Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jäklar vad du shortshiftade!! Kommer gå mkt fortare sen :headbang:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Tackar så mycket Tommy,
Det är inget att tveka på laddar man inte på i starten så vet man ju inte hur det fungerar
iväg ;) tunar man in den för mes start så blir det ju fel sen när man laddar på.

Vi kör 2bar 6800rpm i starten

Ja vi hoppas det lite för lite effekt än men vi ska ladda på mer nu till tierp.

Ska försöka lägga upp en bild på kurvan sen har inte nån på mobilen eller datorn jag sitter vid nu.

Tack micke :)
vi la i för lite is andra vändan och då blev det varmt vid mål.
Så vi måste hitta rätt med mängden att stoppa i.

Ja Fredde syns rätt bra på filmen och i loggen :P tror ja växla under 7000rpm både 1-2 och 2-3 :doh: sen växla jag på 8700 och 8500. så borde kunna gå lite fortare :D
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Richard »

Riktigt fränt att det gick såpass bra på första körningen...
Den där bilen kan bli riktigt giftig när allt börjar vara optimalt inställt. :thumbright:
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av johan johansson »

Det är sådana shortshiftningar som spräcker volvoblock :hihi:
volvo pv 53 16v
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av sleeper pv »

Kul Roger och Jouni att det funkar :thumbright: . Lite rutin på körning och ekipaget så kommer det gå FORT :twisted:

Grattis!

//Freddan.
Jouni
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jouni »

Eftersom det inte blev någon körning på Tierp så plågade vi bilen på bänken lite mera.
Resultatet blev 812HK på hjulen vid 2,5 bar ladd. Tyvärr tog det slut på turbo efter detta :( så uppdatering är på gång.
Motoreffekten borde ligga en bit över 900HK vilket inte är så illa på en 2L motor. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

haha skönt att få reagera av sig lite på bilen lite då det inte vart nått race. bra effekt helt klart!
vi sa det på vägen hem också, vi lyfter över motorn i bänken nästa helg typ och kör den med exakt de inställningarna vi hade där i regnet i tierp så får vi ungefär en indikation på hur fort det hade gått om det hadde blivit bra väder :hihi:

låt oss höra lite detaljer om bromsningen. hur såg registret ut, tändning, lamda, laddtrycks kurva och hur såg avgastrycket ut mm?

mvh jens
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Jo var ju kul att få göra nått med bilen men man blev ju inte nå mindre kör sugen nu tyvärr :P

Angående bromsningen så låste jag upp den på 4500rpm och då ger den 0,2bar i ladd.
Ger överladd redan vid 3000rpm fullt tryck vid 6500-6750rpm.
effekten håller i sig bra till 9000rpm max vid ca: 8600rpm men avgasmotrycket skenar i väg på varv annars skulle den nog hålla ut längre.
2,8bar mottryck vid 9000rpm med 2,5bar i ladd. Så det ska åtgärdas.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok vad var det för mått på den turbon? och vad det twin entry avgas hus eller?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

76in 75.8 ut har jag för mig det va. twin entry men ganska litet ar. så tror vi ska
prova ett större till att börja med då borde vi åtminstone hamna på 1:1 i mellan ladd och avgas mottryck.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det låter lite litet där på avgassidan.

svåra grejor och inte enkelt att förutspå eller förstå för nån men med en lite större turbin hjuls dim så borde får du en gynnsammare ut växling i mellen turbin hjulet och kompressor hjulet men man ska snacka stora dimetern också på de båda. sen har vingarnas antal och utformning och typ 100andra saker säkert betydelse också :)

i ett test jag gjorde på min motor i bänken mellan en turbo med ungefär samma dim in och ut som hade ca 2-5% lägre avgastryck än laddtryck gick jag upp i dim på avgasturbinen och med ett exakt lika tidigt laddtryck så fick jag ett mycket lägre avgastryck ca 15-20% lägre än laddtrycket. samtidigt vart jag belönad av 7% högre effekt i slutändan på samma laddtryck. alla tester gjordes på ett par dagar med liak grejor i övrigt.
mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

såg på FB att du bromsat 890WHP/2.6bar :thumbright:
så svårt att gå in i detaljer där tycker jag bland "vanliga" människor tycker jag så jag frågar här där det är fullt normalt att snacka konstiga nördiga turbo grejor som om det va det viktigaste i hela värden :lol:


om det inte är helt hemlighets stämplat, vad grejar ni med där på Motor nord? trolleri ? :)


större turbo och en annan laddluft kylare?

0.1 bar mer laddtryck och 80 hk mer än förra bromsningen om jag förstår rätt?

vart avgastrycket lägre nu?

vilken insugnings temp?

mvh jensa
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av RoGGaH »

Nu va du snabb Jens :D
Skulle precis till att uppdatera här också.

Nä inte är vi så hemliga av oss.

Som sagt gjort lite ändringar. Vi bytte bort torris ic,n då det för besvärligt att hålla på
med på tävlingarna. Så jag svetsade ihop en väl tilltagen luft/luft ic ist.

Sen har vi bytt avgashus på turbon till ett större.
Och utan att ändra nått i mappen lämna den nu 890whp och kolla de loggen i sprutet nu och den ladda
2,52bar som mest om man ska va noga.

Så 80hk till på stort set samma tryck :thumbright:

Bild
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Martin H »

:thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21741
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Competion DT/A Monte Carlo

Inlägg av Jens Gustavsson »

härligt!

hur mycket sjönk avgas trycket ungefär?
Skriv svar