segspolad hx40 på vit 5a.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

Har en hx40 med 14hus på en vit 5a.
Men den är grymmt segspolad.
Är ingen expert när de gäller turbos men den känns ändå fräsch.

Nån som har nån ide på vad man kan kolla om de är nått fel på turbon?

Nått galet är de för har fullt lägg vid 5k.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av mattias »

Och systemet är provtryckt och tätt, och wastegaten fungerar exceptionellt bra?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

Tätt är de ja. Wg körde polaren med veckan innan och de lunka fint för han.
    uhamn-racing
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 126
    Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
    Ort: Lödöse

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av uhamn-racing »

    måste va kass, körde fullt motryck på ovansidan utan annat resultat på lägre varv, tycker den är trög när man snurrar på den skulle plocka isär den och kolla över lagerdelen eller hitta en annan core
    535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
    7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
    577hk/740nm på driven@1,4bar
    http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
    Trestadssnabbaste 2014?
    Plump
    Forumsberoende
    Inlägg: 639
    Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
    Ort: vänersborg

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av Plump »

    Ang snurrade så har jag jämfört den med andra å dom känns lika.
    När maskin är avstängd då.
    uhamn-racing
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 126
    Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
    Ort: Lödöse

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av uhamn-racing »

    testa att köra med bara downpipe, hade väl bara 3 tums downpipe på den? hade rekomenderat 3,5 minst första biten, hade du kat.? va ju lite stressat sist :?
    535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
    7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
    577hk/740nm på driven@1,4bar
    http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
    Trestadssnabbaste 2014?
    Plump
    Forumsberoende
    Inlägg: 639
    Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
    Ort: vänersborg

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av Plump »

    Ja det är 3" dp på den. Tänkte att de räcker för de är väl närmare 500 som 3 börjar bli för litet.
    Sitter ingen katt på den.
    Användarvisningsbild
    Jens Gustavsson
    Sävar Turbo Racing
    Inlägg: 21725
    Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
    Ort: Tomterna/sävar
    Kontakt:

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av Jens Gustavsson »

    3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens
    ogge
    Forumsberoende
    Inlägg: 1598
    Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
    Ort: Salbohed

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av ogge »

    polaren bromsade 606whp med 3" downpipe och ca 1m rör på ett 6262 agregat . volvo 16v
    Tack till;
    Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
    Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
    Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
    Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
    Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
    uhamn-racing
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 126
    Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
    Ort: Lödöse

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av uhamn-racing »

    Jens Gustavsson skrev:3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens
    mappad till o.83 saknar avgastemp :doh: så kör lite safe på tänding var även brått och mycke strul. men ger du fullt på gasen och håller broms så bygger den knappt nått tryck även med bara tryck på ovansidan wastegaten :shock: kina 44mm va de nog. tycker grenrör m.m såg bra ut. systemet var inte trycktestat när jag var där men verkar vara gjort efter. glt kammar. nått hemmaknåpat insug.

    turbon spooler inte som den skall. verkar vara en propp i systemet, Tät ljudämpare? flexrör som innerstumpan gått sönder? , därför tycker ja man ska testa med bara downpipe.
    E85 är soppan
    535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
    7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
    577hk/740nm på driven@1,4bar
    http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
    Trestadssnabbaste 2014?
    hauge
    Forumsberoende
    Inlägg: 1068
    Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
    Ort: Eslöv

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av hauge »

    hur har du det med oljetrycket till den.. har den strypning.?

    Ingen strypning är jättebra om man vill att turbon skall gå trögt
    *utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
    Plump
    Forumsberoende
    Inlägg: 639
    Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
    Ort: vänersborg

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av Plump »

    Jens Gustavsson skrev:3 " räcker inte långt. sen hur är den mappad och vad är det för wg?

    vad är det för grenrör (gärna några bilder)

    kamaxlar, toppar , insug mm?

    kompa och bränsle?

    mvh jens
    Fyller ut uhamn-racing´s info lite

    Grenrör är ett hemmagjort.Byggt om ett tidigare grenrör som var förstort för att passa i mitt motorrum. kollektorn på denna är väl inte den bästa. Skall se om jag kan få tag i nått kort på hur de ser ut.
    kammarna är vanliga glt kammar.
    Toppen skall vara en std topp från 850r.
    Insuget är nått som nån har gjort hemma i plåt. 3". Men skall byta ut de.
    Komp har jag ingen aning om.
    Bränslet är E85
    hauge skrev:De sitter en strypning på oljetillförseln. hålet blir 2.5mm..
    De sitter en strypning på oljetillförseln. hålet blir 2.5mm..
    Användarvisningsbild
    J00r
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 408
    Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
    Ort: Skellefteå
    Kontakt:

    Sv: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av J00r »

    Om turbon är fräsch kvittar ju om motorn är helt slut? Hur är de med.leakdown och ventiltäthet? Sen är ju inte hx40 känd för att spoola snabbast
    Jonas Almqvist
    uhamn-racing
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 126
    Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
    Ort: Lödöse

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av uhamn-racing »

    Även på en motor som är sopor så kan får man spool med en hx40. de är helt dött under 5000 här. man hör att turbon inte spinner upp som den ska.
    535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
    7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
    577hk/740nm på driven@1,4bar
    http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
    Trestadssnabbaste 2014?
    Användarvisningsbild
    moeller
    För mycket laddtryck
    Inlägg: 274
    Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
    Ort: Ängelholm
    Kontakt:

    Re: segspolad hx40 på vit 5a.

    Inlägg av moeller »

    kollat så kammarna sitter rätt?

    polarens satt fel då kom laddet väldigt sent men drog lätt till 8500 med glt kammar,
    motorn gick annars precis som vanligt.
    Jimmie Arhammer

    BJ teknik o motor
    Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
    Skriv svar