Lastbilsturbo, igen!

En plats för olje-brännare!
KKK
Lite mer laddtryck

Lastbilsturbo, igen!

Inlägg av KKK »

Har en garett m33 a/r50 a/r100(avgassidan) T6 fläns. Den kommer nog från en volvo lastbil, från 91, min gissning är att den kommer ifrån en rak volvo 6a,
Ska typ ladda ihjäl en d24a, kommer detta funka? eller blir den för stor? kommer man upp i något ladd? finns det någon tumregel i turboval?
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Re: Lastbilsturbo, igen!

Inlägg av breisladd »

Iaf kommer du få varva ihjäl motorn om det är a/r 100? på avgassidan
KKK
Lite mer laddtryck

Inlägg av KKK »

du tror det! jag har ingen aning! tyckte det var så stor skillnad mellan husen, ska kanske pröva på en annan då.
breisladd
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av breisladd »

Ja läs på lite innan, en diesel erfordrar alltid mer luft den bensin motorer. Kör på ett HX30/HX35 med typ avgashus 12? Finns en kille inte långt härifrån som kör med ett sådant med väldigt bra resultat...Han finns på garaget, matt grön 242:aturbodiesel, tror han heter bragjr eller liknande...Du ska veta att det är svårt att hitta ett aggregat som fungerar fint med en original pump på en D24, det beror på många saker men motorn är bara på 2.4liter och är dessutom högvarvig men orkar ändå inte drar runt många aggregat pga för liten volym på motor. Annars kan du ju alltid hitta fina mitsubishi aggregat från volvo turbo bilarna, typ TD04E 15,16,18...... samt 19T som säkerligen skulle vara ett av dom bästa aggregaten på en uppställd original motor, 3tums avgashus och levererar luft till bensin motorer på 350hk-400hk. D24 KANSKE 250hk-300HK om det stressas ordentligt. Tumregel, dra bort ca 30% av vad turboaggregatet levererar till en bensinmotor så vet du på ett ungefär vad du ska leta efter.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

jag har en turbo från F4 med TD40 tror jag den heter? Penta motorn med rotorpump alltså. Begagnad och lastbilsägaren tyckte den rök lite väl mycket så turbon byttes men jag tyckte inte det vart nån skillnad efteråt så troligen är det väl inget fel på den men kan inte garantera nånting, den har legat i typ 20 år nu. Men synd att slänga som sagt..........Den kan bli din för en rimlig peng.
Skriv svar