segspolad hx40 på vit 5a.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

möller skrev:kollat så kammarna sitter rätt?

polarens satt fel då kom laddet väldigt sent men drog lätt till 8500 med glt kammar,
motorn gick annars precis som vanligt.
Nä det har jag inte kollat.
Men kanske är bäst att göra de.
Så de inte är som din polares där. För min är ju likadan. går som vanligt annars.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av uhamn-racing »

möller skrev:kollat så kammarna sitter rätt?

polarens satt fel då kom laddet väldigt sent men drog lätt till 8500 med glt kammar,
motorn gick annars precis som vanligt.

Mmm kolla de säg till om de hjälper. för då måste vi mappa om den för fyllnandsgraden ändras rätt markant om det står väldigt fel. kan gå snålt. och koppla ur ladddtrycksventilen :mrgreen:
får göra klart den när allt funkar ordentligt
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

Jo. Men de blir nog sista försöket för iår innan den ställs in. ska byggs nytt grenrör och insug och ev byta turbo.
Så blir de troligtvis mapp i bänk sen om de passar?

Du menar koppla ur laddtrycks styrningen innan jag testar att köra om kam/arna står fel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Jens Gustavsson »

lägg upp en logg på ett svep på trean från 2000 rpm till max varv där man ser tändnin, lamda laddtryck, avgastryck mm så har vi nått att felsöka i.

mvh jens
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

De är säkert jätte lätt att ta en logg.
Men de är inget jag vet hur man gör.
har inte kommit så långt med min kunskap gällande eftermarknads sprut.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Jens Gustavsson »

då ska du nog börja med att lära dig logga för utan den kunskapen kommer du inte att få motorn att gå bra.
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

De är ju sånt man har mappare till :)
Nä jag har faktiskt inte tittat nått på hur man loggar.
Får slänga några ögon på det så ska jag nog lösa det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis.. en polare körde 9.8x med sin Audi S2 utan att kunna ett smack om eftermarknadssprut :)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av uhamn-racing »

Plump skrev:Jo. Men de blir nog sista försöket för iår innan den ställs in. ska byggs nytt grenrör och insug och ev byta turbo.
Så blir de troligtvis mapp i bänk sen om de passar?

Du menar koppla ur laddtrycks styrningen innan jag testar att köra om kam/arna står fel?

ja så den går på grundladd,

ska jaga fatt i datorn vi hade då de va väldigt mycket datorstrul..
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av wiell »

tror du har för stor restriktor till oljan. kolla om turbon snurrar på tomgång.

polarens hx55 stog still på tomgång på hans supra. tror det var 2mm restriktor på den. satte dit en 1, 6mm. mycket bättre.

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

Den står still på tomgång.
Är de från turbo till turbo storleken på olja till?
Vet dom som har kört med både 3 och 6mm utan problem på hx40
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av dundersmurfen »

Du inte twin avgashus på en singelkollektor??

Har inte märkt någon skillnad med restriktor. Laddar precis samma i min hx40, fullt tryck runt 3500 på rödblockare. Eller ja, skillnaden med restriktorn var väl att oljetrycket i motorn var mycket högre.

Dessutom så blir det järna dålig fjong på laddtrycksbyggnaden om man åker runt med fegladd sådär. Ställ in wasten på 1,5 så borde den kvickna till lite.

Kör med 6,3mm hydraulslang till snurran, restriktorn jag testade med var på 1,5mm.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av ogge »

fullt ladd runt 5k låter ändå helt otroligt..
min 850 som jag hade ett tag var det en hx50 på och den hade full mutter vid 6k tror ja..
twinentryturbo med singelentry grenrör..
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Sv: Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av uhamn-racing »

dundersmurfen skrev:Du inte twin avgashus på en singelkollektor??

Har inte märkt någon skillnad med restriktor. Laddar precis samma i min hx40, fullt tryck runt 3500 på rödblockare.

Dessutom så blir det järna dålig fjong på laddtrycksbyggnaden om man åker runt med fegladd sådär. Ställ in wasten på 1,5 så borde den kvickna till lite.
Fegladda inte då de är 90% duty på magnetventilen upp till 4k varv sen 70% även testat att bara sätta tryck på ovansidan ingen skillnad mer än man gick i laddspärren vid 4500-5000 på höger växlarm
Skickat från min Nexus S via Tapatalk 2
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Plump
Forumsberoende
Inlägg: 639
Blev medlem: sön dec 16, 2007 11:13 am
Ort: vänersborg

Re: segspolad hx40 på vit 5a.

Inlägg av Plump »

Jo visst har jag twin på singel. Men de ska ju inte sega ner de så in i helvete.
Iallafall inte mot vad man har läst sig till.
Skriv svar