
Svarvade synkringar i M45. Varför?
Svarvade synkringar i M45. Varför?
Av vilken anledning svarvar man synkringarna i en växellåda? Håller det bättre? Svårare att missa växlarna? Har en folkracebil med detta och när man lägger i ettan klingar det till så där gött som om det vore rakskurna drev
. Någon som kan något om detta?

Mattias Nyman
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Är det inte så att man tar bort varannan kugg på synkringarna för att göra en "fattigmansdogbox"? Håller bättre gör det knappast i längden. 

- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
de är bättre o ta bort dom helt.. hade så i min 2150rc bil. de fungerar kanon.. samma mostånd på varje växel
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Tack för svaren. Annander<<Är det avsevärt kortare livslängd på en låda utan jämfört med synkringar???
Mattias Nyman
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Blir det mer lättväxlat när man tar bort dem? Kanske vore något att testa på isbilen.
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Jag upplever det som att det är svårare att missa en växel men att man får växla brutalare
.

Mattias Nyman
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
livslängden vet jag inte.. fick tipset av jerry på vide bilservice han gick igenom en låda åt mig o tog bort synkringarna..
jag tycker de blir mer lätt växlat.. bara man växlar bestämt.. med förstärkt kuliss riktiga sellholms bussningar till spakställ o spak o stålspak då är de mumma =)
bussningarna kostar inte mycket löst hos sellholm de gör susen mot orginal som glappar cm vis..
största skillnaden som jag ser de att de är alltid samma motstånd när man växlar.. med slitna synkringar kan de motståndet variera och synkringarna kan spricka o gå sönder så växeln inte går i..
de blir helt enkelt mindre saker som kan gå sönder i lådan.. funkar grymt bra i en tävlings bil.. men till gatbil vet jag inte..
jag tycker de blir mer lätt växlat.. bara man växlar bestämt.. med förstärkt kuliss riktiga sellholms bussningar till spakställ o spak o stålspak då är de mumma =)
bussningarna kostar inte mycket löst hos sellholm de gör susen mot orginal som glappar cm vis..
största skillnaden som jag ser de att de är alltid samma motstånd när man växlar.. med slitna synkringar kan de motståndet variera och synkringarna kan spricka o gå sönder så växeln inte går i..
de blir helt enkelt mindre saker som kan gå sönder i lådan.. funkar grymt bra i en tävlings bil.. men till gatbil vet jag inte..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Någon som sitter på en sprängskiss till m45 eller har en länk?=
Dänniz 073-8447664
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Någon som sitter på en sprängskiss till m45 eller har en länk?=
Dänniz 073-8447664
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Man tar bort synkarna och sedan tar bort varannan tand på växeldreven samt i växelhylsan (den runda som går över drevet) då har man en sk crash box. Lättare att få i växlarna vid snabba växlingar.
Niko Rissanen
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Vad kan man vänta sig för livslängd på drev och synkhylsor i en crashbox?
(är det något som kan vara id'e att göra på en dyrare låda)
Kör man med dålig synkring så det skrapar tar det ju inga tider att köra ner grejerna menar jag..
Men det kanske blir helt annorlunda om man tar bort varannan tand.
(är det något som kan vara id'e att göra på en dyrare låda)
Kör man med dålig synkring så det skrapar tar det ju inga tider att köra ner grejerna menar jag..
Men det kanske blir helt annorlunda om man tar bort varannan tand.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
Hur blir det vid motorbroms/pådrag med varannan tand borta?
Borde ju glappa fram o tillbaks med hårda slag som följd???
Borde ju glappa fram o tillbaks med hårda slag som följd???
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Svarvade synkringar i M45. Varför?
ja,det blir frigång i lådan om man tar bort varannan kugge! men en liten varning,
det finns synknav med ojämt antal kuggar då blir det inte så bra!
/F
det finns synknav med ojämt antal kuggar då blir det inte så bra!

/F