Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Dajb
Lite mer laddtryck

Re: Bmw E30 m73b54 v12 twinturbo

Inlägg av Dajb »

Köp den 3 skiviga och köp strypventilen
Det har funkat för många i många år, det man ska tänka på är att inte koppla upp den på en pro mod burn på 3an typ, det är då lådorna flyger i bitar
starterna kommer man ju aldrig ifrån, men den bör hålla med lite flex i resten av drivlinan så som sviktstålsaxlar och kanske en hardy?
sen är det bra mycket vettigare om man ska bara åka rakt fram att åka drag slicks med lågt däcktryck som sviktar det med istället för någon street drag däck som inte sviktar något nämnvärt

Lycka till!
Coolt bygge som fan

Mvh
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

hejsan alla och tack för dom bra tipsen och intressant läsning angående strypventilerna som tydligen sitter orginal på vissa bmw

ja nu blir de den 3 skiviga titonkopplingen så får vi se hur de funkar
jag läste igår på facebook att ivar med vita e30n och 1000 hjulhästar har inte knäckt en enda låda på hela sommar med sin 2 skiviga koppling med rallylammeller så de vore nog igentligen bästa vägen att gå men de finns ju möjlighet att uppdatera vid senare tillfälle om detta inte funkar med den 3 skiviga

har även mailat en del med mattias och snacka om utmärkt service och beskrivning på saker och ting så nästa vecka ska jag beställa vems via honom med bosh wastefirespolar och lamda så då borde motorstyrningen och tändning vara löst ;)

håller just nu på svarva en hel del grejer och försäker vänja mig vid svarven som jag köpte med i garageaffären och vi har inte rikigt kommit överens ännu men de går i alla fall framåt

svarvade i alla fall en hubb till vevaxeln med en rör och med presspassning som ska styra mot växellådans utgående rör , alltså röret urtrampningslagret vilar mot , kollade upp med indikatorklocka så de inte kastade och 1 tiondel längst ut på röret måste vara godkännt , nu ska man ju inte mäta så hära igentligen men då de är alublock på motorn så blev detta lösningen och de gick mäta utan problem bara man var försiktig när man snurrade motorn
Bild

provmonterar lådan i hubben och de kommer bli kanonbra , nu ser man även varför jag måste ha en stor alu bit som ska svetsat på lådan för jag vill inte bygga ca 7mm runt hela lådsvepena med svets för att få de att passa ihop
Bild
så här ser orginal flexplatta ut och denna sida ska anligga mot lilla svänghjulet som håller på svarvas fram
Bild
här ser man nya mini-svänghjulet på 220mm som jag håller på svarva fram , nu vet jag att de är många som inte tycker de hära är så bra ide med både flexplatta och minisvänghjul men vevaxeln sitter med 9 bultar och orginal sitter de dubbelmonterat så turbinen har en lös skiva den sitter utanför startkransen och då håller ju , nu blir ju självklart mitt svänghjul ca 10 mm tjockare vid anläggningsytan mot veven så jag kommer behöva längre bultar men sen ska även flexplattan och svänghulet upp i en delningsbord i en fräs så jag även kan göra 6 st exakt fördelade hål så startkransen och minisvänghjulet bultas ihop längst ut på minisvänghjulets yta
kanske lite krångligt förklarat men när de är klart förstår man nog bättre, och sen ska självklart ett rejält sprängskydd monteras runt växellådan
Bild

lådan skulle ju vara svetsad redan förra veckan på broders jobb men så länge han har semester verkar de vara omöjligt att få han att röra ett finger men innan helgen måste de vara löst
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Så kör jag typ på racebilen. Mycket grejer blir det men det fungerar bra bara man är riktigt noga när man bearbetar alla hål. Sen ett par stift är att rekomendera:)
Skall du öppna motorn nått?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Hejsan Tommy :) okej ja de känns ju skönt att de finns fler som har denna lösning och att de fungerar ;) jag tänkte låna hem en magnetborr och borra in några extra stift i svänghjulet och flexplattan och har man en magnetborr så borde borrhålet bli rakt också vilket jag har svårt å få med borrflugan tyvärr , motorn blir helt oöppnad tills dess att någonting går sönder i alla fall , vevstakarna hära är ju i kass kvalité och man knäcker dom nästan över knät om man vill ,men dom verkar ju palla enormt mycke inne i själva motorn , v8an alltså m60 och m62 har samma kassa stakar men även där håller dom ju bra vilket jag själv inte förstår varför, för sätter man staken i tex ett skruvstäd och ger den en smäll så går staken helt enkelt av pga dålig kvalla men så länge Lill ändan å storända håller sams inne i motorn så är jag nöjd ;) kommer ha varvstoppet på 7000 som original är och teoretiskt sett borde den ge 652 hk på ett bar plus lite till kanske då den är på 326 original med kassa grenrör och kattar mm , åkte till en kompis som hade en 525 tds motor i delar och snodde svänghjulsbultar och centrum lagret i vevaxeln till lådan och bultarna har samma gäng som v12 visade sig och de var presspassning på lagret i v12 veven så de tackar jag och bockar för till BMW teknikerna som inte valt en miljon olika lager ;)
uhamn-racing
För mycket laddtryck

Inlägg av uhamn-racing »

staken är sintrad och inte gjord för smällar från sidan, gjorde ett helt ovetenskapligt test för ett gäng år sen med stor hydralpress och en m30 stake/m20/m50iv stake de krökte sig men m60/m70 staken höll för samma tryck för att totalt gå i bitar vid ett par ton mer :hey: SOm sagt helt ovetenskaplig men kul :P och m30 staken är fläskigast av de tre övriga att tåla tryck :thumbright:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

ohamn racing nu vekar de inte gå citera ditt inlegg eller så är min data kundskap lika dålig som min stavning bara ;)
ja de är säkert som du säger med vevstakarnas hållbarhet jag tycker bara de är ganska intressnat att stakar i så dålig kvalla pallar så mycke effekt oavsett vilken påfrestning dom utsätts för men de är klart dom är inte byggda för slag i sidled

igår planade jag i alla fall svepet från 750 lådan och de gick bra ;) läxade upp lillebror lite också så nu gick de få med han på jobbet och så svetsade vi aluplattan till 750 svepet så nu ska den planas på måndag så står svetsen redo att användat till å sveta klart tds lådan i svepet så borde man kunna börja måtta in motor och låda på måndags kvällen

fick även tag i e36ans framvagn idag via en snabb facebook förfrågan så den var jag och hämtade sen hade en annan kompis hw coiliovers med stälbara stötdämpre till e36an så detta ska kombineras ihop på e30 karossen och förhopnningsvis går även bromsarna från 750 bmw blanda in i leken så borde de gå få stopp lite bättre ;) ¨bilder på detta kommer kanske i morgon om min iphone vill funka lite bättre och hitta lite bilder via usb sladden vilket den verkar ha svårigheter med senaste tiden ;(
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

efter oerhört mycke strul är äntligen lådan svetsad och de blev skitbra och jag är rikigt nöjd till slut , jag började ju med att planfräsa svepet från 750 lådan sen åkte jag på min brors jobb och provade migsvetsa alu för första gången och de gick ganska bra dock inte i närheten på lika snyggt som en bra tigsvetsare hade gjort de men de håller och de är huvudsaken
åkte och lånade en fräs och planslipade den fastsvetsade aluplåten
hem igen och montera svepet på motorn och rista ur vars lådan skulle sitta så jag kunde såga ut överblivet matrial inne i lådan från alu skivan jag svetsat i svepet
lastade motor och låda samt monterade hubben på vevaxeln och blåste in till stan för att svetsa ihop svepet och lådan en gång för alla , då hade nån kört över slangpaketet till svetsen under dagen så de fungerade rent skitdåligt och tråden nöp hela tiden och allt blev fjasko , hem igen på lagomt humör och ringde runt och till slut fick jag tag i en kille som kunde svetsa lådan med tig svets så in till stan igen med lådan och lämna den och så hem igen och idag har jag åter igen varit å hämtat en låda och jag blev väldigt nöjd med resultatet , alu är nå jag kommer förtsätta lämna bort till denna kille som är väldigt duktig , han har för övrigt en volvo 740 turbodiesel dubbelturbo med dubbla dieselpumpar som han kört dragracing med en del så då vet säkert folk från luleå vem jag som svetsat åt mig ;)
har nog samanlagt kört över 50 mil bar för att få lådan klart :doh:

all inredning har även blivit urplockat ur bilen så man man kan flytta torpedväggen längre bak

HW coilioversarna till e36an har jag plockt isär och målat upp mattsvart å gula

har även hämtat hem en e36a framvagn med 285 mm ventilerade bromsskivor som jag hålborrat med 10 och 12 mm hål
tanken var ju att montera bromsskivorna från 750 bmw med de är fel offsett på bromsskivrna så dom passar inte , har nån tips på 330 mm bromskivor som passar på e36ans spindel så tipsa gärna så kan jag använda okena från 750 i alla fall

ligger just nu i halsfluss så de händer inte så mycket tyvär men jag bjuder på lite bilder i alla fall

här är aluskivan planfräst och fastsvetsat och utskuren för att kunna svetsas på både in och utsidan
Bild

motor och låda lastat åter igen på den ovärdeliga slit och slängbilen
Bild
den hära bilden är ju skämmig å lägga upp men jag gör de ändå och jag bahöver väl inte komentera den mer än att slangpaketet var trasig och jag gav upp svetsningen efter punktat fast lådan å lämnade bort resten å ni ser ju vars han började tigsvetsa
Bild
äntligen :thumbright:
Bild
Bild
kommer göra om framvagnsbalken lite och flytta styrväxeln lite så motorn kommer flyttas bak ungefär 10-15 cm till , som de är just nu går inte motorn längre bak pga torpedväggen
Bild
nymålade hw coiliovers
Bild
750 std bultar och dom längre är beggade från 525 tds och de är samma gäng så nya sånna ska beställas så går svänghjulet och startkransen monteras ihop
Bild

var inte rätt å komentera eller fråga mvh björn
Evinrude
Forumsberoende

Inlägg av Evinrude »

Vad är det för spindlar, m3 eller övriga e36?
Är det m3 så passar skivor och även ok från E46 m3

Riktigt fränt projekt i övrigt, har alltid varit svag för m70/m73 :thumbright:
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

hejsan Evinrude :)
ja framvagnen jag fått tag i är från en e36 sedan tds så jag vet inte rikigt om de passar från tex m3 då jag är ganska nybörjare på bmw men fyll gärna i om du ligger på tips eller info :wink:
skivorna från 750 in breddar innåt ca 20 mm för mycket så de tar i överallt gämfört med tds skivorna

de hade varit skitbra om jag fick dit 740 bromsarna för då har jag ju även bakskivor och huvudcylinder och bromsarna på 750 in räcker gode långt
funderar även på göra om och stoppa 750ins spindlar på e30 men då har den 2 spindlar "separata stag" i nederkant och e30 har bara en stel bärarm
vet nån om de går använda bara ena spindelfästet på spindeln från 750in eller blir bilen livsfarlig då ?
man hade ju i för sig kunnat göra en framvagn med 2 stag de borde ju vara lättast igentligen och så kapa fjäderbena från 750 och göra en styrhylsa så coilioversrörena passar i dom fjäderbensrörena
750 in har även infästningen för styrleden på baksidan av fjäderbenet så en saab styrväxel hade man kunnat stoppa bakom framvagnsbalken så hade man kunnat flytta motorn ytteligare 10 cm bakåt men de är jäkligt mycke jobb med detta och så man måste lugna sig lite de hära var ju tänkt å bli ett mindre projekt och inte en totalombyggnation men jag ser ju redan åt vilket håll de barkar åt ;(

om sagt miljoner ideer och funderingar och man måste försöka lägga in energi tid å pengar i de hela också vilket är en bristvara av på alla 3 punkter

mvh björn
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

Ojdådå, Detta ha ja ju missat !

Blir nog en riktig kamikaze släde dedära :thumbright:

Har du fått tag i nått sprut ?
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Tjena matte :) ja förhoppningsvis kommer de röra på sig men de kanske låter kaboooom också de vet man inte förens man prövat ;) vi får kappköra till sommaren :) jo jag har mailet med Mattias och väntar på svar om de är avgastemp med i sprutet och ett kontonummer å föra över pengar på men han har säkert fullt upp och jag har ingen brottska men de blir i alla fall vems med dubbla wastefirespolar från en 6a ;) jag håller på joxa med framvagnen nu men fi fan vad man är seg i luvan när man är sjuk så de går verkligen inte fort ;(
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo, man har det man gör men det löser sig. Det är väl mest priset du undrar över, och inte om saker ingår eller ej.. allt är tillval så allt har ett pris. Men det kommer vi överens om.

På den här motorn blir det alltså att köra wasted spark på både tändning och spridarna på samma sätt, parvis, då antalet utgångar inte räcker till annars (8+8, inte 12+12). Det är inget direkt problem, skönt att slippa tänd-fördelarna. Nu finns tillval dubbla ingångar för bredbandslambda, det är fränt även om man in praktiken klarar sig på en, men kan vara bra när man tunear om man nödvändigtvis måste se båda bankerna samtidigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

okej mattias de låter bra :thumbdown:
de är ju bara svara när du har tid och du kan du ju infoga de där jag undrade uti avgastempen mvh

mvh
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

legat sängliggandes i 6 dagar i halsfluss för 500 gången känns de som trotts att man opererat ut halsmandlarna så inte ens de lyckades läkarna göra rätt , nåjag banan vad jag hunnit läsa garagetrådar och samlat info under dessa timmar

åkte i alla fall till garaget igår en timme och och rev ner hela bakvagnen på e30
idag har en kompis monterat plåt runt portarna och de blev skitbra så de ver bra att anlita en plåtslagare tillde
en kompis har även målat framsidan och de blev ett jäkla lyft

mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jahapp då råkade jag inpulsköpa en traktor som verkligen inte var inplanerad i varken tid budget eller plats men priset var ganska rätt
traktorn är en 4x4 payloader från årgång gammal ungefär men all el och hydralik funkade kanonbra och denna hoppas jag ska underlätta mina ryggproblem då jag inte kan lyfta nå själv

Bild
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 2:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar