Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Brandt
Forumsberoende

Re: Bmw E30 m73b54 v12 twinturbo

Inlägg av Brandt »

Håller också med om kopplingen. Funkar inte en 765 och 4/6 puckad sinter? Bör skona lådan en del även fast jag inte tror att lådan lär hålla så länge bakom 12an. Ska själv köra med en 530d låda bakom min m73b54 även fast den är kraftigare är jag lite orolig hur den ska klara 700-1000nm..
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

okej ja de vara snabba och raka svar de gillar jag ;)
fick faktiskt precis samma svar av en annan kille här på förumet som kör 8or på strippen med sin bmw och som dödat ett antal lådor så jag får väl ge mig då ;) och 765 plattan höll inte enligt han då han kört sönder 3 st på 3 raka tävlingar
men de var attans synd för de var jävligt rätt kurs på den 3 skiviga tiltonkopplingen

är de nån annan koppling än ppf 2 skiviga med rallylammeller som gäller eller får man bita i de sura äpplet å hosta upp 10400 kr

satt å sökte till 4 i morse efter ford 8,8 tums axeln med 4,10 i utväxling men den axeln verkar inte gå uppbringa utan de finns bara 3,73 som lägsta utväxling på sveriges skrotar
däremot finns 4,10 till fords 7,5 tums axel men då kommer de spruta kronhjul och grejer så de altenativet är uteslutet
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

vad är anledningen till varför den tre skiviga inte funkar?
Är den svårslirad?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

4.10:1 och ZF så varvar den typ 7000 i 200 på femman, tror nog att du vill ha nåt i närheten av 3:1
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Okej Steve de stämmer nog så då kanske den går ca 250 med 3.55 , frågan är bara hur de blir sen med höga dragracingslicks för jag ska bygga på samma koncept som Ivars vita e30 där man har väldigt kort axel till dragracing och ca 13cm spaces till gatfälgarna . Ja kaddetten jag undrar lite samma sak men jag förmodar att den 3 skiviga nyper ungefär samma som om man pillar in en stång i cyckelhjulet i full fart och den 2 skiviga slirar till precis de lilla som behövs för att dreven inte ska hålla .de jag sen funderar på är hur noga centrerade dessa lådor med 3 skivig koppling har varit , kan de bli så att en 2 skivig koppling är skonsammare mot en låda som inte är 100 centrerad gämfört med en 3 skivig och att de igentligen är de som avlivar lådorna , Fredrik tiger som kör supertationell kör med BMW låda och 3 skivig koppling och de håller då skitbra trotts 450 hk och slicks men då vet jag inte innehållet i den lådan och jag tror de är en m3 låda , jag ska ringa och kolla upp de nu , jag vet dock att han slirar en hel del på kopplingen i starten och kopplingen är ganska kortlivat pga värmen som blir då
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Tiger kör nån specisllåda från England tydligen så glöm de jag skrev , han har kört Volvos doggboxlåda tidigare men dom höll inte
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänker lite så att juh fler puckar på samma fjäderkraft borde bli mera lättslirat.
Men de kanske ökat på fjäderkraften?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag kör treskivigt med strypning. När den är kall är den ok att slira iväg på, släpper man fort hugger det fort.. Men strypningen skonar en del i mitt fall så den inte går tillbaka så fort.
Men när den är varm hugger den som fanken..

Har hört lite olika om den 2 skiviga:
Den är lösningen på alla problem.
Tja, blir väl lite mjukare.
Håller inte, så fort den blir lite sliten börjar den slira.

Det sista påståendet ser väl ut att ha stöd av diagrammet på tiltons hemsida om man kollar på den värsta modellen.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Det är väl olika material i puckarna som är skillnaden?
Förutom att det är 2 tjocka lameller istället för3 tunna då förstås..
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jag har läst din tråd miljoner gånger j Björk å jag måste säga att du gjort ett imponerande bygge minst sagt ;) ja detta kopplingsproblem var nästan större än vad jag förutspådde , jag kanske skulle ha kollat vad killen i Norge med sin v12 turbo åker med för koppling , de är ju inte så kul att köpa en 2 skivig koppling å så håller den inte så länge men samtidigt är de ju inte så kul om 3 skiviga äter lådor , att kopplingen är lite svårstartad med gör inte så mycke men de får inte slira på full gas
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Har nu läst säkert 30 olika trådar på olika forum om tilton 2 och 3 skiviga kopplingar och de är så grymt blandade åsikter så jag vet snart fram å bak på mig själv , vissa har kört 8,5 sekunder på strippen å aldrig haft ett problem å andra har knappt tagit sig ut från garaget innan hela drivlinan separerat i 2000 delar verkar de som , jag har ju skaffat en reserv tds låda och hämtade den 3 skiviga tiltonkopplingen ikväll så nu kör vi på receptet , testa å se vad som händer , de går ju annars göra om den 3 skiviga kopplingen till en 2 skivig å montera rallylameller som de då fint kallas , har även beställt en plåt 30 mm tjock i ett bra svänghjulsmatrial så de å svetsa lådan blir veckans projekt att lösa så jag får börja montera motor å låda och se hur mycke jag måste kapa ur för att få plats
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Ta kontakt med tilton själva och se vad dem säger..

100ggr bättre än att lita på vad som skrivs på forumen.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Ja de skulle jag ju kunna göra Erikjakan men jag tror samtidigt inte att tilton säger att deras koppling är en drivlinedödare utan dess like , hur fungerar en sådan dära strypning , sitter den på oljeledningen mellan huvudcylindern och koplingscylindern och är de nå man kan tillverka själv , den kostar nämligen 2 papp så de var lite saftigt , jag gissar ju att de är nån slagt strypt backventil som gör att koplingscylindern släpper sakta men ändå går att frikoppla fort eller ?? Jag funderar även på bygga om kopplingsarmen inne i lådan om de nu går köra med den så man inte måste köpa ett hydrauliskt urtrampningslager , men går de bygga om armen så borde de gå ändra om inre kulan som kopplingsarmen ligger mot och flytta den närmare centrum på lådan , då får man inte lika känslig av och på läge och enda nackdelen är väl att man kanske måste trampa pedalen lite gjupare men den blir ju även mer lätt trampad , vad tror ni om mina idéer ??
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

BMW har dem originalmonterade

http://www.zeckhausen.com/cdv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Strandberg
Alfa kombi
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag kör med en stryp-backventil till hydraulik från hydroscand.
Den släpper alltså igenom när man trycker ner, och stryper returen.

Men om det är bättre eller sämre än tiltonventil vet jag inte..
Skriv svar