Høgvarvig V8
Høgvarvig V8
Hei ! Tenkte bygga en høgvarvig chevrolet v8 for rallycross. 350 4 bultad block, 3.00 inch crank, mechanic roller cam ( skal bli en 302 ) . Trenger forslag til toppar (alu) da det finns mye til chevy. Bilen blir ca 1100kg m manuell låda och 4:88 utvexling i bakaxel. Taksam for tips kam, innsug, forgassere, innsprut, headers o.l hvis noen har det.
Re: Høgvarvig V8
jag skulle inte välja förgasare av den enkla anledningen att de bygger på höjden. Det gör att man har flottörhus som är grunda och alltså relativt känsliga för accelerationer. I normala sammanhang så är det accellerationer och kurvtagningar, det kan man trixa till förgasaren för, men i rallycross studsar bilen åt alla djävla håll.
skall du bygga en högvarvig motor för den miljön så blir det eftermarknadsvev smidd eller gjuten (finns starka gjutna nuförtiden), lätta smidda kolvar, starkare bultar till ram och vevstakslager. Kamaxeln bör ha ett så kallat rev-kit = extra fjädrar som bara verkar på ventillyftarna. Rullvippor, grövre stötstänger, ett förstorat och bafflat oljetråg. Gärna en tryckaccumulator till oljetrycket.
Nu kan du börja fundera på toppar, insug och kam.
hoppsan.. såg att det skall bli en kortslagig motor. Vet ej styrkan på en 302-vev.. principen enligt ovan är i alla fall samma
ta hem ett program som heter desktop dyno eller dyno2003.. där kan du simulera olika motorer för att bestämma vad du vill ha för kam och så vidare.-
skall du bygga en högvarvig motor för den miljön så blir det eftermarknadsvev smidd eller gjuten (finns starka gjutna nuförtiden), lätta smidda kolvar, starkare bultar till ram och vevstakslager. Kamaxeln bör ha ett så kallat rev-kit = extra fjädrar som bara verkar på ventillyftarna. Rullvippor, grövre stötstänger, ett förstorat och bafflat oljetråg. Gärna en tryckaccumulator till oljetrycket.
Nu kan du börja fundera på toppar, insug och kam.
hoppsan.. såg att det skall bli en kortslagig motor. Vet ej styrkan på en 302-vev.. principen enligt ovan är i alla fall samma
ta hem ett program som heter desktop dyno eller dyno2003.. där kan du simulera olika motorer för att bestämma vad du vill ha för kam och så vidare.-
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Låter som ett grymt kul projekt! Som ovan nämnt så hade jag nog satsat på ett sprut för körbarhetens skull. Ska man sen ha höga varv och G-krafter i en sån motor så bör man tänka mycket på oljesystemet och ventilmekanismen. Shaftrockers är ju att rekomendera tillsammans med starka stötstänger. Ska du åka torrsump eller våtsump? Våtsump bör man se till å ha ett riktigt bra tråg. Åker du mekanisk kam så se till å ha restriktorer till lyftarna så att du behåller så mycket olja som möjligt i vevpartiet. Och försök å bygg bottendelen med lite tightare spel så du kan åka på en tunnare olja som lätt "luftar" sig själv. Vet flera som åker banracing med våtsump som måste åka väldigt tunn olja för att inte få luft i den. Det dödar lager direkt. Sen vet jag inte vad folk har för erfarenheter med tryckaccumulator men min personliga uppfattning är att det inte löser problemet när man utsätter motorn för G-krafter över en längre tid (typ en lång sväng) vilket jag tror att man gör i ditt fall. Bättre å se till att oljepumpen alltid har olja istället
Regards/ J

Regards/ J
"Bättre å se till att oljepumpen alltid har olja"
håller med.. min tanke var dock inte långa g-kurvor (som egentligen mer händer på bana), för det skall tråget klara, utan mera det att bileländet kastar fram o tebax. Men jag säger inte att det måste has en sån.
Strypt olja genom stötstängerna, är ett gammalt klassiskt "trick" för att hålla så mycket olja som möjligt i nederdelen av motorn.
två nackdelar:
1: "kräver" rullvippor, vilket man ändå vill ha på en högvarvig.
2: Sämre kylning av ventilfjädrarna... är det en ren tävlingsmotor så är ventilfjädrar ändå (kontroll o ev. byte) sånt som ingår i den årliga servicen.
håller med.. min tanke var dock inte långa g-kurvor (som egentligen mer händer på bana), för det skall tråget klara, utan mera det att bileländet kastar fram o tebax. Men jag säger inte att det måste has en sån.
Strypt olja genom stötstängerna, är ett gammalt klassiskt "trick" för att hålla så mycket olja som möjligt i nederdelen av motorn.
två nackdelar:
1: "kräver" rullvippor, vilket man ändå vill ha på en högvarvig.
2: Sämre kylning av ventilfjädrarna... är det en ren tävlingsmotor så är ventilfjädrar ändå (kontroll o ev. byte) sånt som ingår i den årliga servicen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Det ligger mycket i det. I de fallet så finns det vissa båt tråg som ska klara just "hoppande". Men dom flesta som jag sett är till BB. Sen är dom ju "full pan" så de kanske inte passar i alla bil chassin.håller med.. min tanke var dock inte långa g-kurvor (som egentligen mer händer på bana), för det skall tråget klara, utan mera det att bileländet kastar fram o tebax. Men jag säger inte att det måste has en sån.
Vad gäller kylningen till fjädrarna så tror jag inte de e nåt problem. Inte när man kör så pass korta stint som i rallycross. Värre med långlopp. Den största utmaningen som en v8 har i det här sammanhanget (förutom oljan) tror jag blir nedväxlingarna. Dom flesta som åker v8 åker ju rakt fram så där e inte så stora problem men för å få ventilmekanismen å hänga med då man kuggar ner så bör man se till att ha så kraftiga grejer som möjligt när det kommer till vipparmar, stötstänger etc.
Regards/J
Är det verkligen så?Fiskpimp skrev:...Dom flesta som åker v8 åker ju rakt fram...
Regards/ J
Rätt många åker ju ovalbana... där blir det ju en del sidokrafter och banorna är ju inte helt släta heller?
Men dom kör väl torrsump?
Men det du säger om nedväxlingar stämmer säkert in på Nascar också då dom sällan växlar ner...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Sätt i en Mercedes AMG v8 så är det klart direkt 
http://www.youtube.com/watch?v=0XiHMFxs ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
hittar inte på filmen,, men de bromsar dem juh nästan uppåned i motordynom.

http://www.youtube.com/watch?v=0XiHMFxs ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
hittar inte på filmen,, men de bromsar dem juh nästan uppåned i motordynom.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Moparboy440
- Forumsberoende
varför 302:a? Är det styrt av några klassregler eller? Annars kör med en vanlig sbc vev. En 3 tums vevaxel passar INTE i en 350.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Det gör den om man köper rätt !En 3 tums vevaxel passar INTE i en 350.

283/302 fram T.o.m 67 Småtapps passar inte i ett 350 Block om man inte hittar ett ovanligt 67a 350 block
302 StortappsVev 68/69 passar i ett 350 block fram till 1986
Och självklart ska man bygga 302 om man vill ha varvilligt

kanske en liten överdrift att alla åker rakt fram
Men det blir inte samma inbromsningar och accelerationer på ovalbana som i rallycross och banracing.
Om man har en vev med den lilla tappen så finns det "foder" för att kunna åka mindre ramtapp.
/J

Om man har en vev med den lilla tappen så finns det "foder" för att kunna åka mindre ramtapp.
/J
Kör dom torrsump i camaro-cup'en också? (Har ingen koll, det är ju chevor...
)

Camaro Cup kör våtsump. Använder ett cicle-track tråg från GM Performance parts. Alla bilarna kom ju i mål i helgen som va så funkar gör det ju 

Vad gäller toppar hade jag köpt den här:
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/775 ... tId=758341" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... _sbc.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Grym topp som passar för lite mindre motorer. Små förbränningsrum så man slipper massa äckliga "knölar" på kolven.
/J
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/775 ... tId=758341" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... _sbc.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Grym topp som passar för lite mindre motorer. Små förbränningsrum så man slipper massa äckliga "knölar" på kolven.
/J
Det finns ju fräna crossraminsug för 4x Weber Dcoe/Dco!Fanns en Camaro för länge sedan som var helt överlägsen i SuperSaloon med dylikt insug,rullkam,Brownfield toppar m m.Dock en 355:a
En sådan här motor finns det ju HUR mycket fina prylar till som helst...Kolla in GAERTE racing engines och kolla vad han använder för nåt.Han bygger motorer som kör på "dirt".
En sådan här motor finns det ju HUR mycket fina prylar till som helst...Kolla in GAERTE racing engines och kolla vad han använder för nåt.Han bygger motorer som kör på "dirt".