Vipec fixat!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Vipec fixat!

Inlägg av 242 t5 »

Fixat! :thumbright:
Senast redigerad av 242 t5 den tor aug 23, 2012 9:59 pm, redigerad totalt 2 gång.
Gerhard
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön sep 02, 2007 12:25 pm

Re: problem vipec v.44

Inlägg av Gerhard »

Är det inte hallgivare till kamen?
Tre polig kontakt tyder på att den skall ha matning.
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: problem vipec v.44

Inlägg av 242 t5 »

Helt ny kam och vev givare! Ingen kontakt!! Måste vara nått fel
På vägen,vilket ja inte tror heller! Bara riva och kolla igenom..
JÖRGEN.G
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: ons aug 20, 2008 11:27 pm
Ort: NORRTÄLJE

Re: problem vipec v.44

Inlägg av JÖRGEN.G »

Hej! Kam givare volvo vit 4-5-6 gamla modellen -98. stift1=jord (-) stift2=signal (drar mot jord annars flytande=eventuellt behov av pullup) och stift3= +12v (funkar med 5v)

m.v.h JG
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: problem vipec v.44

Inlägg av 242 t5 »

Tack för det Jörgen.g! uppstart ikväll då! :)
242 t5
För mycket laddtryck
Inlägg: 283
Blev medlem: sön apr 30, 2006 1:38 pm
Ort: Älvsbyn

Re: problem vipec v.44

Inlägg av 242 t5 »

Nån som kör vipec v44 på sin volvo 5a eller 6a! Får nämligen ingen signal till kamgivaren!
Till vevgivaren har jag! Skulle vilja veta vila inställningar ja ska gå på!

Trigger 2 typ (optical/hall) (Reluctor) ?

Trigger 2 filtering (level1 low) (level 2) (level 3) (Level 4 High) ?

Trigger 2 Pullupp (On) (off) ?

Trigg 2 Edge (Rising) (Falling) ?

Syng mode (None) (Crank pulse 1x) (Cam pulse 1x) (Cam level) ?

Står just nu på!

1.optical/hall
2.Level 2
3.ON
4.Rising
5.Cam pulse 1x
Sute
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tor aug 18, 2011 1:13 pm

Re: Problem vipec v.44 (Kamgivare)

Inlägg av Sute »

Vipec's trigger setting can be quite triggy. Settings in my V40 with V88 are the following:

Trigger 2 Type: Optical / Hall
Trigger 2 Filtering: Level 1 (Low)
Trigger 2 Pullup: On
Trigger 2 Edge: Falling
Sync Mode: Cam Level

I'd like to remain you that Sync Mode is subject to the trigger choice. I have a "half moon" 180 degrees trigger on the cam, which means the signal is high for 360 degrees and low for the 360 degrees. Cam Level as sync mode should also be accompanied with a multiple trigger on the crank, such as 60-2, like I have. Please also notice that trigger offset must be correct to get the sync mode working properly. I have a 265 as trigger offset with my set up. You might have it otherwise, since the trigger offset is calculated as a relationship between crank and cam position.

Hope this helps.. :wink:
Skriv svar