Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

170H 170L f9

175hk/6500 216nm

kompa mätaren 13.5kg i alla cylindrar.

lite snål vid max vrid 0.95 och ca 0.86 vid pik effekt ca 0.83 vid 7000rpm.

80 tals motorn B32.cfg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild

Bild
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Göran »

Roligt att ni tar er tid, så man kan se att utvecklingen går framåt och inte bakåt och framföralt inte står still som vissa tror!!
//Göran
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det va en intressant dag detta. den va varvillig 160hk/7500 och den hade rätt bra vrid för sina 2.1L så den fungerar säkert rätt bra i en rally bil eller liknande men det är helt klart lättare att få en motor med låg fyllnads grad att sträcka ut på höga varv.

sen som vanligt med weber så är det svårt att få till en bestyckning som fungerar på både max vrid och max toppeffekt. några tipps göran?

som du ser så fetar den på höga varv än fast vi kör så små huvud munstycken som bara går och stora luftare. vi provade F16 med 170H 200 luft men den gick jätte snålt över lamda 1 på vrid pik och ändå 0.84 på 7000rpm :thumbdown: jag tror man måste testa kortare trattar, insug i kombination med grenrör nästan för att få lamdan bättre?? men det är ju igenteligen förgasarna som inte går att få att fungera.

vi ska fundera på detta motorn sitter kvar i dynon så det kommer kanske lite mer tester framöver jag hade fria händer av lars att bromsa och det enda han va rädd om i motorn va insugnings brickorna som han ville ha igen hela :hihi:
Göran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån aug 09, 2010 3:06 pm
Ort: Lynneryd

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Göran »

Jag brukade använda F2 röret till B20 2,0 det funkade bäst med lite gamla profiler och den typen av portning, har för mig att 45-40-155-160-F2 på två liter så 45-40-160-165-F2 skulle vara en bra början 2.1liter, har ni F2 rör? Spjäll, halsring, bränsle munstycke, luft munstycke och E-rör
// Göran
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör F9. F2 är så fett att det inte tar full gas nere runt 3000 varv.
Med F9 kan jag trampa på fullt från 2500 men min nya motor spikar då.
Jag har varit och testat trattlängder idag. Bäst fungerade 75mm ihop med Ronwills rör som jag har.
B20:n fick smaka upp till 8500 varv och den höll i bra länge på varv.
Max effekt vid 7000 varv, 163 eller 166 (får resultaten på email imorgon) på hjulen med öppen huv utan filter.
Filtren tog 10 hk vid 7000 så dom får jag göra något åt.
Det var ett stort problem, min bakaxel. Den låter som den ska rasa när som helst och gav en rullförlust på 45 hästar vid max effekt.
Jag undrar om det kan stämma för då har jag över 200hk i motorn som visserligen är en 2260cc med lätta delar.
Visserligen räcker 45:or längre på en större motor och de jag har är portade allt vad det går men jag tycker att det verkar mycket.
Jag ska byta till en frisk axel och prova igen. Jag undrar om en dålig axel kan bromsa mer vid utrullning än på gas?
Om pinjonglagret är dåligt t.ex.?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi fick till en hyffsad kurva med F7 170/ 170 kommer med mer info sen.

jag gick igenom tändningen lite och den kan ha haft några mini miss tändningar på låga varv därav den snåla lamdan där? inga högre effekter dock.
mvh jens
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jarmo Y »

Har ni kört med större luft, 200 och så?
Hur blir det med tex. 36mm halsring? Vi kör aldrig 40 på en 45mm, 36 brukar vara, högst 38.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:
jag gick igenom tändningen lite och den kan ha haft några mini miss tändningar på låga varv
mvh jens
Du vet väl att du kan kolla misständningar snabbt om du klickar troubleshoot rutan på förstasidan av datamite men då måste du ha datamites rpmkabel till tändningssystem, det behövs inte på enginebromsbänk men är bra att ha, man ser misständningar direkt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

två bra tips där jarmo, tack :thumbright:

många är besatta av stora halsringar skulle va kul att prova 38mm men jag har inga. ska kolla runt lite...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har gått igenom förgasarna och tändningen väldigt noga i dag och jag hittade några små fel och ett lekage i insugnings packningen också. nu blev det bättre årdning på lamda kurvan men jag är inte nöjd än...

dagens bästa pull blev 217nm /4900 och 177.8hk/6600rpm och lamda 0.89 där.

bestyckningen då med 40mm halsring är F7 med 170B och 200L och 45 acc pump, 55botten v och F860 lågfart.

den går fet under 5000rpm men som snålast 0.90 så det skulle nästan gå att gå ned till 165 på huvud?

jag lägger upp en bild sen men jag har strul med internät datorn här i värkstan :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland (eller nån annan) hade du ett sånt där 4-1 rör som lindkvist gillade (sthal eller TG)? använder du det på din bil? kanske jag kan låna det några dagar om jag betalar frakten?

jag har annars ett gammalt turbo/sug custom grenrör från min 142 med 42.6mm inv dim prim rör och 48mm sek rör som har justerbart byxrör men det känns lite grovt men ska prova för skoj skull. juster bar från ca 65cm och uppåt 2.5" colektor
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Stefan P »

Behöver du låna ett Stahl/TG Motor 4-1 rör så har jag ett liggande som Stefan haft tidigare... hör av dig om du inte får tag i nåt annat ??

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av Linkansg1 »

Hej Jens.Har du som Göran föreslog,provat F2:or?

Och något annat än korta fullr. trattar?
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Lars malå B20 sug dyno test 3 (-80 tals motorn 175hk)

Inlägg av mekomaskin »

Erland!
Vad var det för filter du hade som stal 10hk?
Micke
Skriv svar