Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
Verktyg som behövs
12mm hylsa med förlängare
12mm blocknyckel
14mm blocknyckel
Små - mejslar
Hammre
Dorn
Magnet.
Låsrings tång
Avdragare
Packning på tub
Svets
Avfettning rekomenderar bromsrengöring
Först får du plocka ner din m90 låda.
Sen letar du upp en ren plats.
Sen lossar du bulten som satt i detta hålet (14)
Sen plockar du fram magneten och fiskar ur fjädern och kulan.
Efter de lossar du skydet till sprinten och bankar ur den och drar upp armen
Sen lossar du alla skruvar runt kåpan (12) kan få banka lite för de ska släppa.
Och då borde de se ut så här
Nu börjar de roliga
Memorera hur allt sitter och lägg upp de i ordning.
Plocka den lagret och synkringen
Då ser de ut så här.
Plocka den de 3 medbringarna memorera hur dessa sitter.
Lossa de två bultarna (12) till växelföraren så långt de går utan gänga ur
Lirka sedan av den
Banka sedan ut denna sprinten.
Dra sedan upp stången
Då borde de se ut så här
Nu ska du lirka upp drevet kan va lite pilligt
Sen ska detta drevet av plocka den låsringen
De drevet måste pressas den ha tålamod med avdragaren.
Om avdragarn inte kommer in redigt slipa ner undersidan på den lite då.
Va försiktig med synkringen också.
Nu har du lyckats få bort drevet så ser de ut så här
Lyft sedan av synkringen och drevet
Plocka sedan bort lagret.
Sen avfetta runt stoppringen på bilden är min redan svetsad.
Sen försök lägga någon trasa runt stoppringen pga avfettning brinner bra och de vill vi inte.
Svetsa mellan drevkuggarna och ringen runt om hela.
Sen kör du ner magneten och försöker rensa väck så mkt skit som möjligt.
Efter de tappar du ut oljan sen avfetta igen sen häller ut de avlägsna eventuella svets rester.
Sen är de bara montera ihop de baklänges.
Jag tar inte ansvar för ngt som skulle gå fel.
Mvh __MackEE__
12mm hylsa med förlängare
12mm blocknyckel
14mm blocknyckel
Små - mejslar
Hammre
Dorn
Magnet.
Låsrings tång
Avdragare
Packning på tub
Svets
Avfettning rekomenderar bromsrengöring
Först får du plocka ner din m90 låda.
Sen letar du upp en ren plats.
Sen lossar du bulten som satt i detta hålet (14)
Sen plockar du fram magneten och fiskar ur fjädern och kulan.
Efter de lossar du skydet till sprinten och bankar ur den och drar upp armen
Sen lossar du alla skruvar runt kåpan (12) kan få banka lite för de ska släppa.
Och då borde de se ut så här
Nu börjar de roliga
Memorera hur allt sitter och lägg upp de i ordning.
Plocka den lagret och synkringen
Då ser de ut så här.
Plocka den de 3 medbringarna memorera hur dessa sitter.
Lossa de två bultarna (12) till växelföraren så långt de går utan gänga ur
Lirka sedan av den
Banka sedan ut denna sprinten.
Dra sedan upp stången
Då borde de se ut så här
Nu ska du lirka upp drevet kan va lite pilligt
Sen ska detta drevet av plocka den låsringen
De drevet måste pressas den ha tålamod med avdragaren.
Om avdragarn inte kommer in redigt slipa ner undersidan på den lite då.
Va försiktig med synkringen också.
Nu har du lyckats få bort drevet så ser de ut så här
Lyft sedan av synkringen och drevet
Plocka sedan bort lagret.
Sen avfetta runt stoppringen på bilden är min redan svetsad.
Sen försök lägga någon trasa runt stoppringen pga avfettning brinner bra och de vill vi inte.
Svetsa mellan drevkuggarna och ringen runt om hela.
Sen kör du ner magneten och försöker rensa väck så mkt skit som möjligt.
Efter de tappar du ut oljan sen avfetta igen sen häller ut de avlägsna eventuella svets rester.
Sen är de bara montera ihop de baklänges.
Jag tar inte ansvar för ngt som skulle gå fel.
Mvh __MackEE__
sånt här gillar jag som aldrig har skruvat isär en låda.
TUMMEN UPP!
TUMMEN UPP!
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Grymt..
Denna borde ligga i nån FAQ
Denna borde ligga i nån FAQ
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
Bra initiativ
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
jo de är sant som du säger . men sköljde min flera ggr och blåste av så det mesta åkte den sen kan man ju byta oljan efter några mil magneten i lådan fångar nog upp de sistaj björk skrev:Bra initiativ
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.
Ang plocka ur allt så har ja ingen aning men tror inte de är så svårt.
Tack för resten av kommentarerna kanske borde få klister ?
Undrar om jag ska göra en liknande guide hur man monterar en aussie locker då dom man får med är ju inte spec bra :p
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 355
- Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
- Ort: Braås (växjö)
__Mackee__ skrev:jo de är sant som du säger . men sköljde min flera ggr och blåste av så det mesta åkte den sen kan man ju byta oljan efter några mil magneten i lådan fångar nog upp de sistaj björk skrev:Bra initiativ
Jag har för mig att det inte är så svårt att få isär resten också så man får ur axeln.
Det är ju förstås bättre, så man kan göra rent ord. och slipper få svetsloppor i hela lådan.
Ang plocka ur allt så har ja ingen aning men tror inte de är så svårt.
Tack för resten av kommentarerna kanske borde få klister ?
Undrar om jag ska göra en liknande guide hur man monterar en aussie locker då dom man får med är ju inte spec bra :p
de e inte speciellt jobbig eller inte ens svårt att plocka ut axlarna dock vill ja ge varningen finger då de väldigt lätt o skära sig på kuggarna de blir fina små snitt typ som rakblad
...
Rev isär en M90 för första gången igår och svetsa, följde det stom stod här, och kan bara säga att detta är guld värt ifall man aldrig haft isär en förut, förklarar precis hur man ska göra. Tack så mycket för hjälpen.
Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
Jag hade problem med att få bort låsringen till första drevet, den satt fast i själva spåret men till slut så gick den att lirka av. Drevet har jag inte lyckats med alls, ska köpa mig en mindre avdragare som jag kan slipa lite på.
1. Exakt vad är det som ska svetsas? Låsringen ser ut att vara av mässing och borde inte gå att svetsa i.
2. Ska man lägga ringen så nära lagret som möjligt när man svetsar?
3. Gör det något att svetsfogen sticker ut utanför ringen?
1. Exakt vad är det som ska svetsas? Låsringen ser ut att vara av mässing och borde inte gå att svetsa i.
2. Ska man lägga ringen så nära lagret som möjligt när man svetsar?
3. Gör det något att svetsfogen sticker ut utanför ringen?
Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
Är man lite jävlig och har en svets med ett litet slangpaket med handtag/munstycke så går det att svetsa det på plats.
Så har jag gjort på 3st m90 lådor nu
Så har jag gjort på 3st m90 lådor nu
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
om ni på insidan av sprängkåpan lossar 3 bultar som håller fast tätningen på ingående axel så har ni en låsring innanför den, efter de är de bara 2bult kvar som ni behöver lossa för att tömma lådan på samtliga detaljer då ser de ut såhär. de går fortare och då kan ni rengöra allting ordentligt.
exempel på hur mycke skit de kan sitta i synkhylsorna som greppar över synkringarna...
man kan även kolla efter tex sånna här missöden på växelkulissen
eller om axeln har spruckit på andra sidan om stoppringen
eller om man tex totalt skrotat en låda å fått ytan synkringen till 5ans växel greppa på att spricka på 10 ställen..
lite samhall varning över hur mycke som gick åt i den lådan dock
exempel på hur mycke skit de kan sitta i synkhylsorna som greppar över synkringarna...
man kan även kolla efter tex sånna här missöden på växelkulissen
eller om axeln har spruckit på andra sidan om stoppringen
eller om man tex totalt skrotat en låda å fått ytan synkringen till 5ans växel greppa på att spricka på 10 ställen..
lite samhall varning över hur mycke som gick åt i den lådan dock
Jens Hedlund.
Re: Guide Svetsa 3:ans stoppring m90
Tycker den lådan ser kraftig ut! vad är den svaga länken? är det lika låda på rwd volvos?