el-vattenpump, BRA och BILLIG

Diskussioner för erfaret folk
PerAage
Forumsberoende

el-vattenpump, BRA och BILLIG

Inlägg av PerAage »

Ja, nu är vi på gång igjen, och den här gången har vi hittat lite kyl-problemer på Volvo Dragsteren, och funderar på å montera en ägnat el vattenpump i tillegg till den originala.
Den måste vara mycket billigare än en Davies Craig pump (utan kontroller kommer dom på typ 3500,- tullat inn, med kontroller blir det typ 4500-5000,-)
Pumpen behöver å tåla 120-130 grader.
Den måste leverera kring 20-60 l/min (med 80 l/min kan den kyla motoren helt ensam, men en mindre pump vil fungera mycket bra som "tillskots" pump till originala pumpen.)

Har sökt etter shurflo eller flojet-pump som kan tänkas fungera, men dom klarar som mäst 85 grader Celcius, och det kjänns inte ut som lönt å prova på en sådan.
Biltemas pumpar,¨25-987 vatten/dieselpump klarar för lite flöde och enligt Biltema 37 grader, även om folk brukar den som oljaretur från turbos
25-9753 impellerpumperna flödar upp mot 35 l/min, men man vet inte om dom tål varmt vatten..
Några erfarenheter?
Annars är alla ideer välkomna.
Vi har inte budget kvar till sånna här grejor, och som med allt annat söker vi absolut billigsta, men bästa kvalité.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: el-vattenpump, BRA och BILLIG

Inlägg av Erik Persson »

Jag vet att man brukar använda elektriska vattenpumpar från Volvo 440/460 bland annat i folkrace. Kanske det kan vara något att kolla på? Jag har ingen aning om kapacitet men de borde ju klara miljön i alla fall.
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Är du säcker på at dom har el-vattenpump? Vad jag vet har dom bara el-styrservo? :shock:
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en orginal pump ska ju klara av jobbet tycker jag.

ni får inte luft i toppen då ni har kylaren så lågt?

flödar kyl fläckten riktigt bra?

har ni en sån där riktig pump med pumphjul eller har ni en såndär med stansat plåt hjul?

hur är drevningen ändrad imot originalet?

om ni behöver en liten tillskotts pump så fins de på skroten i -90 talare och nyare tyska bilar ofta till värme paketet.

men det är inte sprikor eller toppackningen som läcker ut luft i kylsystemet?

blir det tryck i systemet direkt du hård gasar även då motorn är hyffsat kall?
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

en orginal pump ska ju klara av jobbet tycker jag.

ni får inte luft i toppen då ni har kylaren så lågt?

flödar kyl fläckten riktigt bra?

har ni en sån där riktig pump med pumphjul eller har ni en såndär med stansat plåt hjul?

hur är drevningen ändrad imot originalet?

om ni behöver en liten tillskotts pump så fins de på skroten i -90 talare och nyare tyska bilar ofta till värme paketet.

men det är inte sprikor eller toppackningen som läcker ut luft i kylsystemet?

blir det tryck i systemet direkt du hård gasar även då motorn är hyffsat kall?
Vi har lyftat kylaren högre än för, men ja toppen är ju liksom lite över kylaren.
Vi har haft problem med luft i toppen förut, men nu verkar det som at det inte kyler godt nok och at vattnet blir till steam. Därför vi blåste kylslangen i Piteå och sprack blocket, samt at vi har blåst kylslangar i Fällfors också.
Vi åker dubbla Biltema kylfläkter, och dom är ju inte dom bästa, men kylaren är kall efter en utblåsning, dvs at övre del av kylvattnet har fördampat bort, medan det fortfarande finns vatten längre ner, men pumpen kommer knapt nok åt det. En av anledningarna till at pumpar bör vara lägsta punkten....
Pumpen är från KGEtrimning, och har gjutet hjul, inte plåt. Borde fungera bra, kjänns inte sämre än original (eller original finns vel inte numér)

Vevhjulet är mindre, så at generatoren presis tål 8000varv på motoren. Ser at på under 2500varv kyler inte pumpen bra, man måste över. Temperaturen går dessutom ner över strippen, men så rakt i taket när man kliver av gasen.

Skal kolla loggen på kylvattentemperaturen över mål på ena repan, för då blåste den lill-slangen över mål enligt film vi har.

Tillskottspumper på Mercedes och BMW är ju inte stora, och finns för å "hjälpa" hovudpumpen, på samma sätt som en tankpump i bränsletanken på en Volvo 240. :?
Trycket kommer med värme, dvs inte tryck alls före det kokar. Vi kjör trycklöst, och vi ser at den inte trycker ur före temperaturen har passerat 100 grader och det kokar. I garaget har vi transbrake'at utan kylarlock, och det kommer inte kompressionstryck eller turbotryck i systemet vad vi kan se...
Vi skal titta lite närmare över kylsystemet nu. Kylvatten bara i toppen ställer ju endel krav till resten av kylsystemet. Vi har inte kappat mässingröret i topplocket, men det beror på at vi hälst vill ha jämn temperatur på alla förbränningsrum (det blir det ju aldrig dog..) men det blir i alla fall sämre om man kappar av röret där bak. Bättre kylning, men varmt för några sylindrar..

En idé är å borra hålen större till cylinder 2 och 3 , och montera extra vattenpump som pressar inn bak i toppen. Då kyler ju 2'an och 3'an sämst och måste borras lite.... I första omgån tror jag det blir en till pump som leder inn kylvatten bak på topplocket..

Jag tror problemet uppstod också för at den på racet i hälgen gick magert på transbrake upp mot 1,2bar, med typ 36-38 grader tänning som värst. Det skal en helt del tänning och relativt mager map till för å varva upp converteren, även med converterdump. På det värsta gick den med AFR 0,92 på ca 1 bar. Den har gått lite magert för på transbrake, men nu var det värre. Den går magert från 0,3 bar till typ 1 bar, jag skal fixa. Troligt går motoren så magert at den inte vil ta sej.

Med converterdump klarade den å stalla converteren på 5500varv på 1 bar, dvs converterdumpen funkar till en viss gräns och vi har en supertight converter som börjar strula även med converterdump. Nästa blir väl lustgas för å stalla snabbt. Som det är nu stallar den bra på startlinjen när oljan i lådan är varm, men i burnouten kan jag stå 20s på 2700 varv för det tar sej, dvs det tar sej när växellådsoljan börjar bli mycket varm. Om vi skal till Tierp, tror jag inte starteren även låter oss stå så länge. I värsta fall blir man stannad och måste trilla till sidan.

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Fredrik.A
Lite mer laddtryck

Inlägg av Fredrik.A »

skulle inte en sådan här modell fungera?

Bild

finns hos
http://www.tgmotor.com/kylning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

eller så får man tälja lite i vedboden
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sån motor pumpar svin sakta :thumbdown:

jag tror ni har tre problem........

1 största problemet är att ni behöver en riktig fläkt såna små kina fläktar är kass :thumbdown: köp en orginal fläkt från en skrot med rätt kåpa till kylaren så blir det en jäkla skillnad.

2 byt till en orginal rem skiva på vevaxeln.

3 sätt dit en extra avluftning till toppen sen bygg ett expansions kärl med dubbla slangar typ som till en 240 eller 940.
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Jag tror inte det, det beror på motoren...
Vi har faktisk ett liknande patent liggande från när dragsteren gick med sugmotor.
Det man kan säja är at det nog funkar oansätt effekt på en sugmotor, men den funkar ju inte bättre än originala pumpen med en fläktrem.

Nu kommer nog flera å säja at jag borde komma ihåg at en vattenpump på konstant varv är nånting annat än en pump med fläktrem, och ni har rätt, men skal el-motor-patentet fungera måste den gå med "rätt" hastighet.

Jag har tänkt å hitta fram den el-motoren vi har (troligen från USA nån gång på 80-talet) och montera en orignal vattenpump på en alu-skiva, och prova ett sådant patent som ekstern pump...Vad jag kommer ihåg stannar man relativt lätt en sådan motor med handen....och temperaturen gick en hel del ner när vi byte till fläktrem, men jag vil inte tala ondt om tgmotors el-pumpdrivning som du visar bild på. Det kan mycket vel vara at den motoren funkar mycket bättre än den vi har liggande...

Hadde varit kul å montera en sådan och prova hur många liter/minut pumpen flödar respektivt varv....
Enligt Janne Lundin skal originalpumpen hålla mycket långt...

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Jens, jag tror du har mycket rätt i expansionskar med dubbla slangar a la 240.

Vi borde ha kåpa till kylaren. Vi ser dog at temperaturen sjunker rejält när vi startar dom 2 fläkterna....

Originala remskivan går inte då generatoren är presis drevat för 8200varv som den är nu enligt leverantörens specificationer. Dessutom har vi triggerhjulet och remskivan i ett och det har funkat mycket bra.
Nu kan det ju hända at det räcker å stramma justerskruven till generatoren då denna hadde ramlat lös på racet........ :doh:

Och vi har funderat på extra avluftning från topplocket då bakre del av toppen är typ 12cm högre än framre del....

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende

Inlägg av PerAage »

Vet nån hur många liter/minut en original pump klarar av?
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!

Inlägg av T-27 »

Har inte provat denna modell själv men har en Meziere blockmonterad modell på min som funkar bra :)

http://www.summitracing.com/parts/MEZ-WP136S/" onclick="window.open(this.href);return false; Pris 219 $$$

Vet en som tagit hem och sålt till några rallycrossåkare

Annars har ju Johnson många olika Cirkulationspumpar vet dock ej hur priserna är
http://www.johnson-pump.com/JPMarine/pr ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

MVH Mats
Bild
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

endel audi vw har returpump til varmeapp.. fx audi 100/200, vw t4 etc...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Har ni orginal remskiva på pumpen? 740-940turbo har ju lite mindre remskiva där, en sån kanske hjälper lite!?
Tror också ni måste ha vatten över motorn för att slippa luftfickor.
Det går inte att sätta dit en extra större remskiva (utanpå den lilla till generatorn) på veven?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

PerAage skrev:Är du säcker på at dom har el-vattenpump? Vad jag vet har dom bara el-styrservo? :shock:
MVH
Per-Åge Nygård
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =118105103
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Kör du trycklöst eller såg jag fel? Det är garanterat felet i så fall.

Bildas det ånga så trycker den bort vattnet och kylning uteblir helt och då förvärras ångbildningen. eller nåt sånt va?
ck alls före det kokar. Vi kjör trycklöst, och vi ser at den inte tryc
hittade denna:
Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar