Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av JohnE »

Kör med V8 som ska överladdas. Turbon kan väl fysiskt få plats i motorrummet men allting blir mycket smidigare av att bakmontera turbon.
En liten kluring jag inte riktigt listat ut är hur avgassystemet ska dimensioneras INNAN turbon, dvs hela vägen under bilen till skuffen..
Grovt? Smalt? Ett rör per cylinderbank och delat avgashus? Etc..

Motorn är på 5,5 liter, jag kör den på E85 med sprut. Effektmål runt 800whp.
John Edvardsson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av hauge »

inte många som kan svara på det. Det är fortfarande ett ganska outforskat område så tills vida att kunskapsbasen på sånna montage är ganska liten. STS som jag har för mig en "tillverkare" heter är till för original avgas.
Att det funkar är det inga tvivel om. Systemet blir dock segare eftersom avgaserna tappar energi på den långa vägen till turbon.
Jag skulle behålla original avgas (om det inte är jättefjuttigt) för att hålla uppe hastigheten på avgaserna.
finns en del om det på youtube... remote mounted turbo
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av JohnE »

Mycket sant. Segare tycker jag inte det behöver bli, det behöver "bara" anpassas. Mindre avgashus lär råda bot på spooltider,
Mindre intercooler och insug lär råda bot på tryckförlust/lag tack vare långa tryckrör. Ect..

Som med allting annat, ingenting är bättre än sitt genomförande.
Någon på Sävar som kör skuffturbo?
John Edvardsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ska hålla nere dimensionerna. men bäst är att ha turbon under huven tycker jag då får man bäst nytta av pulserna och värmen.
JohnE
För mycket laddtryck
Inlägg: 158
Blev medlem: fre apr 11, 2008 1:38 pm
Ort: Västerås

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av JohnE »

Helt enig där, allra bäst att ha monterat nära motor under huven. I mitt fall är det fysiskt möjligt men inte utan att flytta och kapa i sådant jag inte vill kapa. Därav funderingerna åt detta hållet..
Väl genomfört tycker jag inte det borde bli väldigt stora nackdelar med skuffmonterat. Ska luska lite mer i det hur man bör göra..

Coating av avgassystemet kanske? Linda blir oekonomiskt.. turbomössa för att behålla värme i snurran, tryckrör framåt och avgas bakåt separerat, catchtank för turbooljan till retur, vattenic i baken. Gör man det ordentligt så kan man nog utesluta eller minimera de större nackdelarna.
John Edvardsson
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av fugazi »

JohnE skrev:....Någon på Sävar som kör skuffturbo?
Joovisst... Pro-Mille
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Dimensionering avgassystem med skuff-monterad turbo, V8

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill påstå det funkar bäst med Automatlåda.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar