grejerna och tar tid ju=(
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Blir det standardvippor eller provar du stålvipporna som Bosse tagit fram :?:
Vet att dom kört fram några extra åt varvar galningar :lol: Dom siktar väl på 10000rpm/min eller nått sånt 8)
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

visste inte att bosse tagit fram vippor, men har billetvippor i stål på g från annan tillverkare om de nu någonsin blir färdiga..... har du bosses nr? har tappat bort det tyvärr.....
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

skickat pm
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Hur går det, hinner du färdigt till EDPS?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Det kommer tyvärr att bli tight till edps=( har lackat bilen invändigt och gjort klart alugolvet i skuffen, sen är bakvagnen målad och klar, nya feta frambromsar är på plats(296mm ventilerade skivor med volvo 4kolvsok) toppen är äntligen färdig, kommer att bli orginalvippor än så länge, har svetsat ihop en downpipe i 3.5" rostfritt oxå. Det som återstår är intercooler och insug.... jag kommer nog att prioritera bromsning av motorn och att få allt som jag vill ha det ist för att stressa ihop bilen till helgen.......
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Det är ingen ide att stressa.. Blir kul att få se den rulla i sommar efter alla ombyggnationer.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:Det kommer tyvärr att bli tight till edps=( har lackat bilen invändigt och gjort klart alugolvet i skuffen, sen är bakvagnen målad och klar, nya feta frambromsar är på plats(296mm ventilerade skivor med volvo 4kolvsok) toppen är äntligen färdig, kommer att bli orginalvippor än så länge, har svetsat ihop en downpipe i 3.5" rostfritt oxå. Det som återstår är intercooler och insug.... jag kommer nog att prioritera bromsning av motorn och att få allt som jag vill ha det ist för att stressa ihop bilen till helgen.......

vad fick du för fart i toppen?
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

ärligt talat så vet jag inte riktigt, blev lite less på toppen, portade hål upp mot ventilerna, så fick hålla på och svetsa i en vecka innan det blev tätt, men sist jag mätte var det 217 in och 170ut, men är rätt övertygad om att den flödar över 220 och 180 nu, arean var nog för liten innan... smackade i ventilerna och vipporna i går, ska gå ut och fräsa lite i kolvarna nu, sen ska jag dra ihop eländet så jag kan bygga klart intercoolern och plenumet, sen är det startklart....
Skriv svar