
Competion DT/A Monte Carlo 7,79 283kmh Billet block!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Jäklar vad du shortshiftade!! Kommer gå mkt fortare sen 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Tackar så mycket Tommy,
Det är inget att tveka på laddar man inte på i starten så vet man ju inte hur det fungerar
iväg
tunar man in den för mes start så blir det ju fel sen när man laddar på.
Vi kör 2bar 6800rpm i starten
Ja vi hoppas det lite för lite effekt än men vi ska ladda på mer nu till tierp.
Ska försöka lägga upp en bild på kurvan sen har inte nån på mobilen eller datorn jag sitter vid nu.
Tack micke
vi la i för lite is andra vändan och då blev det varmt vid mål.
Så vi måste hitta rätt med mängden att stoppa i.
Ja Fredde syns rätt bra på filmen och i loggen
tror ja växla under 7000rpm både 1-2 och 2-3
sen växla jag på 8700 och 8500. så borde kunna gå lite fortare 
Det är inget att tveka på laddar man inte på i starten så vet man ju inte hur det fungerar
iväg

Vi kör 2bar 6800rpm i starten
Ja vi hoppas det lite för lite effekt än men vi ska ladda på mer nu till tierp.
Ska försöka lägga upp en bild på kurvan sen har inte nån på mobilen eller datorn jag sitter vid nu.
Tack micke

vi la i för lite is andra vändan och då blev det varmt vid mål.
Så vi måste hitta rätt med mängden att stoppa i.
Ja Fredde syns rätt bra på filmen och i loggen



MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Riktigt fränt att det gick såpass bra på första körningen...
Den där bilen kan bli riktigt giftig när allt börjar vara optimalt inställt.
Den där bilen kan bli riktigt giftig när allt börjar vara optimalt inställt.

- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Det är sådana shortshiftningar som spräcker volvoblock 

volvo pv 53 16v
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Kul Roger och Jouni att det funkar
. Lite rutin på körning och ekipaget så kommer det gå FORT
Grattis!
//Freddan.


Grattis!
//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: fre mar 28, 2008 8:39 am
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Eftersom det inte blev någon körning på Tierp så plågade vi bilen på bänken lite mera.
Resultatet blev 812HK på hjulen vid 2,5 bar ladd. Tyvärr tog det slut på turbo efter detta
så uppdatering är på gång.
Motoreffekten borde ligga en bit över 900HK vilket inte är så illa på en 2L motor.
Resultatet blev 812HK på hjulen vid 2,5 bar ladd. Tyvärr tog det slut på turbo efter detta

Motoreffekten borde ligga en bit över 900HK vilket inte är så illa på en 2L motor.

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
haha skönt att få reagera av sig lite på bilen lite då det inte vart nått race. bra effekt helt klart!
vi sa det på vägen hem också, vi lyfter över motorn i bänken nästa helg typ och kör den med exakt de inställningarna vi hade där i regnet i tierp så får vi ungefär en indikation på hur fort det hade gått om det hadde blivit bra väder
låt oss höra lite detaljer om bromsningen. hur såg registret ut, tändning, lamda, laddtrycks kurva och hur såg avgastrycket ut mm?
mvh jens
vi sa det på vägen hem också, vi lyfter över motorn i bänken nästa helg typ och kör den med exakt de inställningarna vi hade där i regnet i tierp så får vi ungefär en indikation på hur fort det hade gått om det hadde blivit bra väder

låt oss höra lite detaljer om bromsningen. hur såg registret ut, tändning, lamda, laddtrycks kurva och hur såg avgastrycket ut mm?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Jo var ju kul att få göra nått med bilen men man blev ju inte nå mindre kör sugen nu tyvärr 
Angående bromsningen så låste jag upp den på 4500rpm och då ger den 0,2bar i ladd.
Ger överladd redan vid 3000rpm fullt tryck vid 6500-6750rpm.
effekten håller i sig bra till 9000rpm max vid ca: 8600rpm men avgasmotrycket skenar i väg på varv annars skulle den nog hålla ut längre.
2,8bar mottryck vid 9000rpm med 2,5bar i ladd. Så det ska åtgärdas.

Angående bromsningen så låste jag upp den på 4500rpm och då ger den 0,2bar i ladd.
Ger överladd redan vid 3000rpm fullt tryck vid 6500-6750rpm.
effekten håller i sig bra till 9000rpm max vid ca: 8600rpm men avgasmotrycket skenar i väg på varv annars skulle den nog hålla ut längre.
2,8bar mottryck vid 9000rpm med 2,5bar i ladd. Så det ska åtgärdas.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
ok vad var det för mått på den turbon? och vad det twin entry avgas hus eller?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Competion DT/A Monte Carlo
76in 75.8 ut har jag för mig det va. twin entry men ganska litet ar. så tror vi ska
prova ett större till att börja med då borde vi åtminstone hamna på 1:1 i mellan ladd och avgas mottryck.
prova ett större till att börja med då borde vi åtminstone hamna på 1:1 i mellan ladd och avgas mottryck.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
jo det låter lite litet där på avgassidan.
svåra grejor och inte enkelt att förutspå eller förstå för nån men med en lite större turbin hjuls dim så borde får du en gynnsammare ut växling i mellen turbin hjulet och kompressor hjulet men man ska snacka stora dimetern också på de båda. sen har vingarnas antal och utformning och typ 100andra saker säkert betydelse också
i ett test jag gjorde på min motor i bänken mellan en turbo med ungefär samma dim in och ut som hade ca 2-5% lägre avgastryck än laddtryck gick jag upp i dim på avgasturbinen och med ett exakt lika tidigt laddtryck så fick jag ett mycket lägre avgastryck ca 15-20% lägre än laddtrycket. samtidigt vart jag belönad av 7% högre effekt i slutändan på samma laddtryck. alla tester gjordes på ett par dagar med liak grejor i övrigt.
mvh jens
svåra grejor och inte enkelt att förutspå eller förstå för nån men med en lite större turbin hjuls dim så borde får du en gynnsammare ut växling i mellen turbin hjulet och kompressor hjulet men man ska snacka stora dimetern också på de båda. sen har vingarnas antal och utformning och typ 100andra saker säkert betydelse också

i ett test jag gjorde på min motor i bänken mellan en turbo med ungefär samma dim in och ut som hade ca 2-5% lägre avgastryck än laddtryck gick jag upp i dim på avgasturbinen och med ett exakt lika tidigt laddtryck så fick jag ett mycket lägre avgastryck ca 15-20% lägre än laddtrycket. samtidigt vart jag belönad av 7% högre effekt i slutändan på samma laddtryck. alla tester gjordes på ett par dagar med liak grejor i övrigt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
såg på FB att du bromsat 890WHP/2.6bar
så svårt att gå in i detaljer där tycker jag bland "vanliga" människor tycker jag så jag frågar här där det är fullt normalt att snacka konstiga nördiga turbo grejor som om det va det viktigaste i hela värden
om det inte är helt hemlighets stämplat, vad grejar ni med där på Motor nord? trolleri ?
större turbo och en annan laddluft kylare?
0.1 bar mer laddtryck och 80 hk mer än förra bromsningen om jag förstår rätt?
vart avgastrycket lägre nu?
vilken insugnings temp?
mvh jensa

så svårt att gå in i detaljer där tycker jag bland "vanliga" människor tycker jag så jag frågar här där det är fullt normalt att snacka konstiga nördiga turbo grejor som om det va det viktigaste i hela värden

om det inte är helt hemlighets stämplat, vad grejar ni med där på Motor nord? trolleri ?

större turbo och en annan laddluft kylare?
0.1 bar mer laddtryck och 80 hk mer än förra bromsningen om jag förstår rätt?
vart avgastrycket lägre nu?
vilken insugnings temp?
mvh jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Competion DT/A Monte Carlo
Nu va du snabb Jens 
Skulle precis till att uppdatera här också.
Nä inte är vi så hemliga av oss.
Som sagt gjort lite ändringar. Vi bytte bort torris ic,n då det för besvärligt att hålla på
med på tävlingarna. Så jag svetsade ihop en väl tilltagen luft/luft ic ist.
Sen har vi bytt avgashus på turbon till ett större.
Och utan att ändra nått i mappen lämna den nu 890whp och kolla de loggen i sprutet nu och den ladda
2,52bar som mest om man ska va noga.
Så 80hk till på stort set samma tryck


Skulle precis till att uppdatera här också.
Nä inte är vi så hemliga av oss.
Som sagt gjort lite ändringar. Vi bytte bort torris ic,n då det för besvärligt att hålla på
med på tävlingarna. Så jag svetsade ihop en väl tilltagen luft/luft ic ist.
Sen har vi bytt avgashus på turbon till ett större.
Och utan att ändra nått i mappen lämna den nu 890whp och kolla de loggen i sprutet nu och den ladda
2,52bar som mest om man ska va noga.
Så 80hk till på stort set samma tryck


MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21741
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Competion DT/A Monte Carlo
härligt!
hur mycket sjönk avgas trycket ungefär?
hur mycket sjönk avgas trycket ungefär?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/